بازار نزولی آهن

بازار نزولی آهن

http://www.bananews.irهفته گذشته نرخ فولاد در بازار ایران روند کاهشی را به ثبت رساند، به طوری که میانگین قیمت میلگرد از ۹۳۵ تومان به ۹۲۵ در اواسط هفته و ۹۳۰ تومان در پایان هفته رسید.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) تیرآهن هم اگرچه در پایان هفته روند افزایش قیمت را به ثبت رساند، اما میانگین نرخ آن در مقایسه با ابتدای هفته بین ۲ هزار تومان در سایز پایین و تا ۶ هزار تومان در سایزهای بالا کاهش داشت.

به گفته معامله گران بازار آهن مشخص نبودن شرایط بازار و عرضه متنوع و بیشتر از حجم تقاضا باعث شده تا روند کاهش قیمت در بازار ادامه داشته باشد البته این به معنی نبود معامله در بازار نیست، بلکه علت اصلی کاهش قیمت، بالا بودن حجم عرضه است که تلاش برای فروش کالا را بالا برده است.

البته نظر کلی معامله گران بر این است که نوسان قیمت ارز و کاهش نرخ آن به دلیل تاثیر روانی بر بازار، قیمت‌ها را کاهش داده است؛ چرا که از نظر آنها کاهش قیمت ارز بر نرخ محصولات وارداتی اثر گذاشته و آنچه که به عنوان کاهش نرخ محصولات وارداتی پیشنهاد می‌شود محقق نخواهد شد، اما به نظر می‌رسد با توجه به آگاهی بازار به تمامی عوامل موثر بر قیمت‌ها، اثر گذاری ارز موقتی بوده و بیشتر جنبه روانی دارد.

در این هفته و در جریان معاملات بازار آهن قیمت‌ها به جهت عرضه‌های روز یکشنبه در بورس و بازارسازی تجار با رشد در روز شنبه مواجه شد و میلگرد از ۹۳۰ تومان به میزان ۵ تومان افزایش نرخ را تجربه کرد و تیرآهن هم از ۲ هزار تومان تا ۴ هزار تومان رشد کرد.

در روز دوشنبه به‌رغم ثبات نرخ میلگرد و کاهش ۲ هزار تومانی تیرآهن در هر شاخه، قیمت‌ها در بورس کالا به دلیل رقابت رشد کرد و سبد مخلوط تیرآهن و میلگرد ذوب‌آهن مثل همیشه با رشد روبه‌رو شد و با رقم ۹۴۴ تومان فروخته شد.

روز سه شنبه نیز قیمت میلگرد نزولی شد و با نیم درصد کاهش، میانگین آن به ۹۳۰ تومان رسید. تیرآهن هم تا ۲ هزار تومان در هر شاخه کاهش یافت.

در حالی که فولادسازان همچنان تغییری در نرخ‌های خود نمی‌دادند، قیمت‌ها در بازار آزاد روز سه شنبه، کاهشی شد و میلگرد به ۹۲۵ تومان رسید تیرآهن هم در سایزهای بالا تا ۶ هزار تومان کاهش نرخ را تجربه کرد.

این اتفاق در حالی صورت گرفت که اصرار بورس و مبارکه در چگونگی عرضه ورق باعث شد تا پس از سهمیه‌بندی این کالا میان خریداران، قیمت آن در معاملات روز سه شنبه بورس ثابت بماند.

روز چهارشنبه نیز قیمت میلگرد در بازار دوباره با نیم درصد رشد روبه‌رو شد، اما تیرآهن با رشد قیمت همراه شد، ضمن اینکه فولادسازان نیز در نرخ‌های خود تغییر قیمتی ندادند.

در معاملات بورس نیز بخشی از عرضه فولاد خراسان به دلیل آماده نبودن تعدادی از خریداران که وجه تضمین خرید را دیرتر از موعد واریز کرده بودند، به زمان مچینگ کشیده شد که به دلیل پایین‌تر بودن تقاضا از حجم عرضه در رینگ اصلی، قیمت این کالا افزایشی پیدا نکرد، ضمن اینکه با توجه به قرار داشتن در معاملات پایانی هفته و انتظار بازار به انجام تحولات تازه در هفته‌های آینده، به نظر نمی‌رسید قیمت‌ها در روز چهارشنبه با رقابت روبه‌رو شود. ضمن اینکه عرضه‌کننده‌های خصوصی نیز تا پایان هفته با توجه به مشخص نبودن وضعیت تعرفه و تصمیم گیری مجدد در این خصوص به تصمیمی مشخص برای عرضه‌های خود و نرخ‌ها، نرسیدند.

 

 

    نظرات