آب و قیمت تمام شده

یادداشتی از رامین سامان آذری،مدیر انرژی شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی. به مناسبت هفته صرفه جویی در مصرف آب

در آغاز هزاره سوم  میلادی، در بسیاری از مناطق جهان میزان تقاضا برای آب از مرزهای فنی و اقتصادی و حجم آب قابل استحصال از منابع موجود عبور کرده، آینده ی امنیت غذایی وتوسعه ی پایدار را بانگرانی هائی دوچندان رو به رو کرده است. چالشهای سیاسی و اجتماعی و حتی نظامی درگستره ملی و منطقه ای که از رقابت بر سر تصاحب منابع آب سرچشمه می گیرد رخدادی است که آینده ی صلح و امنیت جهان را تهدید می کند. به رغم آنکه 70 درصد از سطح زمین را آب پوشانده،70 درصد از آن شور بوده و تنها 8 درصد آن را آبهای شیرین تشکیل می دهد که سه چهارم آن به صورت توده های یخ در قطب ها انباشته شده و از دسترسی انسانها خارج است. در مجموع، فقط حدود یک درصد از کل آبهای شرین کره زمین در دسترس انسان است. آب، در زنجیره ارزش افزوده اقتصادی نقش بسیار مهمی را ایفا می نماید؛ لذا هزینه تأمین آب در توان اقتصادی ملت ها در صحنه تجارت و بین الملل بسیار اثر گذار است. سلامت اقتصاد آب، شاخص مهمی برای سنجش سلامت اقتصاد هر کشوری محسوب میشود .

در حال حاضر قیمت فروش آب 32 درصد قیمت تمام شده هر متر مکعب آب در بخش شرب می باشد و این در شرایطی است که برخی از مشترکان حتی این درصد را نپرداخته و سهم عمده ای از آن بصورت مطالبات و بدهی ثبت می گردد. اختلاف قیمت تمام شده و درآمد آن با افزایش میانگین هفت درصدی قیمت آب نمی‌تواند این فاصله را پر کند، چرا که در حال حاضر قیمت آب بسیار پایین است و باید روی این موضوع بازنگری صورت گیرد. بطور معمول آب در سبد خانوار، حدود نیم درصد هزینه ها را به خود اختصاص داده است، و با توجه به اینکه مصرف‌کنندگان دغدغه و استرسی برای پرداخت این نسبت از هزینه ها را ندارند لاجرم به راحتی آب را مصرف می‌کنند. بنابراین، این قیمت‌ها تاثیری در مدیریت مصرف نخواهد داشت.

بند (و) تبصره (15) قانون بودجه سال 1399 کل کشور اولین قدم استوار در راستای واقعی نمودن قیمت تمام شده آب و وصول آن از مصرف کننده ها می باشد. و چنانچه نتیجه حاصل گردد امید آن می رود در آینده ای نزدیک شاهد مدیریت بهینه مصرف در سطح عمومی جامعه باشیم.

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی

    شركت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات