مشکلات تأمین آب کشاورزی، امسال کمتر از سالهای گذشته است

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان گفت: مشکلات تأمین آب کشاورزی امسال کمتر از سالهای گذشته است و تمامی دست اندر کاران به طور شبانه روزی فعال هستند تا این مسائل به حداقل برسد.

وحید خرّمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به تلاش های این شرکت درباره مدیریت آبیاری ۲۳۸ هزار هکتار از اراضی شالیزاری گیلان افزود: از این میزان ۱۷۲ هزار هکتار تحت شبکه آبیاری سفیدرود و مابقی اراضی خارج از شبکه و سنتی آبخور است.
وی وضعیت آب کشاورزی در استان را مطلوب ارزیابی و تصریح کرد: در حال حاضر حجم ذخیره سد سفیدرود حدود ۷۵۰ میلیون مترمکعب است که تا پایان فصل آبیاری مشکلی جهت تأمین آب کشاورزی در شبکه سفیدرود نخواهیم داشت.

وی در خصوص وضعیت آب سدشهربیجار افزود: حجم مخزن این سد در حال حاضر حدود ۸۰ میلیون متر مکعب است که با این شرایط در زمینه تأمین آب خام تصفیه خانه بزرگ گیلان نیز جای نگرانی نیست.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان با اشاره به سردهنه سازی ۴۳۸ سردهنه خاکی در سطح گیلان افزود: برخی از اینها به دلیل سیلابی بودن رودخانه ها تا سه مرحله ساخته شدند و مشکل اصلی تأمین آب کشاورزی در خارج از شبکه سفیدرود در اراضی سنتی آبخور است.

خرمی  با اشاره به مشکلات تأمین آب شالیزارهای روستای چمنستان املش اظهار داشت: در بازدید از این منطقه مشخص شد که بخشی از اراضی به دلیل از کار افتاده بودن پمپاژ چاه آب دچار تنش شده بود که با همکاری کشاورزان بالادست، تنش آبی این مزارع برطرف شد.
وی با اشاره به تأمین آب اراضی شالیزارهای منطقه میرزا کوچک شهرستان صومعه‌سرا نیز گفت: آب مورد نیاز شالیزارهای روستاهای چالکسر و سه سار، واقع در بخش میرزا کوچک شهرستان صومعه‌سرا، از محل چند دریچه (پریز)، نهر سنتی (سردهنه) و چاه های آب تأمین می‌شود.
وی افزود: آبگذاری دریچه های آبیاری چالکسر به‌طور منظم و در شرایط مناسب در حال انجام می باشد و آبیاری اراضی سنتی‌آبخور، که از انهاری با سردهنه‌های خاکی نظیر سلیمان‌نهر انجام می‌شود، به‌علت افت دبی رودخانه‌ی پلنگ‌ور و تعدد سردهنه‌های بالادستی در روستاهای مسجدپیش، تطف‌رود، سه‌سار و غیره نیز در دوره‌های آبیاریِ طولانی‌تر از حد معمول به‌انجام می‌رسد.
خرمی همچنین با اشاره به اقدامات و تلاش های صورت گرفته در روزهای گذشته درخصوص تأمین آب کشاورزی منطقه میرزا کوچک صومعه سرا بیان داشت: شرکت آب منطقه ای یک دستگاه بیل مکانیکی را نیز  برای  لایروبی انهار به منطقه اعزام کرده است.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه  ستاد مدیریت بحران پمپهای آب در اختیار کشاورزان منطقه قرار داده با تهیه و نصب و راه‌اندازی پمپ‌ در دو حلقه چاه حفرشده، مشکل اراضی شالیزارهای  چالکسر  و سه سار  شهرستان صومعه سرا بخش گوراب زرمیخ نیز به تدریج برطرف می شود.

مدیرعامل شرکت اب منطقه ای گیلان از کشاورزان خواست: چنانچه در تأمین و توزیع آب کشاورزی مشکلاتی دارند به امور منابع آب یا اداره آبیاری شهرستان اطلاع داده تا در اسرع وقت  نسبت به رفع مشکل اقدام شود.

شهرستان املش در شرق و صومعه سرا در غرب مرکز گیلان واقع است.

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای گیلان

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای گیلان

    شركت آب منطقه‌ای گیلان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات