سند سازگاری با کم آبی استان مرکزی تدوین شد/ کاهش 700 میلیون مترمکعب برداشت از منابع آب زیرزمینی

سند سازگاری با کم آبی استان مرکزی تدوین شد/ کاهش 700 میلیون مترمکعب برداشت از منابع آب زیرزمینی

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "عزت اله آمره ای" در کارگروه تخصصی سازگاری با کم آبی استان گفت: در حال حاضر 2 میلیارد و 600 میلیون مترمکعب از منابع آب زیرزمینی در استان برداشت می شود و قرار است با اجرای برنامه سازگاری با کم آبی این میزان به یک میلیارد و 900 میلیون مترمکعب کاهش پیدا کند.
آمره ای ادامه داد: تا قبل از تدوین این برنامه و طی برنامه پنجم و سال‌های نخست برنامه ششم با اقدامات خوبی که صورت گرفت موفق شدیم حدود 370 میلیون متر مکعب از میزان برداشت از منابع آب زیرزمینی استان را کاهش دهیم و طبق این برنامه که تدوین شده برای دستیابی به آب قابل برنامه‌ریزی که از طریق وزارت نیرو ابلاغ شده باید حدود 700 میلیون مترمکعب از برداشت‌های منابع آب زیرزمینی را کاهش دهیم.
وی تاکید کرد: عموماً این کاهش مصرف در بخش کشاورزی است چرا که حدود 90 درصد آب در استان در اختیار این بخش است و مابقی در اختیار بخش‌های دیگر همچون شرب، صنعت، خدمات و فضای سبز و برای آنها نیز برنامه هایی به جهت کاهش مصرف پیش بینی  شده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مرکزی بیان کرد: در بخش کشاورزی با کنترل اضافه برداشت ها، تعیین تکلیف چاه‌های غیرمجاز، نصب کنتورهای حجمی و برنامه‌های دیگر موفق خواهیم شد طی برنامه ششم و هفتم توسعه  این کاهش مصرف در منابع آب زیرزمینی را محقق کنیم.
وی خاطرنشان کرد: در کنار این برنامه، برنامه ای نیز توسط جهاد کشاورزی تدوین شده که جبران کننده این کاهش مصرف خواهد بود و با این برنامه جبرانی اگرچه ما میزان برداشت ها از منابع آبی را کاهش می دهیم ولی سطح زیرکشت و میزان تولیدات در استان کاهش پیدا نخواهد کرد.
آمره ای افزود: در این برنامه جایگزین جهاد کشاورزی با اجرای سیستم‌های تحت فشار، اصلاح الگوی کشت  و... موفق خواهیم شد هم میزان تولید را حفظ کنیم و هم بخشی از آب را که مازاد برداشت می کنیم مدیریت کنیم.
وی گفت: در این جلسه، ضمن بررسی و تدوین نهایی برنامه،  پیشنهاداتی نیز به کارگروه ملی سازگاری با کم آبی ارائه و مقرر شد این برنامه پس از تغییرات جزئی در آمار و ارقام اجرایی شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مرکزی ادامه داد: از جمله این پیشنهادات می توان به واگذاری بخشی از مسئولیت‌های حفاظت و بهره برداری از منابع آب سطحی و زیرزمینی به تشکل‌های مردمی اشاره کرد، چرا که ما معتقدیم مشارکت مردم و حق‌آبه بران در این امر می تواند منجر به حفظ سفره های آب زیرزمینی شود و یاری کننده ما در تحقق هر چه بهتر اهداف این برنامه خواهد بود.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات