آنالیز هزینه ساخت از سوی انبوه سازان

آنالیز هزینه ساخت از سوی انبوه سازان

http://www.bananews.irافزایش قیمت ساخت و ساز مسکن در کشور و نگرانی انبوه سازان و تاکید وزیر راه و شهرسازی بر قیمت مقطوع برای قراردادهای آینده مسکن مهر، ساخت و ساز مسکن مهر را با چالش جدیدی روبرو کرده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir)، با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها و رشد قیمت برخی از مصالح ساختمانی و افزایش تورم، سازندگان مسکن مهر که عمده آنها را انبوه سازان تشکیل می دهند نسبت به افزایش قیمت ساخت و ساز مسکن ابراز نگرانی کردند زیرا وزارت مسکن و شهرسازی سابق قیمت مقطوع متری ۳۰۰ هزار تومان را برای ساخت مسکن مهر تعیین کرده بود.

با گذشت حدود ۶ ماه از طرح هدفمندی یارانه ها انبوه سازان در نیمه دوم امسال اعلام کردند که هزینه ساخت و ساز مسکن علیرغم وعده های ستاد هدفمند سازی یارانه ها با افزایش ۲۰ درصدی مواجه شده است که این امر بطور حتم بر قیمت ساخت وساز مسکن مهر تاثیر گذار خواهد بود و انبوه سازان نمی توانند برای قراردادهای سال آینده این قیمت را بپذیرند.

اما رئیس مرکز تحقیقات ساختمان ومسکن وزارت راه و شهرسازی در واکنش به این موضوع به مهر اعلام کرد که قیمت ساخت و ساز مسکن پس از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها تنها با ۱۰ درصد افزایش قیمت مواجه شده است که این هم تاثیر چندانی بر هزینه های ساخت مسکن مهر نمی گذارد.

اما هفته گذشته وزیر راه و شهرسازی ضمن مخالفت با هرگونه افزایش قیمت ساخت مسکن مهر، بر قیمت مقطوع ۳۰۰ هزار تومان در هر مترمربع تاکید کرد که این موضوع می تواند قراردادهای آتی مسکن مهر را تحت تاثیر قرار دهد و موجب بی میلی انبوه سازان در ادامه طرح مسکن مهر شود.

طرح انبوه سازان برای آنالیز هزینه ساخت مسکن مهر

در این خصوص رئیس کانون سراسری انبوه سازان در گفتگو با مهر، اظهارداشت: به انبوه سازان اعلام شده که آنالیز هزینه های ساخت مسکن را برآورد کنند و اینکه آنها با چه قیمت هایی می توانند ساخت مسکن مهر را انجام دهند.

ایرج رهبر افزود: اعلام قیمت ساخت مسکن فعلا در مرحله جمع آوری اطلاعات است تا پس از دریافت آنالیز از تمامی شرکت های انبوه سازی نتیجه به وزیر راه و شهرسازی گزارش شود.

وی با بیان اینکه فعلا نمی توان قیمت نهایی را اعلام کرد، گفت: تمامی آیتم ها با استناد به قیمت های موجود و دلیل و مدرک به وزارت راه و شهرسازی ارایه می شود زیرا در تعیین قیمت حداقل باید تورمی که از سوی بانک مرکزی اعلام شده در نظر گرفته شود.

رئیس کانون سراسری انبوه سازان با اشاره به اینکه در تعیین قیمت باید افزایش قیمت مصالح ساختمانی هم لحاظ شود، بیان کرد: انبوه سازان دلایل خود را برای افزایش قیمت مطرح می کنند و ممکن است وزارت راه و شهرسازی شرایط خاصی را برای برخی دیگر از هزینه ها مانند کاهش حق بیمه کارگران ساختمانی در نظر بگیرد تا از این طریق هزینه ها جبران شود.

 

 

    نظرات