کتاب مبانی سازه برای معماران منتشر شد

کتاب مبانی سازه برای معماران منتشر شد

http://www.bananews.ir/بنانیوز- کتاب "مبانی سازه برای معماران" با هدف شناخت قوانین‎ حاکم بر رفتار سازه‏ها و استفاده از این قوانین در فرایند طراحی معماری منتشر شد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) کتاب مبانی سازه برای معماران که توسط دکتر محمود گلابچی استاد برجسته دانشکده معماری دانشگاه تهران با همکاری دکتر کتایون تقی‎زاده ترجمه گردیده است بوسیله انتشارات دانشگاه تهران در ۶۶۰ صفحه و ۱۳ فصل منتشر شد.

انتشار کتاب مبانی سازه برای معماران تلاشی در جهت گسترش مرزهای دانش سازه در معماری، درک عمیق معماران از مفاهیم و اصول پایداری سازه‎، توجه به تاثیر مصالح جدید، تکنولوژی‎های نوین و اندیشه‎های نو به‏منظور تبلور هنر مهندسی سازه و شناخت مفاهیم پایداری سازه در معماری توصیف شده است. این کتاب یکی از کامل‏ترین منابع در زمینۀ شناخت رفتار سازۀ ساختمان‎ها، نیروهای وارد بر سازه‎ها، نحوۀ عملکرد آنها در برابر نیروها و سیستم‌های ساختمانی در معماری محسوب می‏شود.

اولین فصول کتاب به بیان تاریخچه مفاهیم سازه‎ای، انواع بارها در ساختمان‎ها و نیروهای وارد بر سازه‎ها اختصاص دارد و به بیان این امر می‏پردازد که هنگامی سازه تحت تاثیر بارها قرار می‏گیرد، چه اتفاقی می‎افتد؟ در فصل‏های بعدی جزئیات سازه‏ای و مسیر بارگذاری مورد بررسی قرار می‎گیرد و این که چگونه بخش‏های مختلف سازه‏ دربرابر نیروهای داخلی‏ مقاومت می‏کنند. بررسی مفاهیم پیشرفتۀ تنش و شناخت مصالح سازه‎ای در فصل‏های بعد نشان دهنده آن است که انتخاب یک سازۀ خاص، نمی‎تواند بدون توجه به رفتار سازه‎ای مصالح آن انجام شود. فصل ‏های بعدی به بیان مفاهیم اصلی برای تحقق سازه‎های ایمن، کیفیت و دلایل بروز گسیختگی در سازه‎ها، هندسه سازه و رفتار سازه‎‏ها با معرفی انواع سیستم‎های ساختمانی مانند قاب، خرپا، کابل و ... اختصاص دارد و اینکه چگونه از مفاهیم نیروهای محوری، نیروهای برشی و گشتاورهای خمشی برای درک رفتار سازه تحت بارگذاری‏های متفاوت استفاده می‎شود. در فصل‏های بعد رفتار سازه‎ای شش ساختمان واقعی و اجراشده مورد بررسی واقع شده و چگونگی استفاده از درک رفتار سازه‎ها در فرایند طراحی معماری بیان شده است. در آخرین فصل‏های کتاب بیان نحوه محاسبات ساده و تقریبی ساختمان‏ها همراه با مثال‏های بسیار، نشان می‎دهد که چگونه فرم ساختمان از سیستم سازه‎ای آن تاثیر می‎پذیرد و به خوانندگان نیز این امکان را می‎دهد که با استفاده از محاسبات ساده موفق به طراحی اولیه سازه‏ها ‎شوند.

فصل های مختلف کتاب مبانی سازه برای معماران و ضمائم آن عبارتند از:

فصل ۱: بار و مسیر بارگذاری

فصل ۲: نیروهای داخلی

فصل ۳: رفتار عناصر سازه‎ای

فصل ۴: مفاهیم پیشرفتۀ تنش

فصل ۵: مصالح سازه‎ای

فصل ۶: سازه‎های ایمن و گسیختگی

فصل ۷: هندسه و رفتار سازه‎ای

فصل ۸: رفتار یک ساختمان ساده

فصل ۱۰: ادراک سازه‎ای

فصل ۹: سازه‎های واقعی

فصل ۱۰: ادراک سازه‎ای

فصل ۱۱: سازه‎ها و فرم‎های ساخته شده

فصل ۱۲: محاسبات ساده و تقریبی

فصل ۱۳: بنیان‎های ریاضی

- منابع برای مطالعۀ بیشتر

- واژه‎نامه

- نمایه

این کتاب از نظر موضوع، محتوا و مباحث کاملاً در راستای نیازهای علمی و آموزشی رشته‏های معماری و مهندسی عمران قراردارد و می‏تواند به عنوان یک کتاب درسی و مرجع مورد استفاده دانشجویان و دانش‎آموختگان این رشته‌ها قرار گیرد.

 

    نظرات