متن سخنان مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد در نشست خبری

.

متن سخنان مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد در نشست خبری به شرح زیر است:

یاد می کنم از شهدای هفتم تیر و تاکید دارم بر هفته صرفه جویی در مصرف آب و برق تا همه بدانند آب و برق منابع محدودی هستند و باید در مصرف آن صرفه جویی کنیم.

وضعیت بارش های استان نسبت به بلند مدت، طی سال های 98 و ابتدای سال 99 نرمال بوده است و این بدین معنی است که وقتی از میانگین بلند مدت، بارش بیشتری داشته باشیم به آن می گوییم شرایط نرمال است.

در سال آبی 98-97 متوسط بارندگی استان یزد 116.5 میلی‌متر بوده که 17 درصد نسبت به زمان مشابه افزایش یافته و در سال آبی جاری نیز تاکنون 108.5میلی متر بارندگی ثبت شده که نسبت به زمان مشابه در سال گذشته هفت درصد کاهش داشته است .

بنابراین علی رغم این که نسبت به سال گذشته بیشتر از میانگین، بارش داشته ایم اما امسال بارش کمتری را تجربه کرده ایم به دلیل این که بخش زیادی از بارش ها تبدیل به رواناب می شود و میزان کمی در سفره ها نفوذ می کند.

برآورد تقریبی ما نشان می دهد 108.5 میلی متر بارندگی معادل 8 میلیارد مترمکعب آب است که به آن بارش غیر موثر، یعنی بارشی که ذخیره نمی شود می گویند و به دلیل شدت تبخیر در استان یزد، به طور متوسط سالیانه حدود 3200 میلی متر آب تبخیر می شود و وارد منابع آب زیرزمینی که منابع حیاتی استان هستند و بخش عمده آب شرب ، صنعت و کشاورزی را تامین می کنند نمی شود.

براساس اندازه گیری های انجام شده، در سال آبی 97-96 حدود 315 میلیون متر مکعب کسری مخزن داشته ایم و در سال 98-97 نیز که 116 میلی متر بارش اتفاق افتاده باز کسری مخزن به 267 میلیون متر مکعب رسیده است؛ به گونه ای که 50 میلیون متر مکعب این بارش ها اثر گذاشته است روی وضعیت منابع آب زیرزمینی و منابع آب زیرزمینی را بهبود بخشیده بنابراین اگرچه ارقام بارشی که در استان است روی 7 یا 8 میلیارد در سالی که نرمال یا بالای نرمال باشیم بنظر می رسد ولی آن چیزی که سهم آب های زیرزمینی می شود در حد 50 تا 100 میلیون متر مکعب بیشتر نیست و این نشان می دهد که ما همچنان باید مدیریت مصرف را در دستور کارمان داشته باشیم .

هر ساله 130 درصد آب برداشت می شود به همین منظور کسری مخزن بین 250 تا 300 میلیون مترمکعبی در استان داریم به این معنا که هر ساله هم آب وارد شده به سفره ها را برداشت می کنیم و هم از مخزن چندین هزار ساله که این بسیار نگران کننده است.

تمام تلاش ما این است که کسری مخزن را طی یک برنامه بلند مدت به صفر برسانیم به همین دلیل برنامه سازگاری با کم آبی استان با همه دستگاه های ذیربط تدوین شده و مراحل پایانی را طی می کند تا این سند سازگاری را در سطح ملی مطرح و تصویب کنیم.

این اقدام را با استفاده از برنامه های مفصلی که دیده شده هم در مجموعه جهاد کشاورزی و هم در مجموعه آب منطقه ای صورت می گیرد که در مجموعه جهاد کشاورزی بحث تغییر الگوی کشت و توسعه گلخانه های پیشرفته و پربازده و بحث آبیاری تحت فشار مد نظر است و در مجموعه شرکت آب منطقه ای نیز بحث پر و مسلوب المنفعه کردن چاه های غیرمجاز می باشد که در چندسال اخیر بیش از 360 چاه را پر و مسلوب المنفعه شده است.

همچنین نصب کنتور روی چاه های صنعتی از دیگر اقداماتی که صورت گرفته به نحوی که از تعداد 647 چاه صنعتی، 246 حلقه چاه مجهز به کنتور شدند و 401 حلقه چاه نیز تا پایان سال به کنتور هوشمند مجهز می شوند.

مجموعه این اقدامات منجر به یک صرفه جویی 100 میلیون مترمکعب در سال شده که امیدواریم با ادامه این روند بتوانیم مدیریت خوبی را روی منابع محدود آب زیرزمینی داشته باشیم .

در خصوص آب شرب نیز تلاش شده بهترین کیفیت آب شرب را روی منابع محدود موجود در استان تعمیم کنیم ؛ امسال در بخش آب انتقالی، سهمیه 70 میلیون متر مکعبی داشته ایم که سعی شده به صورت مداوم این آب رسانی اتفاق بیفتد یا حوادثی که روی خط بوده است در کمترین زمان برطرف شود.

در مورد منابع محلی نیز نهایت همکاری با شرکت اب و فاضلاب شده به گونه ای که مجوز حفر بیش از 22 حلقه چاه جدید به شرکت آب و فاضلاب داده شده که بتوانند به منابع آب جدیدی دسترسی پیدا کنند و این منابع جدید تامین آب را برای افراد در سراسر استان راحت کند.

مصرف نسبت به سال گذشته خیلی افزایش پیدا کرده به گونه ای که طبق گزارش شرکت آب و فاضلاب استان، مصرف آب شرب بیش از 30 درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده که پیش بینی می شود این می تواند هم به دلیل کرونا باشد که مصرف را بالا برده و هم گرمای زودرس که امسال تجربه می کنیم.

واقعیت این است که زیرساخت های تامین آب شرب استان یک افزایش مصرف ناگهانی 30 درصدی را تحمل ندارد و علی رغم تلاش شبانه روزی همکاران در شرکت آب منطقه ای و شرکت اب و فاضلاب روستایی و شهری باز هم این نگرانی وجود دارد که یک دفعه کیفیت آب بدتر نشود یا فشار آب در بعضی از مناطق استان کم نشود.

مردم و رسانه ها همیشه کمک کار ما بودند و از آنها تقدیر می کنم و امیدوارم این تابستان گرم را به بهترین شکل پشت سر بگذاریم و مردم هم کمک کنند و صرفه جویی را در دستور کار خود قرار دهند.

در خصوص خسارت های وارده به خط انتقال آب، شکایت های متعددی پیگیری شده که یکی از این شکایات با امضای استاندار وقت و دو مورد دیگر نیز با امضای مدیرعامل شرکت اب منطقه ای تنظیم شده است.

طبق پیگیری های بعمل آمده ، پرونده ای که الان خیلی جلوتر است و درحال پیگیری می باشد، پرونده ای است که در محاکم استان اصفهان طرح شده و چون این اتفاق بین استان اصفهان و یزد بوده است به این جمع بندی رسیدند که شاید محاکم انجا صلاحیت رسیدگی ندارند و پرونده ارجاع داده شد به دیوان عالی کشور و دیوان عالی تایید کرد که دادگاه منطقه از صلاحیت لازم برخوردار است و می تواند پرونده را مورد بررسی قرار دهد. این موضوع یک مقدار فرایند رسیدگی به پرونده را طولانی کرد اما الان درحال رسیدگی است؛ البته از رئیس محترم قوه قضاییه نیز درخواست کردم تا زودتر فرایند رسیدگی به پرونده تسریع شود و ایشان هم دستورات لازم را دادند و قرار شد بازرسی استان با همکاری بازرسی کشور موضوع را رسیدگی کنند که ما مدارک لازم را در اختیار دوستان قرار دادیم تا از این مسیر هم پیگیر باشیم.

تعرضات در سال های مختلف اتفاق افتاده و برارودها هم براوردهای مختلفی است و کارشناسی می شود و در اخر قیمت دادگستری نهایی می شود اما آن چیزی که مطرح شد فکر می کنم 30 میلیارد ریال بحث خسارت مستقیم بوده و هدر رفت آب هم رقم خیلی بالاتری بوده که مطرح شده است.

در مورد معدن مس دره زرشک زیاد صحبت شده و اکنون مختصر توضیحاتی ارائه می کنم؛ موضوع این معدن از سال 88 مطرح شد و شرکت اب منطقه ای نیز نگرانی خود را در مورد اثرات ایجاد این معدن روی منابع آب زیرزمینی پایین دست مطرح کرد.

با توجه به این که منطقه کوهستانی است و نزدیک به 250 منبع آبی اعم از چاه، چشمه و قنات در منطقه وجود دارد این نگرانی از همان ابتدا مطرح و قرار شد مطالعات توسط شرکت اب منطقه ای با هزینه شرکت مس انجام شود و اگر اثرات معدن روی منابع آب پایین دست مخرب نبود این دفعه مجوزهای لازم صادر گردد.

در سال 96 مقرر گردید این مطالعات انجام شود اما شرکت مس تفاهم نامه مشترکی که باید بین آب منطقه ای یزد و شرکت مس به امضا می رسید را نپذیرفت و در نهایت با توافق طرفین، وزارت نیرو این پروژه را به آقای دکتر رئیسی و تیم وی ارجاع داد.

این تیم تحقیقاتی مطالعات لازم را در منطقه انجام دادند و اعلام کردند که ایجاد این معدن باعث می شود منابع پایین دست به مساحت حدود 1800 کیلومتر مربع به شدت تحت تاثیر قرار گیرد

بنابراین دوشنبه هفته گذشته مطالعات با حضور مشاور و کارشناسان قطعی شده و به زودی وزارت نیرو نتایج قطعی را که به ریاست جمهوری و محیط زیست اعلام شده، اعلام کنند.

فرصت داده شده به این دلیل بود که شرکت اب منطقه ای و شرکت مس نظرات خود را اعلام کنند، و این نظرات را مشاور لحاظ کند و گزارش به زودی قطعی شود.

موضوعی که الان وجود دارد این است که چرا پرونده بسته نمی شود ؟ شرکت مس پیشنهادات جدیدی داشته است و می گوید اکنون که بیان شده این معدن روی منابع پایین دست اثر دارد ما کاری می کنیم که اثر نداشته باشد، این درحالی است که مشاور این پروژه اعلام کرد با گفتن نمی توان کاری کرد و باید مطالعات شناخت انجام شود و با مطالعات شناخت امکان پذیری آن پیشنهاد را نشان دهند.

این خلاصه نتایج بود و قطعا از نظر وزارت نیرو پرونده بسته است و الان شرکت آب منطقه ای هم صرفا به عنوان یک عضو کارگروه است و نظر دهنده و اعلام نظر کننده خود وزارت نیرو، دفتر برنامه ریزی کلان آب و ابفای وزارت نیرو است که در راس قضیه هستند.

در مورد خطوط آب رسان به استان یزد نیز باید گفت: همین طور که اشاره کردید در خط دوم دریای عمان براساس مصوبه شورای عالی آب محل تغذیه عوض شد و الان بحث تامین اعتبارمطرح است و مدل مالی توسط شرکت آب نیرو که مجری این طرح است تهیه شده و در دست بررسی قرار دارد.

شرایط اعتباری کشور مناسب نیست و دولت نتوانسته تامین اعتبار کند؛ امیدواریم با بکارگیری سایر اهرم های مالی بتوانیم پیشرفت این پروژه را تسریع کنیم.

خوشبختانه مجمع محترم نمایندگان استان و استاندار محترم به شدت پیگیر هستند و امیدواریم شاهد سرعت گرفتن این پروژه هم باشیم.

در مورد پروژه دریای عمان صفر تا صد باید توسط بخش خصوصی انجام گیرد و جز پروژه هایی است که وزارت نیرو تخصیص داده و ما دو مرحله فراخوان گذاشته ایم؛ فراخوان مرحله دوم به پایان رسید و هشت تا شرکت در فراخوان ما شرکت کردند که اکنون مرحله ارزیابی این فراخوان داریم طی می کنیم تا در  15 تیرماه فراخوان به پایان رسد و سرمایه گذار نهایی شناسایی شود.

اگرچه مطالعات این طرح هم از یکسال پیش توسط موسسه کوثر درحال انجام است اما انتظار داریم هرچه زودتر این نتایج نهایی و منتشر شود.

مهمترین اقدام ما در زمینه فرهنگ سازی انجام دادیم بحث طرح سپاس آب بوده که از سال گذشته شروع شده و تلاش می شود در یک فرایند داوری و ارزیابی گسترده بهترین مصرف کنندگان در بخش های مختلف شناسایی و طی مراسمی نسبت به معرفی طرحشان پرداخته شود.

طرح دیگری که در بحث فرهنگسازی داشته ایم طرح رویداد آبی شهرستانی بود که امسال شروع کردیم به این شکل است که ما هر ماه روی یکی از شهرستان های استان تمرکز می کنیم و کلیه مسائل آبی را بررسی و از تمام نخبگان ، مسئولین و مردم برای حل مسائل آبی کمک می گیریم.

سند سازگاری با کم آبی یک سند ملی است که براساس مصوبه هیئت محترم وزیران از سال 97 در دستور کار کلیه شرکت های آب منطقه ای کشور قرار گرفته  تا سندسازگاری با کم آبی استان خود را ترسیم کنند.

این سند مخصوص یزد ، کرمان و فلات مرکزی نیست و به دلیل این که کشور بحث تغییر اقلیم را تجربه می کند در وضعیتی است که حتی مناطق شمالی هم نسبت به خودشان وضعیت کم آبی را تجربه می کنند.

بنابراین در مورد کم آب شناخته شدن استان یزد همه آمارها نشان می دهد که کم آب ترین استان، استان یزد است و آمارهایی که مراجع ملی منتشر می کنند کاملا مشخص است آب تجدید پذیر ما کمترین آب در میان استان های کشور دارد.

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای یزد

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای یزد

    شركت آب منطقه‌ای یزد یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات