پیشنهاد شورای شهر و شهرداری یزد برای مدیریت پساب بررسی و اجرایی شود

معاون امور عمرانی استانداری یزد از مجموعه آب منطقه ای خواست ظرف مدت یک ماه، پیشنهاد شورای شهر و شهرداری یزد برای در دست گرفتن این مجموعه به صورت کامل بررسی و راهکار آن اعلام گردد.
محسن صادقیان در جلسه شورای اسلامی شهرستان یزد با تاکید بر اولویت بهداشت و سلامت مردم گفت: اولویت ما سلامت مردم است و به عنوان دولت شرکت آب و فاضلاب اعلام کند آیا توان این را دارد که منطقه پساب را کنترل کند و سلامت و بهداشت مردم را تضمین کند یا اگر ندارد واگذار بخش خصوصی شود و اولویت با شهرداری ها، شهرداری یزد یا مجموعه های دیگر است.
محسن صادقیان افزود: اگرچه این مجموعه ای که امروز می‌بینید وارث یک سری تصمیم گیریها در سال‌های گذشته است و  ای کاش در ده سال پیش این تفکر حاکم بود که هرچه ورودی تصفیه خانه و فاضلاب است برای خروجی آن هم اندیشه ای داشته باشیم و اکنون هم می خواهیم به کاهش سطح برگردیم و با برنامه و زمان باید این اقدام انجام شود باید این تدبیر را داشته باشیم که اگر  دریاچه در یک زمان کوتاه خشک شود ممکن است مشکلات زیست محیطی را برای ما به همراه داشته باشد.
وی با اشاره به بحث های انتقال برای محدوده پساب یزد ادامه داد: حذف دریاچه حداقل در یک فاز زمانی کوتاه مدت امکان پذیر نیست و بحث انتقال دریاچه و گردشگری نتیجه نخواهیم گرفت البته پیشنهاد مهندس سفید در حوزه گردشگری همین مجموعه فعلی است و نه انتقال که دوستان ما در سازمان آب و فاضلاب و آب منطقه ای تصمیم جدی بگیرند یا مجموعه را کنترل کنند و تبعاتش را بپذیرید یا به بخش خصوصی واگذار شود تا برای آن برنامه صورت گیرد.
معاون امور عمرانی استانداری یزد اظهارداشت: در حوزه مصارف گفته شد در حدود 276 لیتر بر ثانیه فاضلاب ما هست ولی ما بالغ بر 330 لیتر بر ثانیه پساب آن را پیش فروش کرده ایم و تعهدی ایجاد شده است که ما به عنوان دولت این تعهد را ایجاد کرده ایم و نباید مردم تبعات آن را بدهند کوثر تنها مجموعه است که به تعهداتش عمل کرده و منابع طبیعی که 30 لیتر بر ثانیه برای فضای سبز استفاده کرده است.
صادقیان ادامه داد: قراردادهایی که اکنون بسته می‌شود باید کوتاه مدت و کمتر از 5 سال و 10 سال باشد. آب یزد ارزش دارد ما مدافع صنعت و بخش تولید هستیم ولی دوستان در این بخش‌ها باید هزینه آب را پرداخت کنند. با تمام مشکلات سال‌های گذشته واقعا فرمانداری یزد و دستگاه های متولی در سال گذشته زحمت کشیدند ما با تجربه سال قبل فعالیت‌های آب و فاضلاب، علوم پزشکی، آب منطقه ای، جهاد کشاورزی، فرمانداری، شهرداری که کمک کردند ما تلاش‌هایمان را امسال سه برابر کردیم هزینه بسیار زیادی که می‌توانست تبعات کمتری داشته باشد. امسال مشکلات نسبت به سال گذشته خیلی کم بود و باید ادامه دهند.
وی با تاکید بر برنامه ریزی جامع گفت: دستگاه‌های دولتی هم حق ندارند این مشکلات را به گردن هم بیندازند، دانشگاه علوم پزشکی باید برنامه های جامع تری داشته باشد و نباید کار موقت انجام شود و وظیفه همه ما است که به عنوان دانشگاه علوم پزشکی و حوزه بهداشت بر این دریاچه و سایر بخش ها که تولید آلایندگی دارند به خصوص در مراکز جمعیتی برنامه داشته باشیم. یک ماه به دوستان فرصت میدهیم تا با پیشنهاد شهرداری یزد برای در دست گرفتن اختیار این مجموعه به صورت کامل و برای آن برنامه داشته باشند و به راهکار برسیم. ما با واگذاری تمام بخش‌های دولتی که امکان واگذاری آن به بخش خصوصی است موافقیم.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر یزد

    منبع خبر

    شورای شهر یزد

    شورای شهر یزد یک شورای شهر در شهر یزد می باشد

      نظرات