مشارکت فعالانه شهروندان لازمه موفقیت هر شهرداری است

مشارکت فعالانه شهروندان لازمه موفقیت هر شهرداری است

شهروند بودن در جامعه امروزی یعنی دستیابی آسان به فرصت‌های مورد نظر زندگی از حیث اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و تفریحی، و برخوردار شدن از کلیه حقوق مدنی و سیاسی. شهروندان در برابر حقوقی که دارند، وظایف و تکالیفی را نیز برعهده می‌گیرند و قطعاً شناخت این حقوق نقش موثری در ارتقای فرهنگ شهروندی خواهد داشت.

شهروند بودن در مدنیت و پیشرفت، با پیروی از رفتارهای اجتماعی رقم می‌خورد و این رفتارها با آموزش خودنمایی خواهد کرد. آموزش‌های شهروندی نیز باید با معیارهای اجتماعی، فرهنگی و زیست‌محیطی همخوانی داشته باشد تا با مقبولیت اجتماعی توام گردد.

مدیریت شهری ساری، در برنامه‌ریزی شهری، در راستای ارتقای آگاهی و مسئولیت‌پذیری شهروندان گام برمی‌دارد و تاکنون فعالیت‌های متعددی در زمینه آموزش و ارتقای فرهنگ شهروندی انجام داده است. مهم‌ترین و منسجم‌ترین فعالیت شهرداری ساری در زمینه ارتقای فرهنگ عمومی، تاسیس مراکزی با عنوان «خانه‌های شهروندی» است. هدف اصلی تاسیس خانه‌های شهروندی ارائه آموزش شهروندی و ترغیب شهروندان به افزایش مشارکت اجتماعی و به تبع آن، ارتقای سطح فرهنگ عمومی است و در این راستا، خدمات متعددی در این خانه‌ها به شهروندان ارائه می‌شود. این خدمات، متناسب با نیاز گروه‌های سنی مختلف و در حوزه‌های آموزش شهروندی، مشارکت اجتماعی، اشتغال‌زایی و توانمندسازی و ارتقای سلامت شهروندی ارائه می‌شود. در حال حاضر، 10 خانه شهروندی در 10 محله ساری فعالیت می‌کنند و 38 هزار و 196 شهروند شامل کودکان و نوجوانان، میانسالان و سالمندان از برنامه‌ها و خدمات این خانه‌ها بهره‌مند می‌شوند.

احمد عطاریه، رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری ساری، با اشاره به اهمیت ارتقای فرهنگ شهروندی برای دست‌یابی به شهر فرهنگی گفت: «خانه‌های شهروندی با یازده کارگروه همچون کارگروه‌های کودک و نوجوان، آموزش شهروندی، سلامت روان، کاهش آسیب‌های اجتماعی، مشارکت اجتماعی و مردمی و سالمندان و با موضوعات آموزشی، تفریحی، هنری، کارآفرینی، ورزش و سلامت، در مسیر ارتقای فرهنگ شهروندی گام برمی‌دارد.»

وی با اشاره به اهمیت و ضرورت توسعه آموزش شهروندی در راستای افزایش مسئولیت‌پذیری و مشارکت شهروندان خاطر نشان کرد: «شهروندان باید ضرورت‌های امروزی زندگی در شهرهای نوین را آموزش ببینند. آگاهی شهروندان از مسئولیت‌های خود نقش مهمی در توسعه شهری دارد و آموزش شهروندی در بهبود کیفیت محیط شهری و ارتقاء زندگی شهر نشینی موثر است.»

آموزش و فرهنگ‌سازی بر دوش نهادها و یادگیری برعهده شهروندان است. در راستای اجرای دستورالعمل برنامه‌های 9گانه صیانت از حقوق شهروندی، هر اقدامی که توسط شهرداری ساری در راستای بهبود خدمات مدیریت شهری صورت می‌گیرد با هدف صیانت ازحقوق شهروندی است.

شهرداری ساری در آموزش کودکان نیز اقدامات موثری انجام داده و توانسته بیش از 14 هزار کودک را در خانه‌های شهروندی جذب کرده و آموزش دهد. همچنین، اهداف کلی اقدامات شهرداری برای سالمندان، فراهم آوردن فرصت‌های حمایتی و افزایش سطح شادابی، سلامت، مشارکت و بهبود کیفیت زندگی آن‌ها است. بنا به گفته عطاریه، قریب به سه هزار سالمند در خانه جهاندیدگان از برنامه‌های ویژه بهره‌مند می‌شوند. ارائه خدمات فرهنگی اجتماعی به کودکان، زنان و سالمندان از سوی شهرداری نشان دهنده رشد شهر فرهنگی در کنار ساخت و سازهای شهری است.

مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری ساری

لینک اصل خبر در سایت شهرداری ساری

    منبع خبر

    شهرداری ساری

    شهرداری ساری

    شهرداری ساری یک شهرداری در شهر ساری می باشد

      نظرات