رودخانه‌های استان باید به طور میانگین هر سه سال یکبار لایروبی...

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای استان با بیان اینکه در استان گلستان ۲۸۵۰ رودخانه جریان دارد که ۱۸۰۰ کیلومتر آن هرسه سال یکبار نیاز به لایروبی دارد گفت : بنابر این سالانه باید ۶۰۰ کیلومتر از رودخانه‌های استان لایروبی شود و این کار به اعتبار قابل ملاحظه ای نیاز دارد .

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گلستان، مهندس سیدمحسن حسینی اظهارداشت: هر چند در عرف جامعه ، دستگاههایی مانند شرکت آب منطقه ای و شهرداریها متولی لایروبی رودخانه محسوب می شوند ، ولی در قوانین در خصوص لایروبی رودخانه ها خلاء وجود دارد و مشخص نیست  لایروبی رودخانه‌ها تکلیف کدام دستگاه است ، با این حال براساس اساسنامه شرکتهای آب منطقه ای که مجازند امور مربوط به مهندسی رودخانه را انجام دهند ، کار لایروبی رودخانه ها بویژه در خارج از محدوده شهرها معمولا توسط این شرکتها انجام می‌شود.

وی گفت: با توجه به مقدار اعتبارات تخصیصی ، در یک دهه گذشته مجموعا حدود ۲۰۰۰ کیلومتر (سالانه حدود ۲۰۰ کیلومتر) از رودخانه‌های استان لایروبی شده است که یک سوم میزان مورد نیاز بوده است.

حسینی افزود :  پس از سیل بزرگ سال قبل که منجر به رسوب‌گذاری شدید در رودخانه‌ها گردید ، برآوردهای کارشناسی نشان داد حدود ۱۰۰۰ کیلومتر از رودخانه‌های استان نیاز به لایروبی دارد.

سرپرست شرکت آب منطقه ای گلستان ادامه داد:  بالغ بر ۲۵ درصد از حجم سیلاب سال گذشته، رسوب بود و طول رودخانه های نیازمند لایروبی در حوضه آبریز گرگانرود حدود ۷۰۰ کیلومتر ، در حوضه آبریز قره سو حدود ۲۰۰ کیلومتر،  در حوضه آبریز نکارود علیا حدود ۲۰ کیلومتر، در حوضه شرق خلیج گرگان حدود ۳۰ کیلومتر، و در حوضه آبریز اترک سفلی حدود ۵۰ کیلومتر برآورد شده است.

وی افزود: از ابتدای خرداد ۱۳۹۸ با استفاده از ظرفیت طرحهای در دست اقدام توسط شرکت آب منطقه ای و نیز مساعدت برخی پیمانکاران استانی و همچنین قرارگاه خاتم الانبیا، مجموعا حدود ۲۰۰ کیلومتر از رودخانه ها لایروبی گردید.

سرپرست شرکت آب منطقه ای گلستان بیان کرد: سپس ازمحل اعتبارات سیل ، مبلغ ۴۰ میلیارد تومان برای لایروبی رودخانه‌های استان اختصاص پیدا کرد که با توجه به تخصیص آن به صورت اسناد خزانه ، کفاف ۲۰۰ کیلومتر لایروبی را می دهد که تا کنون عملیات اجرایی در طول ۱۳۰ کیلومتر انجام شده و باقیمانده آن تا انتهای مرداد ماه سالجاری انجام خواهد شد و طول رودخانه های لایروبی شده بعد از سیل به ۴۰۰ کیلومتر می رسد.

حسینی در خاتمه اظهار داشت: لایروبی ۶۰۰ کیلومتر باقیمانده رودخانه‌های استان به دست‌کم ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که در حال پیگیری هستیم و تامین اعتبار لازم و انجام لایروبی رودخانه ها ، در پیشگیری از بخشی از خسارات سیل های متعارف با دوره های برگشت نسبتا کوتاه در استان گلستان تاثیر گذار خواهد بود.

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای گلستان

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای گلستان

    شركت آب منطقه‌ای گلستان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات