پایان مزین به توس!

پایان مزین به توس!

پایان مزین به توس!

شنبه؛ روز پررنگ کمیسیون‌ها
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهد، کمیسیون فرهنگی و اجتماعی این هفته با بررسی موضوع امکان‌سنجی و مکان‌یابی باغ کتاب و RFP پیشنهادی تحلیل ساختاری شاخص‌های اجتماعی – اقتصادی پایه‌ای محلات شهر مشهد کار خود را آغاز کرد و سپس اسناد اصلاحی طرح تفصیلی پیشنهادی حوزه جنوب غرب(کاربری‌های فرهنگی و اجتماعی) و لوایح تثبیت یا تغییر نام‌های تکراری برخی معابر شهر مشهد و نام‌گذاری معابر فرعی به نام شهدای گران‌قدر موردبحث و بررسی قرار گرفت.

در جلسه کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک هم طرح اجرایی و مقطع عرضی خیابان شیرازی حدفاصل میدان شهدا تا حرم مطهر رضوی و وضعیت سرویس‌دهی حمل‌ونقل همگانی بر اساس آمار مقایسه‌ای و گزارش اقدامات، با توجه به‌قرار گرفتن شهر مشهد در وضعیت قرمز به بحث گذاشته شد.

این هفته کمیسیون برنامه‌وبودجه لوایح لغو مصوبه پاداش درآمدی، تأسیس دبیرخانه دائمی سازمان فرهنگی هنری فارسی‌زبانان (ایتا)، اصلاح آیین‌نامه پرداخت تسهیلات بانکی به طرح‌های ساماندهی و انتقال مشاغل مزاحم و آلاینده به محل‌های مجاز، همچنین طرح بسته تشویقی تسهیل گری احیاء و مرمت آثار تاریخی و بناهای واجد ارزش مشهد در محلات تاریخی، تعیین تکلیف نحوه خرید کالاهای خارجی و پیش‌نویس تفاهم‌نامه ساماندهی کارگران ساختمانی را به بحث گذاشت.

اتفاق مهم این روز نیز بازدید جمعی از اعضای کمیسیون مناطق پیرامونی و کم برخوردار شورا از تقاطع غیرهمسطح مصلی، گود کشتی باچوخه شهید بابانظر و پیاده‌روسازی خیابان طبرسی شمالی بود.

رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌ها در این بازدید با اعلام خبر بهره‌برداری از تقاطع غیرهمسطح مصلی تا پایان سال گفت: عملیات عمرانی و احداث تقاطع غیرهمسطح مصلی به‌صورت شبانه‌روزی در حال اجراست و طبق برنامه ‌زمان‌بندی و گزارش‌های ارائه‌شده، تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید.

شهناز رمارم، دیگر عضو کمیسیون مناطق پیرامونی و کم‌برخوردار هم از تخصیص ۷۶ میلیارد تومان برای پیاده‌روسازی در سطح شهر خبر داد و افزود: نگاه شورای پنجم، پیاده‌محوری بوده و برهمین اساس با تأکیدات اعضای شورای شهر، نهضت پیاده‌روسازی در دستورکار شهرداری قرارگرفته و امسال ۷۶ میلیارد تومان به این موضوع اختصاص‌یافته است.

رئیس کمیسیون مناطق پیرامونی هم گفت: کرونا، مانع افتتاح گود کشتی باچوخه شهید بابانظر شد. رمضانعلی فیضی یادآور شد: عملیات عمرانی و ساخت گود کشتی باچوخه شهیدبابانظر حدود ۵ ماه قبل به پایان رسید ولی شیوع ویروس کرونا سبب شده تا نتوانیم مراسم افتتاحیه و بهره‌برداری از آن را برگزار کنیم.

همچنین رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری اعلام کرد با بهره‌گیری از نظرات ذی‌نفعان در خصوص مکان احداث میدان میوه و تره‌بار مشهد تصمیم‌گیری خواهد شد. محمدهادی مهدی‌نیا افزود: مشاور بر اساس معیارهای مختلفی، ۶ محل را برای احداث میدان میوه‌ و تره‌بار مشهد پیشنهاد کرده و شهرداری مکلف است نظرات و دیدگاه‌های ذی‌نفعان و فعالان این عرصه‌ را هم به‌عنوان بهره‌برداران اصلی، لحاظ کند.
رئیس شورای شهر مشهد هم در پی آتش‌سوزی در مرکز درمانی سینا اطهر تهران پیامی را منتشر کرد.
یکشنبه؛ کمیته‌ها در بین مردم
نشست‌های کمیته‌های نظارتی این هفته به بررسی مشکلات و درخواست‌های مردمی در مناطق یک، ۷ و ۸ شهرداری اختصاص یافت.

نشست کمیسیون خدمات شهری بهداشت سلامت و محیط‌زیست شورا هم به بررسی پروژه‌های سرمایه‌گذاری و مشارکتی در حوزه خدمات شهری و موضوع انتقال محل دفن زباله قدیم مشهد و کارخانه کمپوست محدود شد.
همچنین کارگروه قراردادهای کمیسیون حقوقی، املاک و قراردادهای شورای شهر مشهد به بررسی لوایح تمدید همکاری سازمان اتوبوس‌رانی با شرکت‌های بخش خصوصی و بسته تحقق‌پذیری اصلاح، نوسازی و بهسازی بافت فرسوده آبکوه پرداخت.
دوشنبه؛ صحن علنی پرخبر
دو خروجی مهم جلسه علنی امروز شورا عبارت بود از: تصویب بخش‌هایی از طرح تفصیلی حوزه جنوب غرب مشهد و توافقات مالی با بنیاد تعاون ناجا که مقرر شد شهرداری مشهد در قبال تملک پروژه‌های نرگس رضوی ۳، ۴، ۵ و ۶ متعلق به این بنیاد ضمن واگذاری هتل‌آپارتمان آرمان، باقیمانده بدهی خود را به‌صورت اعطای امتیاز و نقدی با بنیاد تسویه نماید.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری در نطق پیش از دستور این جلسه، طرح‌های تفصیلی را یکی از مهم‌ترین اسناد توسعه شهری برای هدایت و کنترل شهر دانست و گفت: این اسناد باید در یک فرایند کنشگر بتوانند هم‌افزایی مطلوبی میان تمامی ذینفعان و عناصر تأثیرگذار توسعه شهری برقرار نمایند. محمدهادی مهدی‌نیا گفت: ساختار پویای شهر فرسنگ‌ها از قواعد و قوانین غیرقابل انعطاف طرح‌های حال حاضر به دور بوده ، درحالی‌که ذات این موجود زنده به‌سرعت در حال تغییر و تحول است، ساختارهای غیر منعطف طرح‌های شهری همچنان بر طبل ضوابط کمی خود می‌کوبند. عدم انعطاف‌پذیری برخی ضوابط و مقررات در مقابل ذات پویا و سیال شهری به‌صورت قابل‌توجهی طرح‌های توسعه شهری و تحقق‌پذیری آن‌ها را تحت‌الشعاع قراردادهاست.

رئیس شورا هم در آغاز این جلسه علنی گفت: ۶۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت خطوط قطارشهری مشهد منتشر شده است. محمدرضا حیدری بیان کرد: با پیگیری‌های معاونت اقتصادی شهرداری و همراهی دولت محترم و بانک مرکزی، ۶۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت ویژه خطوط ۲ و ۳ قطارشهری منتشر شد که موجب تسریع و شتاب‌بخشی بیشتر به حوزه حمل‌ونقل ریلی مشهد خواهد شد.

تذکر عضو شورای شهر مشهد به شهردار از نکات این جلسه بود. محمدحسین ودیعی، در مورد ضعف در پیگیری و حمایت از معاونت و مدیران حوزه برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی و لزوم توجه جدی به این حوزه به شهردار تذکر داد.

کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورا نیز جلسه داشت و لایحه تأمین زمین جهت احداث ۲۰۰۰ واحد مسکونی اقشار کم‌درآمد در مناطق پیرامونی مشهد و دستورالعمل ساماندهی اراضی بزرگ‌مقیاس را بررسی کرد.

در آخرین رویداد خبری این روز هم نایب‌رئیس شورای شهر مشهد با حضور در برنامه رادیویی «پرس‌وجو» گفت: نگاه به مسائلی چون ترافیک و آلودگی‌ هوا باید واقع‌گرایانه باشد.
حمیدرضا موحدی‌زاده افزود: شورای پنجم خود را نسبت به بحث‌های ترافیکی و آلودگی هوا و ... مسئول می‌داند ولی به این موضوع باید واقع‌گرایانه‌تر نگاه شود؛ در بحث تئوری مسئله را می‌توان خوب وصف کرد ولی وقتی به راه‌حل می‌رسیم، گزینه‌ای مطرح نمی‌شود.

رئیس شورای شهر مشهد همچنین در پیامی در مورد بیماری کرونا نوشت: در روزهای پرالتهاب اسفند و فروردین‌ماه با پیوند عمیق، منسجم و بزرگی که میان ما ایجاد شد توانستیم تا حد زیادی راه پیشروی و بحران‌آفرینی کرونا را مسدود کنیم. کرونا همچون اغلب بیماری‌های تنفسی، از طریق بینی و دهان راه ورود به بدن و ابتلای یک فرد به ویروس را برمی‌گزیند. لذا منطقی‌ترین و ساده‌ترین راه برای جلوگیری از آن‌که مورد تأکید دستورالعمل‌های بهداشتی است، طبیعتاً استفاده از #ماسک است. به‌عنوان یک شهروند از عموم همشهریان خود خواهشمندم از تردد بدون ماسک در اماکن عمومی به‌شدت پرهیز نمایند و از نهادهای مسئول نیز مطالبه دارم که در جهت اجباری شدن استفاده از ماسک چاره‌ای کاربردی و دسترس‌پذیر بیندیشند.
سه‌شنبه؛ منشور یک‌ساله شد
کمیسیون شهرسازی و معماری به بررسی طرح ساماندهی و ارتقای دسترسی طرقبه و شاندیز به مشهد، تعیین تکلیف اراضی پلاک ۱۷۶ و پهنه‌بندی و راهبردی حریم شهر مشهد پرداخت.

رئیس کمیسیون هم در این جلسه گفت: سند پهنه‌بندی حریم نقص باقیمانده از طرح جامع مشهد است. محمدهادی مهدی‌نیا بیان کرد: به شهرداری مشهد اعلام‌شده که تا ۲ ماه آینده مطالعات راهبردی حریم شهر را به شورای شهر ارائه دهد که این طرح پس از بررسی تا پایان تابستان برای تائید و تصویب نهایی به کارگروه زیربنایی استان ارسال خواهد شد.

رئیس کمیسیون حقوقی شورای شهر با مروری بر کارنامه یک‌ساله منشور حقوق شهرنشینی مشهد، این منشور را هدیه مشهد به کشور دانست. سیدمحسن حسینی‌پویا گفت: یک سال از زمانی که منشور حقوق شهرنشینی مشهد رونمایی شده است، می‌گذرد؛ منشوری که بنا دارد مشهد را به شهری انسان‌محور مبدل کند تا شخصیت انسانی هرکس فارغ از رنگ و نژادش، فارغ از مذهب و تابعیتش، مشمول احترام و بهره‌مندی از امکانات شهر باشد.

رئیس کمیسیون توسعه و بهسازی توس هم اعلام کرد عملیات عمرانی اتصال جلوخان به کهندژ تا ۴ ماه آینده به اتمام می‌رسد در حالیکه غالب این مسیر دسترسی، پیاده‌محوری است.
بررسی مشکلات مالی پروژه بلوار هفت‌تیر(خیابان گلشن) و مسائل مربوط به یکی از پروژه‌های مشارکتی میدان شهدا در کارگروه تسهیل پروژه‌های سرمایه‌گذاری و مشارکتی کمیسیون اقتصادی پایان‌بخش برنامه‌ها بود.
چهارشنبه؛ بازدید و خوش‌خبری
جمعی از اعضای شورای شهر مشهد به همراه شهردار و مدیران شهری از پروژه‌های عمرانی شهر بازدید کردند. پروژه‌های تقاطع غیرهمسطح مصلی، اتصال بولوار کوشش به خیابان خلج، زیرگذر شهید برونسی، تقاطع چهار سطحی آزادگان، پارکینگ آزادی، ۷۵متری رضوی، تقاطع غیر هم‌سطح ابوطالب و پایانه اتوبوس‌رانی ابراهیم‌آباد ازجمله این پروژه‌ها بود.

رئیس شورای شهر مشهد پس‌ازاین بازدید گفت: ثمره تلاش‌های مدیریت شهری متعلق به‌کل نظام و انقلاب است. محمدرضا حیدری افزود: همه باید بدانیم که همراهی دستگاه‌های مختلف با مدیریت شهری در جهت حل مشکلات مردم، بسیار امیدآفرین و اعتمادساز است؛ برآیند این تلاش‌ها و دستاوردهای آن تنها متعلق به مدیریت شهری نبوده و متعلق به‌کل نظام و انقلاب است چراکه مجموعه‌ای در اوج سختی، برای رفاه و آسایش شهروندان تلاش می‌کند.

حمیدرضا موحدی‌زاده، نایب‌رئیس شورای نیز گفت: شورای پنجم نهایت تلاش خود را برای خدمت‌رسانی و جلب رضایت مردم انجام می‌دهد. شورای شهر مشهد و مدیریت شهری در خدمت مردم و زائران و گردشگران مشهدالرضا(ع) است و اگر برخی افراد اندکی انصاف داشته باشند، علیرغم مشکلات مختلفی که اطراف ما را گرفته، این گفته را تصدیق می‌کنند که شورای پنجم نهایت تلاش خود را برای خدمت‌رسانی و جلب رضایت مردم انجام می‌دهد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری نیز خبر داد که هرماه یک پروژه عمرانی به بهره‌برداری خواهد رسید. محمدهادی مهدی‌نیا ادامه داد: بخش عمده پروژه‌های عمرانی از برنامه عملیاتی و زمان‌بندی پیش‌بینی‌شده جلوتر هستند و زودتر از موعد به بهره‌برداری می‌رسند؛ درعین‌حال برخی پروژه‌ها چون تقاطع چهار سطحی آزادگان و پارکینگ طبقاتی آزادی نیز اندکی از برنامه، عقب بوده که با دستورهای شهردار مقرر شد این عقب‌ماندگی جبران شود و خود را به برنامه زمان‌بندی پروژه برسانند.

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک یادآور شد: عمده پروژه‌های عمرانی شهر در مناطق کم‌برخوردار تعریف‌شده‌اند. مجتبی بهاروند تصریح کرد: در حال حاضر حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان پروژه عمرانی در سطح شهر تعریف‌شده که بخش عمده آن‌ها در مناطق پیرامونی و کم‌برخوردار مشهد فعال است.

شهردار مشهد هم بر اجرای پروژه‌ها طبق زمان‌بندی همراه باکیفیت تأکید کرد. محمدرضا کلائی افزود: رعایت زمان‌بندی در نظر گرفته‌شده برای هر پروژه همراه با توجه به حفظ کیفیت کار یکی از تأکیدات ماست. حداقل سه سطح از پروژه تقاطع چهار سطحی آزادگان تا ۲۲بهمن باید به بهره‌برداری برسد. بهره‌برداری از ۷۵متری رضوی تأثیر زیادی بر کاهش تصادفات و ایجاد ایمنی در این محور خواهد داشت، بنابراین امیدوارم با سرعت بخشیدن به کار، عید غدیر شاهد افتتاح آن باشیم.

رویداد دیگر، حضور رئیس کمیسیون ویژه مناطق پیرامونی و کم‌برخوردار شورای شهر مشهد در مرکز ۱۳۷ بود. وی در برنامه چهارشنبه‌های پاسخگویی گفت: جبران کمبود سرانه‌های مناطق کم‌برخوردار مشهد از اولویت‌های شورای پنجم است. رمضانعلی فیضی با اشاره به میزان عملکرد مدیریت شهری در ارائه زیرساخت‌های خدماتی به این مناطق در سه سال گذشته افزود: جبران کمبود سرانه‌های مناطق کم‌برخوردار مشهد از مهم‌ترین اولویت‌های شورای پنجم بوده است.

همچنین رئیس کمیسیون ویژه توسعه و بهسازی توس هم از اقدامات مدیریت شهری مشهد برای احیای آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی ۲۴ سال پس از فرمان تاریخی مقام معظم رهبری سخن گفت. مسعود ریاضی گفت: ۱۹ تیرماه، سالروز حضور به‌یادماندنی رهبر معظم انقلاب در مجموعه فرهنگی توس است و یادآور فرمانی است که ۲۴ سال پیش معظم له برای احیای این منطقه تاریخی صادر کردند. موضوعی که سال‌ها مورد بی‌توجهی مدیران استانی و شهری قرار گرفت و تا روی کار آمدن پنجمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد، کم‌ترین حرکتی برای این احیا انجام نشد. بااین‌حال پنجمین دوره مدیریت شهری با توجه به رویکرد اساسی اعضای شورا برای اجرایی کردن دستور مقام معظم رهبری پای‌کار آمد و طی ۳ سال اخیر، کاری کارستان برای آرامگاه حکیم سخن انجام داد.

پیام رئیس شورای شهر نیز معطوف به وضعیت پروژه‌های عمرانی شهر، تقدیر از کارکنان پرتلاش این پروژه¬ها و دعوت از تمام جناح‌ها و گروه‌ها برای مشارکت در سازندگی شهر مشهد بود.
پنجشنبه؛ توس، اخبار و پیشرفت‌ها
صبح این روز مراسم افتتاح فاز ۳ پروژه جلوخان آرامگاه فردوسی و آغاز عملیات مسیر دسترسی به کهن‌دژ با حضور جمعی از اعضای شورای شهر، شهردار مشهد، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان رضوی و جمعی از مدیران شهری برگزار شد.

رئیس کمیسیون ویژه توسعه و بهسازی توس شورای شهر مشهد در این مراسم تأکید کرد: ثبت جهانی توس را با شدت و حدت بیشتری دنبال می‌کنیم. سیدمسعود ریاضی گفت: طی روزهای اخیر که خبرهای تصویب طرح راهبردی توس مطرح‌شده، برخی افراد سودجو از غفلت مردم سوءاستفاده کرده و به تفکیک اراضی و واگذاری آن‌ها پرداخته‌اند؛ با این افراد باید برخورد شود و افرادی که به خرید زمین اقدام کنند، بدون شک متضرر می‌شوند.

شهردار مشهد هم یادآور شد: مجموعه کاملی از فعالیت‌های عمرانی در آرامگاه فردوسی تا نوروز ارائه می‌شود. محمدرضا کلائی افزود: وضعیت فضای سبز در بولوار شاهنامه و جلوخان البته هنوز رضایت‌بخش نیست که امیدوارم تا ۱۴۰ روز دیگر وضعیت آن اصلاح شود. با توجه به وضعیتی که آرامستان شعرا دارد و دیگر امکان دفن بزرگان در آن نیست باید دغدغه‌های میراث را جدی بگیریم و مکانی جهت مقبره بزرگان و شعرا در نظر گرفته شود. من از استادانی چون دکتر یاحقی درخواست کمک می‌کنم. اقدامات میراث به‌ویژه برای باره توس جای تشکر دارد اما تسهیل وضعیت برای پردیس لازم است و امیدوارم بازهم ما را یاری کنند.

رئیس شورای نیز به مناسبت ۱۹ تیرماه، سالروز صدور فرمان مقام معظم رهبری در خصوص آبادانی توس پیامی را  منتشر کرد.

نایب‌رئیس شورای شهر مشهد و جمعی از اعضای شورا هم در مراسم افتتاح مجموعه چندمنظوره شهید «حسین محرابی» و ایستگاه آتش‌نشان فداکار «امیرمحمد زارع» حاضر شدند و حمیدرضا موحدی‌زاده در سخنرانی خود بر لزوم تدوین برنامه جامعی برای پیشگیری و قبل از وقوع بحران تأکید کرد.
وی با تأکید بر اینکه آموزش باید تبدیل به مهارت شود و فن به‌کارگیری دانشی که فراگرفته‌ایم را باید در سازمان آتش‌نشانی به‌خوبی مشاهده کرد، تأکید کرد: ضرورت دارد برنامه جامعی برای قبل از وقوع بحران و در بحث پیشگیری تدوین گردد.

رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای شهر مشهد هم از نیروی انتظامات قطار شهری که در شناسایی عامل مزاحمت دختران در حوالی ایستگاه‌های مترو نقش تأثیرگذاری داشت، تقدیر کرد.

پایان‌بخش برنامه‌های این هفته شورا، پیام تسلیت شورای شهر به مناسبت درگذشت پیشکسوت حوزه ادبیات استان، مرحوم رضا افضلی بود.

کلید واژه ها: توس - شورای شهر - مشهد -
لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات