حذف حصارهای دانشگاه فردوسی، پیشنهاد شورای شهر  ...

حذف حصارهای دانشگاه فردوسی، پیشنهاد شورای شهر ...

حذف حصارهای دانشگاه فردوسی، پیشنهاد شورای شهر بوده نه مصوبه/ تصویب نهایی به‌عهده کمیسیون ماده 5 است

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس، محمدهادی مهدی‌نیا در نشست مشترک با معاون اداری و مالی دانشگاه فردوسی که با موضوع پیشنهاد اخیر شورای شهر مشهد برای حذف حفاظ‌ها و حصار دانشگاه فردوسی برگزار شد، اظهارکرد: در گذشته، نظام شهری دنیا و از جمله ایران به شکل زون‌های کاربری متفاوت و مجزا از هم شکل می‌گرفته و شهرسازی در اواخر قرن 19 و اوایل قرن 20 معتقد بود که کاربری‌های مختلف باید از یکدیگر جدا شوند.

وی در ادامه با بیان اینکه تجارب چنین نظام شهرسازی در دهه‌های 60 و 70 میلادی مورد نقد بود و شهرسازان انتقاد زیادی به این انفکاک کاربری‌ها ارائه کردند، گفت: امروز ما هم میراث‌دار همان نظام شهری هستیم؛ همزمان با این نقدها، راه‌حل‌هایی نیز پیشنهاد شد و از حدود دهه 70 کاربری‌های ناسازگار با شهر همچون پادگان و زندان از شهر خارج شدند.

مهدی‌نیا افزود: یکی از نقدهای شهرسازی نوین به شهرسازی گذشته نیز همین موضوع بوده و شهرسازی نوین معتقد است که بین بخش‌های مختلف شهر باید هم‌پیوندی ایجاد کنیم و لذا به سمت و سوی کاستن از انفکاک کاربری‌های بزرگ‌مقیاس رفتند.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد خاطرنشان کرد: در شهرسازی نوین، طراحان شهری به کمک آمده‌اند و با طراحی‌های خاص اعم از نوع مبلمان، کف‌‎پوش، رنگ و جنس بافت شهری و... به فضا هویت‌بخشی کرده‌اند تا در عین پیوستگی، تفاوت نوع بافت و کاربری ملموس و محسوس باشد.
مهدی‌نیا گفت: تلفیق و پیوند کاربری‌های مختلط و فضاهای شهری، فضای تعاملات اجتماعی شهر را افزایش می‌دهد؛ در شهر انسان‌ محور ما باید افزایش فضاهای اجتماعی داشته باشیم و حضورپذیری مردم را تسهیل کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه موضوع حذف جداره‌ها تنها معطوف به دانشگاه فردوسی نیست و سایر کاربری‌های کلان مقیاس را هم می‌تواند شامل شود، تصریح کرد: شهر مشهد از حیث منابع آب و اقلیمی در منطقه نیمه خشک قراردارد و یکی از الزامات مدیریت شهری نیز افزایش سرانه فضای سبز است.

مهدی‌نیا افزود: فضای سبز دو کاربرد اکولوژیک و اجتماعی دارد که دانشگاه فردوسی مشهد با دید آینده‌نگرانه‌ای که موسسین دانشگاه در 70 سال قبل داشتند، شرایط بسیار مناسبی را با اختصاص 300 هکتار زمین برای چنین فضایی مهیا نموده‌اند.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر با بیان اینکه در حوزه تئوریک این‌چنین به ذهن متبادر می‌شود که ظرفیت اراضی دانشگاه فردوسی می‌تواند با فضای عمومی شهر پیوند بخورد، گفت: طرح‌های تفصیلی افق و چشم‌انداز 10 ساله شهر را نشان می‌دهند؛ در این چشم‌انداز افق‌های مختلفی تصویر می‌شود که یکی از آنها، تعریف همپیوندی کاربری‌های بزرگ مقیاس است.

مهدی‌نیا خاطرنشان کرد: هم پیوندی فضای دانشگاه فردوسی، بدون شک تاثیرات مثبتی روی فضای محیط و مناطق اطراف هم خواهد داشت؛ تجلی یکی از همین تاثیرات را در مکان‌یابی کارخانه نوآوری شاهد هستیم و بدون شک در سال‌های آینده به‌واسطه فعالیت دانشگاه فردوسی و کارخانه نوآوری شاهد فعالیت‌های جدید پژوهشی در منطقه خواهیم بود.

وی در ادامه با بیان اینکه پس از ترسیم چشم‌انداز طرح تفصیلی، طبیعی است که وارد فاز اجرایی شود، گفت: پیش از اجرایی شدن این چشم‌انداز باید جنبه های مختلف اجرایی را مدنظر داشته باشیم؛ به‌عنوان مثال باید پرسید پیش‌شرط‌های مورد نیاز برای حفظ امنیت و انتظامات داخل دانشگاه چیست؟ آیا تحقق این اتفاق موجب حفظ رسالت اصلی دانشگاه فردوسی می‌شود؟ پیش‌نیازهای اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی تحقق این چشم انداز ، بین دانشگاه و شهرداری چیست؟

مهدی‌نیا افزود: تمامی این مباحث نیاز به مطالعه و کارهای پژوهشی و مطالعاتی دارد تا بتوان قابلیت‌های اجرایی پیشنهاد طرح‌‎ تفصیلی را بررسی کنیم.
وی در ادامه تاکید کرد: طرح‌های تفصیلی و حوزه‌های مختلف آن که بخشی در جلسه گذشته علنی شورای شهر مشهد تصویب شد، از جنس پیشنهاد به کمیسیون ماده 5 است تا در نهاد مربوطه و مرجع خودش به تصویب برسد.

مهدی‌نیا با بیان اینکه متاسفانه ساختار شکل‌گیری طرح‌های شهری ما قدیمی هستند و قوانین شهرسازی متعلق به 50 سال قبل است، گفت: در چنین نظام شهری، مشارکت‌طلبی و نظرسنجی از ذی‌نفعان متاسفانه مدنظر قرار نمیگیرد که اشکالی اساسی تلقی می‌شود.

وی افزود: امیدواریم در آینده، مجلس قوانینی را به شکلی تغییر دهد تا در تهیه طرح‌های تفصیلی و جامع، نقطه‌نظرات بخش‌های تاثیرپذیر و تاثیرگذار اعمال شوند.

مهدی‌نیا با بیان اینکه در جلسات کارگروه شهرسازی شورای شهر مشهد افرادی از دانشگاه، نخبگان و کارشناسان حضور مستمر دارند، اظهارکرد: زمانی که ایده برچیده شدن حفاظ‌های دانشگاه مطرح شد، استنباط از اظهار نظر وزیر محترم علوم در این خصوص منجر به این شد که با این ایده موافقت شود و پیش فرض شورای شهر نیز این بود که دانشگاه فردوسی نیز نگاه مثبت خواهد داشت.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد ضمن ابراز خرسندی از حساسیت دانشجویان در موضوع حذف حفاظ‌های دانشگاه، گفت: این مطالبه‌گری نشان از پویایی دانشجوست ولی باید توجه داشته باشند که دانشجو باید صدای همه مردم باشد و از حقوق عموم مردم دفاع کند؛ صدای دانشجویان و صدای مردمی که بلندگویی برای رساندن صدای خود به مسئولان ندارند.

مهدی‌نیا در پایان از مسیولین دانشگاه و دغدغه مندی خانواده دانشگاهی تشکر کرد.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات