بیش از ۵۷ درصد صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور مختص صنعت آب و برق است/ بهره‌برداری از ۲۷۰۰ میلیارد تومان پروژه صنعت آب و برق هرمزگان در پایان هفته جاری

بیش از ۵۷ درصد صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور مختص صنعت آب و برق است/ بهره‌برداری از ۲۷۰۰ میلیارد تومان پروژه صنعت آب و برق هرمزگان در پایان هفته جاری

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "رضا اردکانیان" صبح امروز دوشنبه در آیین بهره‌برداری و شروع عملیات اجرایی سه پروژه آب و فاضلاب استان تهران در یازدهمین هفته از پویش #هرهفته_الف_ب_ایران اظهار داشت: امسال، سال پنجم یا ششم است که به‌طور متوالی، صادرات خدمات فنی و مهندسی آب و برق در صدر صادرات کشور در این بخش قرار دارد.
وی ادامه داد: حضور شرکت‌های متعدد مهندسان مشاور، پیمانکاران و سازندگان تجهیزات و کالاهای بویژه برقی، در سطح منطقه و حتی سایر مناطق دورتر اعم از آسیای جنوب شرقی، آفریقا و آمریکای جنوبی ثمره چهار دهه خوداتکایی و توجه به توان و ظرفیت‌های داخلی است.
وی همچنین با اشاره به پیشینه پویش گفت: ما آب و برق را زیربنای توسعه و اصلی‌ترین زیرساخت‌های کشور می‌دانیم، بر آن بودیم تا سعی کنیم مجموعه تلاش با برنامه و هدفمندی را تنظیم کنیم تا بیش از هر چیز به همکاران خود در خانواده بزرگ صنعت آب و برق در دولت و بخش خصوصی نشان دهیم که ظرفیت بسیار خوبی از نظر فنی، اجرایی و مدیریتی در کشور وجود دارد که می‌تواند نه تنها آسایش و امنیت خاطر مردم را فراهم کند که در سطح منطقه بتواند منشاء اثر باشد و اشتغال موثری را برای نیروهای کارآمد و شایسته در بازارهای منطقه تدارک ببیند.
وی خاطر نشان کرد: پویش در سال گذشته نتیجه خوبی داد، ما به وعده‌ای که با دولت و مردم کردیم توانستیم وفا کرده و تا بیستم اسفند ماه ۲۲۷ پروژه با سرمایه‌گذاری بیش از ۳۳ هزار میلیارد تومان به ثمر رسید.
اردکانیان افزود: به اتکای تجربه و با اعتماد به نفسی که حاصل شد، امسال کار بزرگتری را با ۲۵۰ پروژه شروع کردیم.
اردکانیان گفت: از مجموع پروژه‌های امسال که تاکنون با احتساب پروژه‌های امروز بهره‌برداری شده، ۳۵ پروژه در ۱۳ استان کشور بوده که ۱۱ هزار و ۳۱۶ میلیارد تومان اعم از سد، آبرسانی شهری و روستایی، تصفیه‌خانه آب و فاضلاب تا نیروگاه‌های حرارتی و تجدیدپذیر، سرمایه‌گذاری داشته است.

بهره‌برداری از ۲۷۰۰ میلیارد تومان پروژه در هرمزگان تا پایان هفته جاری
وی خاطرنشان کرد: پایان همین هفته پروژه‌های بزرگی با سرمایه‌گذاری دو هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان در استان هرمزگان  افتتاح خواهد شد و طرح‌های مهم تامین آب سالم و با کیفیت برای مردم بندرعباس و شهرستان بشاگرد و همچنین راه‌اندازی نیروگاه حرارتی در قشم جزو این طرح‌ها خواهد بود.
اردکانیان گفت: با احتساب این پروژه‌ها تا پایان هفته، ۴۲ پروژه با سرمایه‌گذاری ۱۴ هزار میلیارد تومان افتتاح شده و تا پایان سال این چرخ خواهد چرخید و قطار پویش هر هفته در یک تا دو استان توقف خواهد کرد و در جشن آغاز بهره‌برداری از طرح‌های آب و برق با هم شرکت خواهیم کرد.
اردکانیان همچنین با اشاره به بهره‌برداری از پروژه انتقال آب از سد ماملو به پیشوا گفت: با بهره‌برداری از این پروژه، جمعیت بیش از ۱۵۰ هزار نفری شهرستان پیشوا از نعمت آب با کیفیت برخوردار خواهند شد.
اردکانیان افزود: این پروژه ارزشمندی است و امروز عملیات اجرایی تصفیه‌خانه‌های ۷ و ۸ جنوب تهران هم آغاز می‌شود.
وی گفت: جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب، امروز از مسائل مهم نه تنها در کشور که جهان است. امروز به‌غیر از وجه بهداشتی جمع‌آوری فاضلاب، وجه دیگری مطرح است که آن استفاده از پساب تصفیه شده است.
وزیر نیرو ادامه داد: اولین کار ما باید این باشد که فاضلاب، مخل بهداشت عمومی نباشد و موجب آلودگی منابع آب زیرزمینی نشود، ‌اما این دغدغه که رفع شد می‌توانیم برای این پساب برنامه‌ریزی کنیم، همانگونه که در تهران هست برای تغذیه آبخوان‌ها و مصرف کشاورزی از این پساب تصفیه شده استفاده خواهد شد.
اردکانیان گفت: ۱۲ تصفیه‌خانه فاضلاب در طرح بلندمدت تهران با این جمعیت وسیع در افق طرح با جمعیت بیش از ۱۱ میلیون نفر مد نظر است. از این تعداد، ۶ واحد در مدار بهره‌برداری است و تا پایان امسال ۴ واحد دیگر در غرب تهران افتتاح می‌شود.
وی افزود: دو واحد که امروز کلنگ‌زنی و کار آن‌ها شروع می‌شود تا ۱۴۰۳ به مدار بهره‌برداری خواهد آمد، فقط دو تصفیه‌خانه جنوب تهران و فیروزبهرام در غرب تهران قادرند ۷۰ درصد فاضلاب تولیدی را تصفیه کنند.
وزیر نیرو اظهار داشت: از حیث شبکه جمع‌آوری در تهران، کارهای خوبی انجام شده و در تهران ۹ هزار کیلومتر است که ۶۹۰۰ کیلومتر آن اجرا شده که بیش از ۶۰ درصد این رقم در این دولت اجرا شده است.
وی افزود: باقی‌مانده شبکه هم موازی با کار ساخت این تصفیه‌خانه‌ها تا سه، چهار سال آینده تکمیل می‌شود و یکی از پایتخت‌هایی خواهیم بود که تهران و شهرستان‌های اقماری آن از این مگاپروژه بهره‌مند خواهند بود.
اردکانیان با تاکید بر اینکه چنانچه اصلاحات جدی در شیوه مصرف به عمل نیاوریم، مشکلات جدی خواهیم داشت، خاطرنشان کرد: منابع آب محدود است و ظرفیت‌های تولید انرژی هم محدود خواهد بود. این عرصه‌ای است که باید به طور مستمر مورد توجه و عنایت باشد و در این زمینه وزارت نیرو دست یاری به سمت تمام پل‌های ارتباطی با مردم اعم از ائمه جمعه و جماعات، رسانه‌ها و کسانی که می‌توانند این نقش را در جامعه ایفا کنند، دراز می‌کند.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات