تایید اولین حوزه از طرح‌های تفصیلی هفت‌گانه مشهد  ...

تایید اولین حوزه از طرح‌های تفصیلی هفت‌گانه مشهد ...

تایید اولین حوزه از طرح‌های تفصیلی هفت‌گانه مشهد پس از ۱۳ سال تأخیر/تصویب مشوق‌های حفظ بناهای ارزشمند مشهد

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهد، محمدهادی مهدی‌نیا بابیان اینکه برای تهیه طرح تفصیلی شهر مشهد، محدوده شهر به هفت حوزه تقسیم و برای هر حوزه یک مشاور تعیین‌شده بود، گفت: با انجام مطالعات توسط این هفت مشاور و تجمیع آن‌ها می‌توانیم به سند یکپارچه طرح تفصیلی برای تمام شهر مشهد برسیم. اولین حوزه ارائه‌شده مربوط به حوزه جنوب غرب بود که بر طبق قانون شورا با بررسی‌های لازم آن را تائید کرده و برای تصویب به کمیسیون ماده ۵ و پس‌ازآن شورای عالی شهرسازی و معماری ارسال کرد.

وی ادامه داد: طرح دوم از حوزه جنوب شرق نیز به شورا ارائه‌شده و در تلاش هستیم باوجود محدودیت‌های ویژه کرونا با ارائه جلسات مستمر در کمیسیون‌های مرتبط ظرف دو هفته آینده بررسی‌های خود را نهایی کرده و طرح را به صحن علنی برسانیم. همچنین شهرداری برنامه زمانی خود را جهت ارائه سایر طرح‌های تفصیلی ارائه و مقرر شده ماهانه یک طرح به شورا را تحویل دهد که اگر این برنامه رعایت شود تا پایان سال تمام هفت حوزه طرح تفصیلی مشهد در شورا بررسی و برای تصویب به مراجع بالاتر ارجاع خواهد شد.

مهدی‌نیا خاطرنشان کرد: وقتی به طرح یکپارچه تفصیلی مشهد برسیم این طرح در سیستم شهرسازی مدیریت شهری بارگذاری شده و بسیاری از مشکلات شهروندان درباره پاسخگویی در حوزه شهرسازی حل میشود و شهرداری امکان پاسخگویی به متقاضیان خواهد داشت.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد افزود: امروز در خصوص طرح حوزه جنوب غرب باوجود افتراق نظرهایی که بین اعضای شورا وجود داشت پس از بررسی و ارائه نظرات، موفق به اخذ نظر مشترک اعضا شدیم. ازجمله دغدغه‌هایی که برخی اعضا در خصوص کمربند جنوبی و در مواردی چون موضوعات زیست محیطی و مدیریت زمین داشتند که با ارائه پیشنهاد جامع شورا و تصویب آن در صحن دغدغه‌های اعضا در خصوص اراضی جنوبی شهر مشهد در منطقه ۹ برطرف شده و امیدواریم مشاور طرح جامع شهر مشهد که باید به‌زودی توسط اداره کل راه و شهرسازی انتخاب شود با بررسی این پیشنهادها بتواند به راه‌حل راهبردی در این خصوص برسد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد اضافه کرد: مصوبه دیگر امروز ما در صحن علنی مربوط به مشوق احیای بافت‌ها و بناهای تاریخی و واجد ارزش شهر مشهد بود. بخش مهمی از هویت شهر ما به بافت‌هایی بازمی‌گردد که از سنوات گذشته به‌ویژه در پیرامون حرم مطهر رضوی به‌عنوان هسته مرکزی شهر به یادگار مانده است. بخشی از این بناها درگذشته با مداخله مستقیم نهاد شهرداری مواجه شده که تبعاتی نیز داشته اما بخشی دیگری در حال حاضر موجود است.

مهدی‌نیا در ادامه گفت: ما مشوق‌هایی در نظر گرفتیم تا مالکین تمام بناها شامل بناهایی که ثبت میراث فرهنگی شده و یا نشده‌اند اما ازنظر تاریخی و فرهنگی واجد ارزش نگهداری هستند بتوانند از بنای خود بهره‌برداری‌هایی داشته باشند تا انگیزه تخریب و بازسازی ملک با نیات تجاری از بین برود.

به گفته وی این مشوق‌ها در زمینه‌های مختلف طراحی‌شده و منجر به آن خواهد شد تا بناها، راسته‌ها و معابر و بافتها هم به لحاظ کالبدی و نماسازی متناسب با شهرسازی و معماری بومی و اسلامی اصلاح‌شده و هم به لحاظ عملکردی در خود بناها امکان ایجاد فعالیتهایی به‌ویژه از جنس فرهنگی مهیا شود تا روح و حیات شهری به مشهد بازگردد.

وی تأکید کرد: امیدواری بسیاری داریم ازآنجاکه این مصوبه حرکتی بدیع و جدید در حوزه حفظ و احیای بافت‌های واجد ارزش شهری است بتواند به افزایش هویت‌مندی و حفظ میراث فرهنگی و تاریخی ملموس بافت شهری مشهد کمک کند.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات