شهرهای جدید؛ آنچه هست و آنچه باید باشد

شهرهای جدید؛ آنچه هست و آنچه باید باشد

http://www.bananews.ir/یک کارشناس مسکن گفت: برنامه‌ریزی‌های ما به صورت مطلوب انجام نشده است؛ بنابراین شهرهای جدید نتوانسته‌اند سرریز جمعیت کلان‌شهرها را کنترل کنند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) بیژن کاموری در گفت‌وگو با ایسنا گفت: فراهم‌بودن امکانات کافی درمانی، آموزشی و تفریحی به همان اندازه برای ساکنان یک شهرک لازم است که وجود منابع آب و برق و گاز ضروری است.

وی با بیان اینکه باید به موازات تولید مسکن به تولید امکانات زیربنایی و روبنایی بپردازیم، افزود: باید به نیازهای افراد در مقیاس جغرافیایی آن‌ها توجه شود؛ اولویت در تولید مسکن نباید موجب فراموش شدن تولید امکانات و زیرساختها شود.

این کارشناس هم‌چنین با اشاره به این‌که نقص در برنامه‌ریزی‌ها، باعث شده است شهرک‌های اقماری نتوانند سرریز جمعیتی کلان‌شهرها را کنترل کنند، اظهار کرد: پیش‌بینی تولید شهرک‌های جدید در ۲۵ سال گذشته به موقع بود اما باید همان زمان به فکر فراهم‌کردن زیرساخت‌های کافی برای آنها بودیم؛ طی این سا‌ل‌ها پیشرفت میان تولید شهرک‌ها و فراهم‌کردن امکانات، هماهنگ نبوده است.

کاموری در ادامه با اشاره به این‌که شهرک‌های جدید بافت مورد نیاز برای یک زندگی شهری ندارند، تصریح کرد: ساکنان این شهرک‌ها برای تامین نیازهای خود به کلان‌شهرها رجوع می‌کنند بنابراین هنوز نتوانسته‌ایم بار کلان‌شهرها را کاهش دهیم.

وی در پایان با بیان این‌که شهرهای اقماری در صورتی عملکرد مناسبی میتوانست داشته باشد که میان آنها و کلان‌شهرها کمربندی از فضای سبز کشیده می‌شد، افزود: متاسفانه این کار را نکرده‌ایم و کلان‌شهرهایی مثل تهران و اصفهان ممکن است زمانی آنقدر گسترش یابند که با شهرهای اقماری ادغام شوند.

 

 

    نظرات