جوی آب، محل ریختن زباله نیست

جوی آب، محل ریختن زباله نیست

به گزارش مدیریت ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری ساری، پاکسازی انهار ولایروبی کانال‌های شهری به منظور جلوگیری از بروز آبگرفتگی معابر، هدایت آب‌های سطحی با هدف رفاه حال شهروندان و کنترل و پیشگیری از هرگونه حادثه احتمالی از مسائل جدی است که مجموعه شهرداری ساری برای حفظ سلامتی و همچنین زیبایی بصری شهر بصورت روزانه انجام می دهد.

اما آنچه مسئولان شهری را نگران می‌کند انباشت و ریختن زباله در داخل جوی‌هاست که به گفته معاون خدمات شهری شهرداری ساری عمدتاً و سهل انگارانه از سوی اصناف و بازاریان اتفاق می‌افتد که بدون در نظر گرفتن حفظ محیط زیست و رعایت حقوق شهروندی درحفظ نظافت و پاکیزگی شهر پسماندهای جمع شده را مستقیم وارد انهار می‌کنند.

واقعیت این است که بخشی از فعالیت‌های خدماتی و نظافتی کارکنان شهرداری، به پاکسازی و نظافت سهل انگاری عده‌ای از شهروندان در رها کردن زباله در شهر معطوف می‌شود که هزینه‌های مضاعفی را به همراه دارد.

البته نیروهای خدمات شهری شهرداری ساری روزانه اقدام به پاکسازی و خارج کردن زباله‌های انهاردر مناطق سه گانه شهری می‌کنند اما پسماندهایی که درداخل جوی‌ها رها می‌شوند وقتی با آب در می آمیزند وزنشان اضافه شده وبعضا در دهانه‌ها پُل‌ها گیر کرده و موجب آبگرفتگی می‌شوند و این دغدغه در زمان بارش باران بیشتر می‌شود.

رودخانه تجن در شهر ساری یکی از معروف‌ترین رودخانه‌هایی است بیشترین حجم آب را در زمان بارندگی دارد وحجم بسیاری از آب‌های سطحی شهر ساری نیز به این رودخانه  هدایت می‌شود البته در زمان بارندگی آب با دِبی بالاتری از شهر خارج می‌شود.

نهرگذرخان در مجاورت میدان فرح‌‌آباد و اسپوورد از سمت گارد جنگل تا روستای عیسی خندق مهم‌ترین خروجی آب‌های سطحی و روان‌ابهای سطح شهر ساری است و البته پروژه‌های هدایت آبهای سطحی همه به رودخانه تجن و این دو نهر هدایت می‌شوند، برای اینکه در مواقع بارندگی که دِبی آب افزایش پیدا می‌کند مشکل آب‌گرفتگی دامنگیر شهر نشود؛ شهرداری هر سال اقدام به لایروبی این انهار می‌کند.

به گفته معاون خدمات شهری شهرداری ساری در گذشته این کار توسط پیمانکاران انجام می‌شد و هزینه انجام آن با توجه به طول نهر متفاوت بود، این موضوع هزینه سنگینی را به شهرداری تحمیل می‌کرد اما در دوره فعلی مدیریت شهری رویکرد به سمت استفاده ازظرفیت درون سازمانی تغییر کرده است و خدمات در این بخش توسط کارکنان شهرداری انجام می‌شود و البته مدیریت انجام کار نیز بر عهده شهرداری است؛ نظارت خوب، خدمات مطلوب و صرفه‌جویی در هزینه از خروجی مهم این رویکرد است بطوریکه که با منفعتی که از محل صرفه‌جویی حاصل می‌شود، می‌توان تجهیزات و امکانات شهرداری را به روزتر کرد. سازمان مدیریت پسماند هم مجری طرح هدایت آب‌های سطحی است و با استفاده از نیروهای درون سازمانی عملیات اجرایی این کار را به عهده دارد.

وی رها کردن زباله‌ها در انهار را به دور از فرهنگ شهروندی دانست و ادامه داد: یکی از معضلاتی که شهرداری در حوزه خدمات با آن مواجه است گروهی از کسبه‌ها هستند که متاسفانه بدون در نظر گرفتن سلامت شهروندان زباله‌های حجیم خود را در کانال‌های آب رها می‌کنند که منجر به مسدودی کانال‌ها شده و شرایط نامطلوبی را برای شهر ایجاد می‌کند .

مصطفی نیک‌نقش به موضوعی اشاره می‌کند که نشان می‌دهد پای عده ای دیگر نیز در ایجاد مشکلات مسدودی کانال‌ها باز است آنهم عده‌ای از کشاورزان که در طول مسیر کانال و خارج از حوزه شهری اقدام به درخت‌کاری در مسیر انهار می‌کنند که این اقدام آنان زمانی که دِبی آب بالا باشد منجر به پس‌زدگی آب و خسارت می‌شود از اینرو از کشاورزان خواست که از کاشت درخت در مسیر انهار با توجه به مشکلات مطروحه خودداری کنند.

معاون خدمات شهری شهرداری ساری با بیان اینکه قطعا در مورد کسبه‌ها، تلاش می‌کنیم با فرهنگ سازی این فضا را مدیریت کنیم و اعتقاد ما این است که زندگی شهری، زندگی مدنی است و همه باید از یک قوانین پیروی کنیم از صاحبان صنوف شهر ساری خواست تا در این زمینه همکاری مناسبی را با شهرداری داشته باشند و با جمع‌اوری روزانه زباله‌های خود و نریختن آنها در داخل نهرها و جوی ها در حفظ محیط زیست و سلامتی شهروندان و همچنین کمک به شهرداری سهیم باشند.

نیک نقش همچنین گفت: شهروندان می‌توانند با رعایت مواردی همچون پرهیز از رهاسازی زباله در معابر، جوی‌ها و کانال‌های سطح شهر، مانع از انباشت و انسداد کانال‌های دفع آب‌های سطحی و انهار شوند، زیرا این موضوع علاوه بر دوچندان شدن زحمات نیروهای خدمات شهری مشکلات دیگری از جمله آبگرفتگی معابر در زمان بارندگی را هم سبب می‌شود.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری ساری

    منبع خبر

    شهرداری ساری

    شهرداری ساری

    شهرداری ساری یک شهرداری در شهر ساری می باشد

      نظرات