امکان ساخت سازه هایی بدون اسکلت

امکان ساخت سازه هایی بدون اسکلت

http://www.bananews.ir/سیستم های سازه های فضایی بدون اسکلت سبک با صفحات تا شده کامپوزیتی توسط محققان ایرانی ساخته شد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) محمود شکریه محقق این طرح اظهار داشت: معمولا از صفحات تا شده در سازه های بتونی استفاده می شود اما به دلیل وزن زیاد بتون تمهیدات خاصی برای برپا نگاه داشتن آن استفاده می شود. وی درمورد ویژگی های این نوع سازه ها گفت: سازه های تا شده کامپوزیتی با وزن کم و استحکام بالا به راحتی قابل ساخت و نصب هستند و توان باربری ۱۰ برابر وزن خود را دارد.

به گفته این محقق نصب آسان این سازه ها، دقت بالا در تنظیم فواصل، آب بندی سریع و راحت، عمر طولانی، ضد زلزله بودن، عایق حرارتی و صوتی و مقاومت دربرابر خوردگی در محیط های مرطوب قلیایی و اسیدی از دیگر ویژگی های این نوع سازه هاست. شکریه خاطرنشان کرد: برخلاف سازه های متعارف که بار سازه به اسکله و اجزای آن منتقل می شود، بار سازه های بدون اسکلت با صفحات تاشده توسط کل پوسته سازه (shelf) تامین می شود بنابراین این طراحی نیاز به اسکلت ساختمانی را که بزرگترین و سنگین ترین جزء هر سازه است، منتفی می کند.

وی افزود : این نوع سازه ها امکان ساخت سازه هایی را فراهم می کند که ساخت آن ها به روش های ساختمانی موجود غیر عملی است. این محقق گفت : وزن سیستم سازه های فضایی بدون اسکلت با صفحات تاشده به دلیل به کارگیری مواد کامپوزیتی چندین برابرکمتر سازه های متعارف (پیش ساخته) است و چندین برابر بار را بیشتر تحمل می کند.

 

    نظرات