مدیریت حریم مشهد کلید حل معضل حاشیه‌نشینی است

مدیریت حریم مشهد کلید حل معضل حاشیه‌نشینی است

مدیریت حریم مشهد کلید حل معضل حاشیه‌نشینی است

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهد، رمضانعلی فیضی با بیان اینکه امروز حاشیه‌نشینی دیگر معضلی مختص کلانشهرها نیست و در شهرهای درجه دوم نیز به وفور دیده می شود، گفت: باید برای این معضل ملی، حساسیت ملی، عزم ملی و تدبیر ملی لحاظ شود.

به گفته وی در کلان‌شهری چون مشهد با وجود اینکه احداث زیرساخت‌های شهری و تامین سرانه‌های عمومی و خدماتی با رشد بسیار خوبی در مناطق حاشیه شهر همراه است اما این اقدامات همچنان نتوانسته سرانه‌ها را جبران کند که دو دلیل عمده دارد؛ اول عقب ماندگی تاریخی سرانه فضای سبز این مناطق و دوم عنصر مهاجرت.

فیضی ادامه داد: با توجه به اینکه در این مناطق زمین بسیار ارزانتر از سایر نقاط شهر است مسکن ارزانتر در اختیار بوده و این مناطق هدف مهاجرت از سایر شهرها هستند. با این روند جمعیت ساکن در این مناطق سال به سال در حال افزایش است و سرانه های منطقه را کماکان پایین‌تر از حد استاندارد نگه می دارد. لذا اگر بتوانیم برای حریم 86 هزار هکتاری شهر مشهد برنامه داشته باشیم که البته در کمیسیون ها به آن زیاد پرداخته ایم، از توسعه حاشیه نشینی پیشگیری کرده‌ایم. ازاین‌رو درخواست موکد ما از شهرداری آماده کردن سند پهنه بندی حریم است. این سند نقشه راه را برای پیشگیری از توسعه و مدیریت حاشیه‌نشینی شهر تامین می کند.

رئیس کمیسیون مناطق پیرامونی و کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر مشهد خاطرنشان کرد: مسائلی افزون بر افزایش جمعیت و مهاجرت در مناطق پیرامونی و کم برخوردار ایجاد مشکل می‌کند که دو دسته کلی را شامل می‌شود؛ اول اینکه در این مناطق 30 دستگاه ماموریت دارند و ذیل نظر نماینده دولت یعنی فرمانداری و استانداری فعالیت می کنند. مکانیزم اجرای این ماموریت نیز در قالب ستاد بازآفرینی پایدار شهری طراحی شده که در سطح عالی کشور به ریاست رئیس جمهور تشکیل جلسه می دهد. باید این ستاد در سطح شهرستان و استان فعال شود که این کار ورای توان یک دستگاه است. باید تمام دستگاه های مرتبط هم‌راستا و هم گام در این فرآیند حضور یافته مسئولیت های خود را اجرا کنند.
به گفته وی، اگر این اتفاق رخ دهد اعتبارات بهتر هزینه شده و از کارهای موازی و تکراری پرهیز می شود. همچنین ضمن هم‌افزایی توان دستگاه ها، سمت و سوی بهتری به برنامه های بازآفرینی داده می شود.

وی اضافه‌کرد: مساله دوم آن است که بخش ملی اعتبارات مناطق پیرامونی و حاشیه شهر هرسال کوچک تر شده و آنچه در آلبوم بودجه تایید می شود هم عملیاتی نشده و تخصیص نمی یابد. در شهرداری زحمات بسیاری برای مدیریت این فضا کشیده می شود اما همواره از توسعه حاشیه نشینی عقب هستیم.

فیضی افزود: دستگاه های مختلفی از جمله راه وشهرسازی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، آستان قدس، اوقاف، ثبت اسناد و نهادهای حمایتی از اقشار آسیب پذیر باید پای کار باشند و برای معضلات و مشکلات حاشیه نشینی تدبیر کنند. مهم‌تر اما درنظر گرفتن بودجه های ملی موثر است و سیستم بانکی کشور برای اعطای تسهیلات باید آماده باشد. هم اکنون در مدیریت شهری مشهد بسته تشویقی احیا و مرمت بافت فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی در حاشیه شهر درنظر گرفته ایم. اما ورود به این حوزه مشکلات حقوقی درپی دارد و همراهی ثبت‌اسناد و اوقاف و آستانقدس برای تجمیع منازل ریزدانه و کم متراژ برای تبدیل خانه های دارای متراژ و ایمنی مناسب را می‌طلبد.

رئیس کمیسیون مناطق پیرامونی و کم‌برخوردار شورای شهر مشهد تاکیدکرد: مشوق‌های شهرداری از جمله صفرشدن پروانه، موافقت با پیشروی طولی و طبقه مازاد و وام 50 میلیونی ساخت و 15 میلیون تومان وام ودیعه مسکن و... مصوب شده و اگر شرایط فراهم شود می‌تواند مفید واقع شود.

وی افزود: به‌هرحال اگر بتوانیم به هدف تجمیع منازل کم متراژ 40-50 متری در حاشیه شهر برسیم به تبع آن زمین های وسیعی آزاد می شود که از آنها می توان برای افزایش سرانه های محلات از جمله آموزشی، فرهنگی، رفاهی، سرای محله و... استفاده کرد. باید بدانیم ریزدانگی و حاشیه‌نشینی پدیده‌ای است که انواع پیامدهای کالبدی و فضایی را در در پیرامون خود ایجاد می کند.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات