کارگروه مشترک وزارت نیرو و آموزش و پرورش برای تدوین نقشه راه...
وزیر نیرو از تشکیل کارگروهی مشترک بین این وزارتخانه و وزارت آموزش و پرورش برای تدوین نقشه راه مشترک در چارچوب رویکردها و راهکارهای هر دو دستگاه برای اصلاح مدیریت مصرف و ترمیم تمرکزگرایی و بخشینگری خبر داد.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی وزارت نیرو (پاون)، «رضا اردکانیان» روز شنبه در پایان دومین نشست از سلسله نشستهای "گفتگو بر مدار تحول و بهبود یادگیری" که با حضور وزیر آموزش و پرورش و ارتباط با مدیران کل استانها از طریق سامانه "شاد" در محل وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امروز قرار شد کارگروه مشترکی در سطح معاونان وزرا در تهران و بین مسئولان آموزش و پرورش و مدیران وزارت نیرو در استانها تشکیل و ظرف دو ماه آینده همه مواردی که برای تدوین یک نقشه راه مشترک لازم است، تدوین شود.
وی اضافه کرد: کارگروه مشترک در این روزها شکل میگیرد و دستورالعملها تدوین میشود، اما یک پیش شرط مهم دارد و آن یک تلقی همسرنوشتی بین دو دستگاه است.
اردکانیان اظهار داشت: وزیر محترم آموزش و پرورش ایده خوبی را در چارچوب گفت و گو مطرح و دنبال کردند که اگر این کار هم پایدار باشد و هم توسعه پیدا کند و این ساز و کار در سطح استانها هم بین مسئولان آموزش و پرورش و دستگاههای اجرایی دنبال شود، دو مشکل اساسی ما در سازمان اداری کشور که یکی تمرکزگرایی و دیگری بخشینگری است در این عرصه تا حدودی ترمیم میشود.
وزیر نیرو ادامه داد: ما جامعهای هستیم که باید به اخلاق صحیح مصرف در همه عرصهها بویژه آب و انرژی پایبند شویم و یکی از مناسبترین دستگاهها که در این زمینه به شکل وسیعی میتواند تاثیرگذار باشد آموزش و پرورش است؛ لذا اعلام آمادگی کردیم که کار دامنه داری را با سازمان آموزش و پرورش کشور برنامهریزی کرده و آن را پیش ببریم. به مسائلی که در بحث تعرفهها و فرصتها وجود دارد هم خواهیم پرداخت.
اردکانیان گفت: زمینههای همکاری بین وزارت نیرو و وزارت آموزش و پرورش خیلی وسیعتر از تعرفههای آب و برق مصرفی مدارس و یا نصب پنل خورشیدی در پشت بام مدارس و این گونه مسائل است.
وی افزود: اساسا نظر ما این است که هر نوع کمک مادی که ضروری است باید به آموزش و پرورش صورت گیرد برای این که در مقابل، وظیفه سنگین خود در آموزش و پرورش صحیح فرزندان امروز کشور که مدیران فردا خواهند بود را ایفا کند و این بدان معناست که از فرهنگ رایگان بودن و معافیت فاصله بگیریم؛ کمکهای یکجای مالی به دستگاه انجام شود و طبیعتا" الگوی صحیح مصرف دنبال شود.
اردکانیان گفت: نمیتوان به افراد گفت کالای رایگان را درست مصرف کنید و اگر چیزی رایگان شد، موضوع صرفهجویی نهادینه نخواهد شد و یا نهادینه کردنش بسیار سخت خواهد بود. لذا بهتر است رایگان نباشد و در پرداخت هزینهها مساعدت شود.
وزیر نیرو با بیان اینکه بهتر است موضوع معافیت مدارس از پرداخت هزینه آب و برق مطرح نشود، بلکه ما حاضریم بخشی از هزینههای مصرف انرژی مدارس را پرداخت کنیم، ادامه داد: در مدرسهای که آب و برقش رایگان باشد دانشآموز فرهنگ صرفهجویی و درست مصرف کردن را نخواهد آموخت و در آینده در این زمینه با مشکل مواجه میشود.
وزیر نیرو گفت: ما وظیفه داریم که اوج بار در هر سال از یک درصد تجاوز نکند که این کار در دو سال گذشته دنبال شده است. این مسئله مستلزم یک کار پردامنه در مدیریت مصرف اعم از تعویض لامپها و استفاده از ادوات مناسب در کولرهای آبی و گازی و همه اینهاست و چه جایی بهتر از مدارس که در آن مصرف آب و انرژی روشهای صحیحتری پیدا میکند و مهمتر از آن کسانی که خانوادهها را تشکیل میدهند و سازمانها را مدیریت میکنند، در بهترین سن پذیرش و آموزش با این مفاهیم آشنا میشوند و ما آمادگی کامل برای اجرای مشترک این کار داریم.
وی همچنین خاطرنشان کرد: نصب نیروگاههای خورشیدی کیلوواتی یک سرمایهگذاری اولیه میخواهد که باید فکری برای این کار کرد. ما آمادگی پیادهسازی این برنامه در سطح وسیعی از کشور را داریم و میتوانیم آن را از مدارس و آموزش و پروش شروع کنیم.
وی اضافه کرد: کارگروه مشترک در این روزها شکل میگیرد و دستورالعملها تدوین میشود، اما یک پیش شرط مهم دارد و آن یک تلقی همسرنوشتی بین دو دستگاه است.
اردکانیان اظهار داشت: وزیر محترم آموزش و پرورش ایده خوبی را در چارچوب گفت و گو مطرح و دنبال کردند که اگر این کار هم پایدار باشد و هم توسعه پیدا کند و این ساز و کار در سطح استانها هم بین مسئولان آموزش و پرورش و دستگاههای اجرایی دنبال شود، دو مشکل اساسی ما در سازمان اداری کشور که یکی تمرکزگرایی و دیگری بخشینگری است در این عرصه تا حدودی ترمیم میشود.
وزیر نیرو ادامه داد: ما جامعهای هستیم که باید به اخلاق صحیح مصرف در همه عرصهها بویژه آب و انرژی پایبند شویم و یکی از مناسبترین دستگاهها که در این زمینه به شکل وسیعی میتواند تاثیرگذار باشد آموزش و پرورش است؛ لذا اعلام آمادگی کردیم که کار دامنه داری را با سازمان آموزش و پرورش کشور برنامهریزی کرده و آن را پیش ببریم. به مسائلی که در بحث تعرفهها و فرصتها وجود دارد هم خواهیم پرداخت.
اردکانیان گفت: زمینههای همکاری بین وزارت نیرو و وزارت آموزش و پرورش خیلی وسیعتر از تعرفههای آب و برق مصرفی مدارس و یا نصب پنل خورشیدی در پشت بام مدارس و این گونه مسائل است.
وی افزود: اساسا نظر ما این است که هر نوع کمک مادی که ضروری است باید به آموزش و پرورش صورت گیرد برای این که در مقابل، وظیفه سنگین خود در آموزش و پرورش صحیح فرزندان امروز کشور که مدیران فردا خواهند بود را ایفا کند و این بدان معناست که از فرهنگ رایگان بودن و معافیت فاصله بگیریم؛ کمکهای یکجای مالی به دستگاه انجام شود و طبیعتا" الگوی صحیح مصرف دنبال شود.
اردکانیان گفت: نمیتوان به افراد گفت کالای رایگان را درست مصرف کنید و اگر چیزی رایگان شد، موضوع صرفهجویی نهادینه نخواهد شد و یا نهادینه کردنش بسیار سخت خواهد بود. لذا بهتر است رایگان نباشد و در پرداخت هزینهها مساعدت شود.
وزیر نیرو با بیان اینکه بهتر است موضوع معافیت مدارس از پرداخت هزینه آب و برق مطرح نشود، بلکه ما حاضریم بخشی از هزینههای مصرف انرژی مدارس را پرداخت کنیم، ادامه داد: در مدرسهای که آب و برقش رایگان باشد دانشآموز فرهنگ صرفهجویی و درست مصرف کردن را نخواهد آموخت و در آینده در این زمینه با مشکل مواجه میشود.
وزیر نیرو گفت: ما وظیفه داریم که اوج بار در هر سال از یک درصد تجاوز نکند که این کار در دو سال گذشته دنبال شده است. این مسئله مستلزم یک کار پردامنه در مدیریت مصرف اعم از تعویض لامپها و استفاده از ادوات مناسب در کولرهای آبی و گازی و همه اینهاست و چه جایی بهتر از مدارس که در آن مصرف آب و انرژی روشهای صحیحتری پیدا میکند و مهمتر از آن کسانی که خانوادهها را تشکیل میدهند و سازمانها را مدیریت میکنند، در بهترین سن پذیرش و آموزش با این مفاهیم آشنا میشوند و ما آمادگی کامل برای اجرای مشترک این کار داریم.
وی همچنین خاطرنشان کرد: نصب نیروگاههای خورشیدی کیلوواتی یک سرمایهگذاری اولیه میخواهد که باید فکری برای این کار کرد. ما آمادگی پیادهسازی این برنامه در سطح وسیعی از کشور را داریم و میتوانیم آن را از مدارس و آموزش و پروش شروع کنیم.
نظرات