کنترل خودکار سطح مخازن آب از طریق تلفن

کنترل خودکار سطح مخازن آب از طریق تلفن

http://www.bananews.ir/سیستم کنترل و پایش سطح مخازن آب از طریق خط تلفن ثابت و همراه به همت یک مبتکر تبریزی طراحی و ساخته شد.

به گزارش بنانیوز (BanNews.ir) مهدی اختیار وکالتی، دانش آموخته مهندسی مکاترونیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر در و مجری طرح در گفت‌وگو با ایسنا گفت: هدف از ساخت سیستم کنترل و مانیتورینگ سطح مخازن آب از طریق خط تلفن ثابت و همراه، کنترل سطح آب مخازن به صورت خودکار و بدون نیاز به نیروی انسانی است.

وی با بیان اینکه در گذشته برای کنترل سطح آب مخازن شهرستان‌ها از نیروی انسانی استفاده می‌شد، تصریح کرد: جدیدترین فناوری کنترل سطح آب مخازن استفاده از سیستم «اس.ام.اس» تلفن همراه است که به سادگی و با هزینه خیلی کم در هر نقطه از کشور قابل دسترسی است.

وکالتی ادامه داد: در این طرح سعی شده با استفاده از سوئیچ‌های سطح و تجهیزات کنترلی و ارتباطات مخابراتی، امکان بهره‌مندی از این سیستم فراهم شود.

وی با بیان اینکه سطح آب داخل یک مخزن را می‌توان از طریق سنسورهای سطح نصب شده در داخل آن اندازه گیری کرد، تصریح کرد: در سیستم مورد نظر با نصب یک عدد سنسور التراسونیک در بالای مخزن، سطح مایع داخل آن با دقت مورد نظر اندازه‌گیری شده و به PLC (کنترل کننده قابل برنامه ریزی) ارسال می‌شود. وظیفه PLC محاسبه سطح آب داخل مخزن و در صورت لزوم، صدور فرمان‌های لازم جهت کنترل سطح آب است.

وکالتی ادامه داد: همچنین در این سیستم یک خط ارتباطی از طریق خط تلفن و با استفاده از مودم بین PLC و اپراتور برقرار می‌شود. این خط ارتباطی تلفنی می‌تواند یک خط تلفن ثابت یا یک GSM Modem برای ارتباط از طریق تلفن همراه باشد. طرف دیگر این سیستم به یکی از روش‌های فاکس، ایمیل، SMS و ارتباط مداوم، اطلاعات مربوط به سطح آب داخل مخزن را دریافت کرده و در صورت لزوم فرمان‌هایی را نیز به سیستم PLC ارسال می‌کند. این فرمان‌ها ممکن است درخواست اندازه گیری سطح آب داخل مخزن، فرمان راه‌اندازی یا توقف پمپ تخلیه و شارژ باشد.

وی با بیان اینکه ارسال پیغام هشدار دهنده یکی از کارکردهای سیستم است، خاطرنشان کرد: در این کارکرد، هر گاه سطح آب داخل مخزن از حد تعریف شده کمتر و یا بیشتر شود سیستم به طور خودکار یک پیغام هشدار متنی متناسب با وضعیت تانک به شماره سیم کارت‌های تعریف شده در سیستم ارسال می‌کند. اپراتور دریافت کننده پیغام باید تا دو دقیقه یک پیغام برای تایید دریافت پیغام هشدار به سیستم ارسال کند. پس از ارسال این تایید سیستم به حالت کارکرد عادی خود بر می‌گردد.

وکالتی افزود: اگر اپراتوراول، دریافت پیام را به طریقی که در بالا گفته شده تایید نکند، همان پیام به اپراتور دوم تعریف شده، ارسال می‌شود. اپراتور دوم نیز دو دقیقه فرصت دارد تا دریافت پیغام هشدار را تایید کند که در صورت عدم تایید، پیغام سوم به اپراتور سوم ارسال می‌شود. اپراتور سوم باید دریافت پیام هشدار را تا دو دقیقه تایید کند.

وی پاسخ به درخواست ارسال وضعیت سطح آب مخزن را کارکرد دوم این سیستم عنوان کرد و گفت: کارکرد نوع دوم به صورت درخواست است. بدین صورت که با ارسال یک پیام متنی کوتاه مثلا با Level برای خواندن سطح آب داخل مخزن اقدام می‌کند. تمام پیغام‌های ارسال شده که در آنها متن‌های دیگری به غیر از متن فوق باشد بدون پاسخ رد شده و از حافظه سیستم پاک می‌شود.

 

 

    نظرات