رونمايي سامانه پايش وضعيت شبكه هاي توزيع برق با استفاده از تكنولوژي پهپاد

رونمايي سامانه پايش وضعيت شبكه هاي توزيع برق با استفاده از تكنولوژي پهپاد

به گزارش پايگاه خبري توانير به نقل از روابط عمومي شركت توزيع نيروي برق شهرستان مشهد، اين مراسم با حضور مهندس سعيدي مديرعامل و جمعي از مديران شركت توزيع نيروي برق مشهد، مديرعامل شركت دانش بنيان فناوران صنعت آسمان در محل امور تخصصي نگهداشت پيشگيرانه غرب مشهد برگزار شد.
مهندس مشكيني معاون بهره برداري و نگهداشت در ابتداي اين مراسم گفت: به كارگيري تكنيك هاي جديد و پيشرفته در نگهداشت تجهيزات و تأسيسات در راستاي افزايش قابليت اطمينان و كاهش ريسك شبكه از الزامات پياده سازي سيستم مديريت دارايي هاي فيزيكي مي باشد. شركت توزيع برق مشهد از اوايل سال 1394 با استفاده از تجارب قبلي خود و به كارگيري مشاوره بين المللي و خبره نسبت به تهيه نقشه راه و پياده سازي پروژه هاي لازم درخصوص پياده سازي سيستم مديريت دارايي هاي فيزيكي پرداخته است و در اين زمينه تلاش نموده است با به كارگيري تكنيك جامع RCM نسبت به تدوين برنامه جامع جهت حل ريشه اي خرابي هاي تجهيزات و به كارگيري اقتضايي از تكنيك هاي فوق اقدام نمايد وي در ادامه گفت:
از منظر RCM يكي از اقدامات مهم جهت نگهداشت تجهيزات به كارگيري تكنيك هايي است كه به صورت اقتضايي عمل مي نمايند. اين تكنيك ها براي كشف شكست هاي بالقوه اي است كه در نتيجه آن اقداماتي براي جلوگيري از شكست و اجتناب از پيامدهاي آن مي توان انجام داد. تكنيك هاي اقتضايي (On Condition Maintenace) انواع مختلف دارد كه در همه سعي بر پايش وضعيت تجهيزات CBM (Condition Base Maintenance) و به دست آوردن اطلاعاتي از وضعيت خرابي بالقوه تجهيزات است كه اين پايش وضعيت در وضعيت سنتي به صورت دستي بوده و با پيشرفت تكنولوژي از حالت دستي خارج و به روش هاي كنترل پيشرفته و از راه دور تبديل مي شود. در تكنيك CBM سعي مي شود به صورت مكانيزه و سيستمي داده هاي موردنظر را پايش و با استفاده از روش هاي احتمالي و ساير محاسبات نسبت به تخمين وضعيت موجود دستگاه تصميم گيري و راه حلي صحيحي ارائه گردد. مهندس مشكيني افزود:
با توجه به واقع شدن بخشي از شبكه هاي فشار متوسط هوايي در مناطق صعب العبور و كوهستاني و عدم امكان كنترل تجهيزات و يراق آلات اين شبكه ها و همچنين با توجه به اينكه برخي از عيوب شبكه هاي هوايي قابل رؤيت و شناسايي با شرايط فعلي نمي باشند لذا موضوع استفاده از فن آوري پهپاد جهت فيلم برداري و عكس برداري از شبكه هاي توزيع مدنظر قرار گرفت. با عنايت به جديد بودن اين پروژه و عدم اجراي آن در سطح كشور پس از بررسي هاي فراوان و برگزاري چندين جلسه با شركت هاي فعال در زمينه فيلم برداري با پهپاد در سطح كشور و شهرستان مشهد، در نهايت شركت دانش بنياد فناوران صنعت آسمان به عنوان پيمانكار اين پروژه انتخاب شد.
مهندس مشكيني با اشاره به اهميت اين سامانه و بيان برخي از اهداف آن گفت: بازرسي و كنترل شبكه هاي هوايي در مناطق صعب العبور و كوهستاني، شناسايي عيوب شبكه در مواقع اضطراري و نيز در زمان بروز حوادث طبيعي مانند سيل، بازرسي و كنترل شبكه هاي هوايي جديدالاحداث، توسعه و پياده سازي و استفاده از فن آوري پهپاد در بازرسي شبكه ها در سطح كشور مانند ساير خلاقيت هاي شركت و تربيت نيروي راهبر پهپاد در شركت از جمله اهداف اين پروژه مي باشد.
آغاز يك تحول بزرگ
در اين مراسم مهندس سعيدي طي سخناني راه اندازي سامانه پايش وضعيت شبكه هاي توزيع برق با استفاده از تكنولوژي پهپاد در توزيع برق مشهد را آغاز يك تحول بزرگ در سطح شركت هاي توزيع برق كشور عنوان كرد و گفت: اين سيستم مي تواند ضامن اجراي پروژه ها و انجام تعميرات يا عيب صفر در توزيع برق مشهد باشد و به واقع دريچه بزرگي را براي رسيدن به عيب صفر باز كرده است.
وي تصريح كرد با توسعه اين سامانه اميدواريم طي پنج سال آينده به اهداف استراتژي شركت دست پيدا كنيم ضمن اينكه بايد به بحث هوشمندسازي بيش از پيش توجه كرد.
وي با اشاره به اينكه در بحث استراتژي شركت، امروز سياست تمركز منمابع محدود بر مسائل معدود شكوفا شده است گفت: در استراتژي +1405 شركت، بحث خاموشي، مراجعه حضوري، تلفات و بهره وري اقتصادي مدنظر قرار دارد و با ورود اين سامانه بر پروژه ها و عمليات بايد عيب صفر محقق شود.
امروزه نبايد يكي از خطوط ما در روز چند بار با قطعي مواجه شود و اين سامانه مي تواند ما را از اين مشكل نجات دهد.
كشور چين در حوزه هوشمندسازي شبكه به گونه اي عمل كرده كه هر ..... حساس در شبكه آنها داراي سنسور است و هوشمند سازي كرده اند و ما هم بايد به اين مرحله برسيم، در شركت ما با امكانات موجود، فقط 30 درصد دقت وجود دارد و 70 درصد ديگر خطاست و اين سامانه مي تواند ما را نجات دهد.
وي با اشاره به قابليت ها و ويژگي هاي اين سامانه، خريد آن را براي هر يك از امورهاي توزيع برق مشهد ضروري دانست و گفت: هر پروژه اي كه اجراء مي شود بايد از طريق اين سامانه و سيستم تأييد شود و اين به واقع يك نوع صرفه جويي كلان در سطح شركت محسوب مي شود. اگر از اين سامانه به خوبي استفاده شود مي توانيم همه نيروها را براي ارائه خدمات بهتر بسيج كنيم .
به هر حال با خريد اين پهپاد و سامانه، پرسمان و مطالبه گري ما در خطوط هوايي متفاوت خواهد شد چرا كه كنترل و نظارت ها دقيق تر شده و موضوعي پنهان نخواهد ماند.
در ادامه اين مراسم مهندس اشرف زاده نيز گفت: با توجه به اهميت و جايگاه برق در جامعه، امروزه افزايش قابليت ها، ارتقاي توانايي و استفاده از تكنولوژي و فناوري هاي نوين در شركت هاي توزيع برق بسيار ضروري است. با اين سامانه ضمن استفاده از تصاوير و فيلم هاي بدست آمده مي توان به رفع عيوب و ضعف ها پرداخت و در مسير آموزش ها نيز مي تواند يك كلاس فني محسوب شود.
در اين مراسم مهندس شكوفان مديرعامل شركت دانش بنيان فناوران صنعت آسمان نيز گفت: شركت ها از سال 89 شروع به فعاليت كرده و تاكنون 110 پروژه در حوزه ساخت پرنده هاي بدون سرنشين را عملياتي كرده است.
وي با اشاره به اينكه در حوزه سخت افزاري و نيروي متخصص سعي كرده ايم نياز صنايع فضايي را مرتفع كنيم، ويژگي هاي اين سامانه را تشريح كرد و گفت: در اين سامانه از به روزترين فناوري نوين، حمل 2 دوربين، ماژور نورافكن، ارسال صوت جهت اطلاع رساني، قابليت حمل آسان برخوردار است و روزانه مي تواند 55 تا 75 كيلومتر شبكه را برداشت عملياتي كند. وجود پايش گر افق پرواز و عمود پرواز و ارسال تصاوير به صورت آنلاين به هر نقطه اي از كشور از ديگر ويژگي هاي اين سامانه است.

لینک اصل خبر در سایت سایت خبری شرکت توانیر

    منبع خبر

    سایت خبری شرکت توانیر

    سایت خبری روابط عمومی شرکت توانیر

      نظرات