دستگاه حفار خط ۳ قطارشهری از مسیر پایانه مسافربری به سمت شهرک ابوذر، ...
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد و به نقل از روزنامه شهرآرا؛ بعد از آغاز دوران کسادی در اجرای پروژه های مهم که تقریبا در تمام کلان شهری های کشور امری عمومی شده بود، برنامه ریزی برای پروژه های کلان در مشهد به سمت وسویی پیش رفت که مانع از خواب این پروژه ها باشد. این رویه برخلاف رویه برخی کلان شهرهای دیگر به جایی رسید که در این دوره مدیریت شهری مشهد، مدیران این عرصه، چه در شهرداری و چه در پارلمان شهری مشهد، تمام تلاش خود را به کار بستند تا چرخ حرکت ملی احداث خطوط مختلف قطار شهری در مشهد از حرکت باز نایستد و امروز در نقاط مختلف شهری، پروژه عمرانی قطار شهری در خطوط ۲، ۳ و ۴ قطار شهری فعال است. راه اندازی ایستگاه شهرک سلامت تا سال ۱۴۰۰در همین ارتباط، مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد در گفت وگو با شهرآرا درباره آخرین وضعیت احداث خطوط مترویی مشهد گفت: خط ۲ قطار شهری مشهد به طور کامل راه اندازی شده است و اینک با حداکثر ظرفیت اقدام به جابه جایی مسافران می کند.
کیانوش کیامرز افزود: متخصصان قطار شهری برای احداث ایستگاه پایانی این خط ریلی در شهرک سلامت نیز دست به کار شده اند و در صورتی که مشکلی به وجود نیاید امیدواریم این ایستگاه در سال ۱۴۰۰ به بهره برداری برسد.
وی تاکید کرد: البته خریدهای خارجی خاصی برای تجهیزات خط ۲ قطار شهری باقی مانده است که با توجه به وضعیت فعلی نرخ ارز برای این موضوع با احتیاط عمل می کنیم و منتظریم وضعیت قیمت ارز به ثبات نسبی برسد.
خط ۳، فعال در تمام جبهه ها
کیامرز در ادامه با بیان اینکه در خط ۳ قطار شهری مشهد در تمامی جبهه های کاری فعال هستیم، اظهار کرد: به شهروندان مشهدی و زائران امام هشتم(ع) وعده داده ایم که در سال ۱۴۰۰ این خط ریلی را از میدان شهدا تا پایانه امام رضا(ع) راه اندازی کنیم، ازاین رو در طول این مسیر ۵.۳ کیلومتری، مهندسان و کارگران در نقاط مختلف مسیر از جمله ایستگاه های پایانه امام رضا(ع)، میدان ۱۵ خرداد، میدان بسیج، چهارراه دانش، باب الجواد و میدان شهدا مشغول به کار هستند تا بتوانیم این قطعه از مسیر خط ۳ را طبق برنامه زمان بندی تحویل مردم بدهیم.
مصوبه خرید تجهیزات خط ۳ در مرحله ابلاغ
وی با بیان اینکه به زودی مصوبه شورای شهر مبنی بر خرید تجهیزات این مسیر نیز به پیمانکار ابلاغ خواهد شد، تصریح کرد: البته با توجه به شرایط نرخ ارز، مدیریت هایی دراین باره انجام خواهیم داد اما در مجموع با توجه به اینکه منابع مالی لازم تامین شده است، مشکلی برای احداث این مسیر وجود ندارد.
مدیرعامل قطار شهری مشهد ضمن تشکر از مدیران شهرداری به ویژه در حوزه اقتصادی شهرداری گفت: شهرداری مشهد سعی کرده است در شرایط سخت اقتصادی، منابع مالی برای تکمیل خطوط قطار شهری را تامین کند تا چرخ این پروژه بزرگ از حرکت نایستد، زیرا همه می دانیم اگر این پروژه متوقف شود، راه اندازی دوباره آن کار بسیار سختی است.
وی در ادامه به آخرین وضعیت حفاری خط ۳ نیز اشاره کرد و گفت: چندهفته ای است که دستگاه حفار از پایانه امام رضا(ع) به سمت شهرک ابوذر مسیر خودش را آغاز کرده است و تا روز شنبه این هفته، ۱۲۰ متر هم پیشروی داشته است اما در جبهه غربی با توجه به اینکه برای راه اندازی مجدد دستگاه حفار از امامت به سمت امیریه نیازمند خریدهای خارجی خاصی هستیم امیدواریم با رفع مشکلات، تا آخر مردادماه شاهد حرکت دستگاه حفار در این جبهه کاری نیز باشیم.
«مهر مادر» آماده میزبانی از شفت خط ۴
کیامرز با بیان اینکه به احتمال زیاد دستگاه حفار برای خط ۴ نیز از اوایل سال ۱۴۰۰ مسیر حفاری خود را آغاز خواهد کرد، گفت: اکنون عملیات شفت آخرین خط ریلی دورن شهری مشهد در حال انجام است و بنا به گفته پیمانکار شفت این مسیر که در انتهای مهر مادر است برای ورود دستگاه حفار تا انتهای سال آماده خواهد شد. وی افزود: البته قرارگاه خاتم الانبیا(ص) هم این وعده را داده است که در صورت آماده شدن شفت برای ورود دستگاه حفار و در حالی که هنوز دستگاه تی بی ام خط ۳ برای ورود به خط ۴ آماده نشده است، دستگاه حفار جدید را در این مسیر قرار خواهد داد.
مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد درباره آخرین وضعیت تامین مالی پروژه قطار شهری با اوراق مشارکت نیز گفت: خوشبختانه اوراق ۶۰۰ میلیارد تومانی برای قطار شهری به فروش رسیده است و به زودی عملیاتی خواهد شد و درخواست ۱۰۰۰ میلیارد تومانی اوراق مشارکت نیز برای امسال داده شده است.
وی درباره کمبود واگن نیز گفت: ما برای خطوط ۲ و ۳ در بحث واگن مشکلی نداریم و مشکل اصلی ما در خط یک است، زیرا سیستم تولید این واگن ها را نداریم و باید این سیستم را از خارج از کشور وارد کنیم، ازاین رو با موافقت وزارت صمت، شهرداری مشهد به همراه شرکت واگن سازی تهران وارد مذاکره با طرف چینی شده اند تا بتوانیم برای واگن های خط یک نیز به توافق نهایی دست یابیم.
سهم خط ۲ و ۳ از اوراق مشارکت
در همین زمینه سید محمد عنبری، مدیر تامین منابع مالی شهرداری مشهد، نیز درباره آخرین وضعیت اوراق مشارکت خطوط قطار شهری مشهد گفت: ۶۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت مربوط به سال ۹۸ شهرداری مشهد بود که این اوراق در تیرماه منتشر و ما به عنوان اولین شهرداری توانستیم تمام این اوراق را به فروش برسانیم.
وی افزود: از این مبلغ، ۳۰۰ میلیارد تومان برای خط ۲ قطار شهری و ۳۰۰ میلیارد تومان برای خط ۳ قطار شهری مشهد است.
عنبری ادامه داد: همچنین موضوع انتشار اوراق مشارکت در بودجه سال ۹۹ برای خط ۳ قطار شهری مشهد به تصویب شورا رسیده است که امیدواریم اجازه انتشار این اوراق نیز تا پایان سال از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی داده شود.
نظرات