شیوه جدید معاملات املاک گران قیمت

شیوه جدید معاملات املاک گران قیمت

http://www.bananews.ir/با اجباری شدن استفاده از مبایعه نامه‌های جدید در بنگاه‌های مسکن شهر تهران از اول آبان ماه، برگه‌های متمم قرارداد برای املاک گران قیمت ضمیمه مبایعه نامه‌های جدید می‌شود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir)، از آنجا که در مبایعه نامه‌های جدید، بعد از تنظیم نهایی امکان تغییر یا اضافه کردن متن جدید وجود ندارد، مشاوران املاک می‌توانند از طریق قراردادهای متمم، پروسه انجام معامله را تکمیل کنند.

خرید و فروش املاک گران قیمت به دلیل پرداخت مرحله‌ای مبلغ معامله، نیاز دارد در هر مرحله، رد و بدل پول، در قرارداد ثبت شود.

با پرینتی شدن معاملات مسکن از اول آبان ماه در سراسر تهران، فرم‌های خام متمم قراردادهای مسکن از این هفته از طریق سامانه رهگیری در اختیار مشاوران املاک قرار می‌گیرد.

با اتمام آموزش مشاوران املاک مناطق ۲۲ گانه شهر تهران برای ثبت معاملات به صورت پرینتی، از ابتدای مهرماه تمام مشاوران املاک تهرانی تحت پوشش شیوه جدید قرار گرفتند و از ابتدای ماه آینده کاغذهای A3 برای همیشه از عرصه معاملات حذف شده و برگه‌های هولوگرام دار در قطع A4 جایگزین آن می‌شود.

در این راستا سامانه مدیریت املاک و مستغلات کشور(سامانه رهگیری) از دو ماه قبل همزمان با جدی شدن موضوع اجرای طرح پرینتی شدن معاملات مسکن از سوی مشاوران املاک طرح صدور متمم یا الحاقیه قراردادها را در دستور کاری خود قرار داد و در این راستا مقرر شد که با حذف کامل شیوه‌های سنتی ثبت قرارداد کلیه مراحل به صورت سیستمی‌و از طریق درج در سامانه انجام شود.

متمم یا الحاقیه قرارداد که بر خلاف قرارداد اصلی امکان دسترسی مشاوران به آن در سامانه محدود نشده است، این امکان را به بنگاه‌های مسکن می‌دهد که کلیه مراحل واگذاری یک ملک را در مقاطع زمانی مشخص شده در سامانه ثبت کرده و به صورت رسید پرینتی در اختیار طرفین قرار دهد.

محدودیت مشاوران پس از دریافت کدرهگیری

قائم مقام سامانه مدیریت املاک و مستغلات کشور در این باره به دنیای اقتصاد اعلام کرد: از هفته جاری فرم‌های خام متمم قراردادهای فروش، پیش فروش، اجاره به شرط تملیک، سرقفلی و سایر موارد این چنینی در سامانه املاک قرار گرفته که با پرینتی شدن معاملات از اول آبان ماه همزمان با ثبت قراردادها در سامانه قابل استفاده است.بهمن احمدپور افزود: سازوکار اجرایی متمم یا الحاقیه قراردادها به این صورت است که با محدود شدن دسترسی مشاوران املاک پس از ثبت قرارداد در سامانه و دریافت کدرهگیری، مشاوران می‌توانند کلیه مراحل بعدی مورد نیاز را بدون محدودیت در سامانه ثبت کرده و آن را به صورت رسید سیستمی‌ در اختیار طرفین قرار دهند.وی با بیان اینکه اعمال محدودیت در دسترسی مشاوران به قرارداد اصلی پس از صدور کد رهگیری به منظور جلوگیری از ویرایش و اعمال تغییر در متن قرارداد صورت می‌گیرد، گفت: تعویض شماره دفترخانه، تغییر در تاریخ تحویل ملک، تعویض تاریخ تنظیم سند، تغییر در زمان سررسید یا تحویل پرداخت‌ها، انتقال وام بانکی و... مواردی است که در الحاقیه قرارداد قابل ثبت است.

احمدپور توضیح داد: متمم قرارداد بیشتر در معاملاتی کاربرد دارد که در آن به دلیل بالا بودن ارزش ملک فرآیند واگذاری و خرید در چند مرحله انجام می‌شود و در بسیاری موارد حتی تا دو یا سه سال نیز ادامه می‌یابد.

امکان انتقال متمم به وارثان

وی تصریح کرد: در برخی موارد پس از انجام معامله و صدور کد رهگیری به دلیل فوت مالک اولیه فرآیند انتقال ملک با مشکلاتی مواجه می‌شود که صدور متمم قرارداد این مشکل را برطرف خواهد کرد.

قائم مقام سامانه مدیریت املاک توضیح داد: وارثان می‌توانند پس از انجام انحصار وراثت در قالب متمم قرارداد فرآیند فروش را ادامه دهند.وی با مثبت ارزیابی کردن سیستمی‌شدن معاملات املاک و تاثیر آن در کنترل بازار مسکن گفت: تضمین امنیت معاملات، جلوگیری از مخدوش شدن قراردادها و افزایش اعتماد عمومی‌در انجام معاملات خرید و فروش، مهمترین مزایای اجرای این طرح و صدور متمم قراردادهای مسکن است.

احمدپور ابراز امیدواری کرد: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در سامانه مدیریت املاک و مستغلات کشور به سمت و سویی حرکت می‌کنیم که در قالب آن تا پایان سال‌جاری کلیه قراردادها و معاملات به صورت سیستمی‌و از طریق ثبت در سامانه انجام شود.

 

 

    نظرات