در خراسان عنوان شد؛ سازمان پدافند غيرعامل آماده ...

به گزارش پايگاه خبري توانير به نقل از روابط عمومي شركت برق منطقه اي خراسان سردار محمدعلي مطيعي در نشستي با مهندس رياحي مدير عامل شركت برق منطقه اي خراسان و ساير مسئولان استان اظهار كرد: بازديد از توانمندي هاي صنعت برق خراسان، انرژي مضاعفي در ما ايجاد كرد. مساله نيروي انساني در هر كاري از اهميت زيادي برخوردار است و به همين جهت لازم است در اين حوزه كار شود.
وي ادامه داد: به نظر مي رسد مي توان در پارك آموزشي صنعت برق خراسان كه در آينده راه اندازي خواهد شد، سهم ويژه اي براي امنيت سايبري و پدافند غيرعامل و همچنين آموزش در اين خصوص در نظر گرفت. ما نيز آمادگي لازم براي همكاري در اين زمينه را داريم تا در اين مجموعه مركز آموزش پدافند سايبري و بازگشت پذيري را ايجاد كنيم.
سردار مطيعي تاكيد كرد: صنعت برق خراسان ظرفيت بالايي در اختيار دارد كه بهتر است براي راه اندازي مجموعه آموزش سايبري، توافق نامه اي بين شركت برق منطقه اي خراسان و سازمان پدافند غيرعامل كشور منعقد گردد.
در ادامه مهندس رضا رياحي رئيس هيات مديره و مديرعامل شركت برق منطقه اي خراسان ضمن استقبال از اين پيشنهاد و ابراز آمادگي كامل شركت برق منطقه اي خراسان در اين زمينه، بيان كرد: صنعت برق از 3 بخش عمده توليد، انتقال و توزيع تشكيل شده است. بايد توجه داشت در حوزه انتقال و فوق توزيع در كشور سرمايه گذاري هاي كلاني صورت گرفته كه حجم اين سرمايه گذاري در خراسان رضوي بيش از 8000 ميليارد تومان است؛ اين در حالي است كه سهم صنعت برق خراسان از شبكه برق كشور فقط 7 درصد است. مراقبت از اين سرمايه عظيم عمدتا بر عهده اپراتورها و شركت هاي تامين و نگهداري است كه حجم قابل ملاحظه اي از بدنه شركت هاي برق منطقه اي را به خود اختصاص مي دهند.
وي ادامه داد: بنابراين اگر بتوان تنها يك درصد ارزش افزوده در اين بخش ايجاد كرد، عوايد ناشي از آن ارقامي نجومي خواهد بود. در حال حاضر 16 شركت برق منطقه اي در سطح كشور فعال است كه هر كدام به طور متوسط سالانه حدود 50 تا 70 ميليارد تومان براي سرويس و نگهداري شبكه برق كشور هزينه مي كنند.
مهندس رياحي خاطرنشان كرد: با توجه به همه اين موارد لازم است شرايطي فراهم شود كه يك اپراتور بتواند مهارت هاي كاري را به خوبي فرا بگيرد.
وي با اشاره به سهم عوامل مختلف در بروز حوادث در شبكه تصريح كرد: در حوادث مربوط به شبكه علل مختلفي وجود دارد كه هر كدام سهمي به خود اختصاص مي دهد. بين عوامل خطا در سيستم هاي حفاظتي، سهم خطاي نيروي انساني 25.3 درصد است كه بالاترين سهم بين همه عوامل به شمار مي رود. اين در حالي است كه عمدتا در بروز حوادث بيشتر به نقايص تجهيزات توجه مي شود در حالي كه يك چهارم اين خطاها مربوط به نيروي انساني است كه مي توان به شكلي كم هزينه آن را برطرف كرد.

مدير عامل شركت برق منطقه اي خراسان تصريح كرد: مساله اينجاست كه ما به درستي مشكلات را تحليل نمي كنيم. بايد توجه داشت آموزش هزينه بسيار كمتري براي ما دارد. ما معلم و تجهيزات آموزشي لازم را در اختيار داريم و تنها نيازمان طراحي يك سيستم مستمر آموزش عملي اپراتورها و گروههاي تعمير و نگهداري است. در همين راستا شركت برق منطقه اي خراسان به فكر ايجاد يك پارك آموزشي افتاد تا از آن براي آموزش اين نيروها استفاده كند. بايد توجه داشت نيمي از نيروهاي شركت هاي برق منطقه اي كشور نيروهاي اپراتور و تعمير و نگهداري هستند كه اگر به درستي آموزش ببينند، حوادث شبكه كاهش خواهد يافت. نبايد از ياد برد كه سرعت عمل در كار نيروهاي اپراتور مولفه بسيار مهمي است. حتي اگر بتوان يك درصد از حوادث را به وسيله همين آموزش ها كاهش داد، باز هم ثمرات مفيد بسيار زيادي خواهد داشت.

وي با بيان اينكه در برنامه ريزي هاي ما قرار است همزمان طبق تقويم آموزشي، نيروهاي اپراتور و گروه هاي تعمير و نگهداري آموزش هاي لازم را ببينند، خاطرنشان كرد: اين مركز پس از راه اندازي مي تواند مجموعه اي مفيد براي كشورهاي همسايه نيز باشد چراكه در حوزه صنعت برق، اكثر كشورهاي همسايه نسبت به ما در سطح پايين تري قرار دارند. سطح صنعت برق كشور ما هم تراز با اروپاست. همين موضوع ظرفيتي است كه مي توان از آن براي آموزش، كسب درآمدهاي ارزي، برقراري روابط دوستانه و فراهم سازي زمينه همكاري با كشورهاي همسايه استفاده كرد.

مهندس رياحي تاكيد كرد: كشور ما از ظرفيت هاي زيادي برخوردار است اما بايد بياموزيم كه نگاه به داخل داشته باشيم و با تكيه بر توانمندي هاي خودمان پيش برويم؛ تنها در اين صورت است كه پيشرفت خواهيم كرد. ما زماني به پيشرفت واقعي مي رسيم كه تلاش كرده باشيم. متاسفانه اينطور عادت كرده ايم كه نسخه اي غربي را به كشور وارد و آن را اجرا مي كنيم. مشكل اكثر كشورهاي در حال توسعه اين است كه در آن ها اين تلاش خودباورانه در بعضي زمينه ها كم است. در همين راستا اعتقاد صنعت برق خراسان اين است كه بايد دنبال افزايش بهره وري و دوري از هزينه تراشي براي كشور بود.


تاكيد مقام معظم رهبري بر رسيدگي به فرسودگي شبكه برق به افزايش تاب آوري شبكه كمك مي كند

مدير عامل شركت برق منطقه اي خراسان با اشاره به تاكيد مقام معظم رهبري بر لزوم رسيدگي به فرسودگي هاي شبكه برق گفت: مقام معظم رهبري در اين خصوص اشاره مهمي داشته اند كه بسيار دقيق بود. بايد توجه داشت ميزان تاب آوري شبكه برق به همين فرسودگي بازمي گردد. مساله فرسودگي موضوعي مهم است كه جاي كار دارد، چرا كه كاهش فرسودگي به افزايش تاب آوري شبكه كمك مي كند. فرسودگي مي تواند موجب از هم پاشيدن شبكه در حوادث و بخصوص حملات سايبري شود و بايد به آن توجه جدي كرد.

مهندس رياحي اضافه كرد: صنعت برق خراسان، شبكه برق شهر مقدس مشهد را تا سال 1420 مطالعه و برنامه ريزي كرده است. اين در حالي است كه در كل كشور مطالعه اي تا اين افق زماني صورت نگرفته است. براساس اين مطالعه قرار است 54 كيلومتر تونل انرژي تا 21 سال آينده در مشهد ايجاد كنيم و بر مبناي همين مطالعه است كه سطح مقطع قسمت هايي از تونل هاي انرژي در حال اجرا را افزايش داده ايم.

مركز ملي مديريت انرژي ساختمان در خراسان پايه گذاري مي شود

وي همچنين از برنامه ريزي صنعت برق خراسان براي پايه گذاري مركز ملي مديريت انرژي ساختمان در استان خبر داد و افزود: اين هدف گذاري به اين دليل است كه يكي از بزرگترين بخش هايي كه انرژي در آن اتلاف مي شود، ساختمان است و هيچ كنترلي روي اين مساله وجود ندارد. در كل شبكه انتقال كشور ميزان تلفات تنها 3 تا 4 درصد است؛ در حالي كه حجم عظيمي از انرژي در ساختمان ها هدر مي شود. متاسفانه با تغيير الگوي مصرف خانوار، حجم اين هدررفت بيشتر نيز شده است.

مهندس رياحي ادامه داد: در راستاي ايجاد مركز ملي مديريت انرژي ساختمان با سازمان نظام مهندسي نيز هماهنگي هايي صورت گرفته تا بدون اخذ مجوز از مركز ملي مديريت انرژي ساختمان، پروانه بهره برداري ساختمان به كسي اعطا نشود.

مدير عامل شركت برق منطقه اي خراسان تصريح كرد: سال گذشته با حمايت شركت توانير و وزارت نيرو يك ميليارد تومان بودجه براي راه اندازي اين مركز اختصاص يافت كه تجهيزات لازم آن خريداري شده و انشالله تا سال آينده اين مركز افتتاح خواهد شد.

لینک اصل خبر در سایت شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر

    منبع خبر

    شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر

    شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر

    شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات