سد الغدیر ۱۸ چاه آب ساوه را خاموش کرد

سد الغدیر ۱۸ چاه آب ساوه را خاموش کرد

مدیر امور منابع آب شهرستان ساوه گفت: تکمیل شدن تراز آبی سد الغدیر موجب تامین بیش از نیمی از نیاز آب شرب شهر ساوه شد و همین امر باعث شد که ۱۸ چاه آب که قبلاً به مصرف شرب می رسید، خاموش شود.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای مرکزی، مهندس مجید امیرحسینی در گفت‌وگو با ایسنا، به برداشت سالانه ۳۳۸ میلیون متر مکعب آب از منابع آبی زیرزمینی ساوه اشاره کرد و گفت: این میزان آب در ۱۱ آیتم شامل خدمات آموزشی، تجاری، عمومی، دولتی و ... شرب روستایی، دام و طیور، صنایع وابسته به کشاورزی، صنعت، فضای سبز و ... مصرف می شود که حدود ۹۲ درصد آن در حوزه کشاورزی است و مابقی به مصرف صنعتی و شرب می‌رسد .

وی افزود: در گذشته آب شرب مصرفی شهروندان شهر ساوه از طریق ۳۲ حلقه چاه در منطقه سیدقلی، یحیی آباد و ... تامین می شده است که از این میزان چاه ۶۸۲ لیتر آب در ثانیه معادل ۱۳ میلیون و ۴۷۳ متر مکعب استخراج می شد .

وی بیان کرد: در دو سال اخیر به دلیل تکمیل شدن تراز آبی سدالغدیر متأثر از بارش‌های مطلوب، ۶۰ درصد آب شرب مصرفی شهر ساوه از این سد تأمین می شود که نتیجه آن خاموش شدن ۱۸ حلقه چاهی است که قبلا منابع آبی ساوه را تامین می کرد .

مدیر امور منابع آب شهرستان ساوه تصریح کرد: خاموش کردن این تعداد چاه آب و تامین بیش از نیمی از مصرف شرب شهر ساوه از سد الغدیر توانسته است بالغ بر شش میلیون متر مکعب آب را در منابع زیرزمینی حفظ کند و مانع برداشت بی‌رویه از منابع آبی زیرزمینی و پیامدهای منفی آن باشد .

وی افزود: صرفه جویی شش میلیون متر مکعبی برداشت آب از منابع آبی زیرزمینی در دو سال اخیر موجب بالا آمدن سطح آب‌های زیرزمینی شده و از پدیده فرونشست زمین جلوگیری خواهد کرد .

مهندس امیرحسینی افزود: بارندگی‌های دو سال اخیر موجب شده است که هیچگونه افت سطح آب در سالهای ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ صورت نگیرد و رهاسازی بالغ بر ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب در دو سال اخیر در دشت ساوه از منابع آبی ذخیره شده در سد الغدیر و آب‌های سطحی، موجب تغذیه منابع آب زیرزمینی شده است و کسری سالانه بالغ بر ۷۹ میلیون متر مکعب از مخازن آب را جبران کرده است .

وی به افت سالانه ۱.۲ متری سطح آب‌های زیرزمینی این شهرستان در گذشته اشاره کرد و افزود: بارندگی‌های دو سال اخیر موجب جلوگیری از این میزان افت آب‌های زیرزمینی شده است .

مهندس امیرحسینی به خاموش کردن ۴۰ حلقه چاه کشاورزی در مجاورت سد الغدیر با مصوبه شورای آب شهرستان اشاره کرد و افزود: براساس این مصوبه مقرر شده آب مورد نیاز بهره برداران این ۴۰ حلقه چاه از محل منابع آبی سد الغدیر تامین شود که کمکی به حفظ منابع آبی زیرزمینی می‌کند .

وی در ادامه با تأکید بر صرفه جویی در مصرف آب اظهار کرد: این طور نیست که با دو سال بارش مطلوب تصور کنیم که وضعیت ذخیره سازی آب در سدها و منابع زیرزمینی مطلوب شده است، چرا که کسری آب در مخازن به قدری است که باید حداقل ۱۰ سال دیگر باران ببارد تا افت آبخوان های زیرزمینی جبران شود .

لینک اصل خبر در سایت شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    منبع خبر

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات