پراکنش افعی کوهرنگی در چهارمحال و بختیاری بررسی می‌شود


به گزارش روابط عمومی حفاظت محیط‌‌زیست چهارمحال و بختیاری، ‌افعی‌های کوه‌زی، مارهای سمی با جثه‌ای متوسط هستند که به طور عمده در مناطق مرتفع رشته کوه‌های البرز و زاگرس دارای جمعیت‌های تکه‌تکه شده و جدا افتاده‌ای هستند. این جنس در ایران دارای چهار گونه شناخته شده شامل؛ افعی ارمنی، افعی لطیفی، افعی زنجانی و افعی کوهرنگی است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان گفت: بر اساس توافق سازمان حفاظت محیط‌زیست با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، طرح مطالعه، تهیه‌ی شناسنامه و اطلس گونه‌های خزنده و دوزیست استان به عنوان اولویت‌های پژوهشی و مطالعاتی استان، توسط یکی از اعضای هیات علمی شهرکرد در حال انجام است و پراکنش افعی کوهرنگی در چهارمحال و بختیاری در قالب همین مطالعات، بررسی خواهد شد.

وی افزود: افعی‌ها خزندگانی سمی هستند که در راس هرم غذایی اکوسیستم‌ها قرار دارند. این زیستمندان ارزشمند نقش ویژه ای در کنترل جمعیت پرندگان، پستانداران کوچک به ویژه جوندگان و گروه‌های مختلف خزندگان بازی می‌کنند.

شهرام احمدی جدی‌ترین تهدیدها برای افعی‌ها و از جمله افعی کوهرنگی را، تخریب زیستگاه به واسطه توسعه بی‌رویه کشاورزی، معدنکاری، گسترش شهرها، چرای بی‌رویه دام و تغییرات اقلیمی عنوان کرد و اظهارداشت: در سال‌های اخیر با توجه به توسعه گردشگری غیرمسئولانه، فشار بر این موجودات بیشتر از پیش شده است و حضور گردشگران می‌تواند بر موفقیت تولید مثلی آنها تاثیر بگذارد. احمدی بیان کرد: متاسفانه هرساله تعدادی از مارها و به ویژه افعی های ایران توسط مردم کشته می‌شوند و در این بین بسیاری از مردم ناآگاهانه و از روی ترس مارها را از بین می‌برند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تصریح کرد: برخی از افراد سودجو برای تولید محصولاتی مانند روغن مار هرساله تعداد زیادی از این موجودات نگون بخت را از بین می‌برند. وی در ادامه گفت: این محصولات فاقد هرگونه تائیدیه بهداشتی از مراجع ذیصلاح بوده و اثربخشی ادعا شده توسط این افراد نیز هرگز در هیچ مطالعه علمی تائید نشده است.


احمدی تاکید کرد: بی تردید آگاه سازی مردم از ارزش های ویژه این زیستمندان می‌تواند بخش بزرگی از مشکلات را حل کند. وی از هم استانیهایی که وارد زیستگاه‌های این خزنده می‌شوند خواست، درصورت مشاهده یا ثبت تصویری این گونه با ارزش، مراتب را به حفاظت محیط زیست استان اطلاع دهند.


افعی کوهرنگی (Montivipera kuhrangica) در سال ۲۰۱۱، توسط رجبی زاده و همکاران بر اساس مطالعات ریخت شناسی به عنوان گونه‌ای جدید از دشت لاله در منطقه کوهرنگ معرفی شد. در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۹ چاپ شد، اورعی (عضو هیات علمی دانشگاه شهرکرد) این گونه را از ارتفاعات نزدیک به ۳۰۰۰متری اطراف فریدونشهر (استان اصفهان) نیز گزارش کرد.

لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات