میزان استفاده از حمل‌ونقل عمومی نیز به یک پنجم رسیده است

میزان استفاده از حمل‌ونقل عمومی نیز به یک پنجم رسیده است

میزان استفاده از حمل‌ونقل عمومی نیز به یک پنجم رسیده است

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری شهر مشهد، محمدرضا حیدری، در نطق آغازین نود و نهمین جلسه علنی شورای شهر مشهد، با گرامیداشت ۶ مردادماه، روز ترویج آموزش های فنی‌ و حرفه ای و روز ملی مهارت، اظهار کرد: شورای پنجم و مدیریت شهری در این دوره تعاملات خوبی با اداره کل آموزش فنی ‌و حرفه‌ای داشته است. یکی از نکات مهم در ماموریت‌های مدیریت شهری به ویژه برای سکونتگاه‌ های غیررسمی و مناطق کم‌برخوردار، توانمندسازی ساکنان است.
وی افزود: این رسالت، سبب رشد و توسعه مناطق می شود و «توانمندسازی» یکی از کارهای بنیادین و اساسی است که همه صاحبنظران در حوزه سکونتگاه ‌های غیررسمی به آن باور دارند و کشورهای موفق نیز این مسیر را طی کرده اند.
رئیس شورای شهر مشهد بیان کرد: توانمندسازی به معنای آموزش افراد در راستای اتکا به خود است که این امر خدمتی بزرگ به جامعه اعم از زنان سرپرست خانوار و یا نسل جوان است. مدیریت شهری مسئولیت دارد که به این بخش کمک کند. ظرفیت‌های شهرداری همچون فرهنگسراها، سراهای محله و دفاتر تسهیلگری از جمله بسترهایی هستند که در این تعامل دوسویه می توانند راهگشای توانمندسازی اقشار مختلف جامعه و رسیدن به رشد و توسعه شهر باشند.
حیدری با بیان اینکه نظام آموزشی رسمی ما دارای نقص جدی است و بسیاری از فارغ‌التحصیلان، فاقد مهارت هستند، خاطرنشان کرد: امیدواریم موضوع شکل‌گیری سازمان ملی مهارت مجدد از سوی مدیران ارشد کشوری، نمایندگان مجلس و دولت محترم پیگیری شود تا افزایش و ارتقا توانمندی و مهارت جایگزین رویکرد مدرگ‌گرایی شود؛ از این طریق می توان نیروی توان کشور را تقویت و گام اساسی در جهت اشتغال آن ها برداشت.
وی ضمن تسلیت فرارسیدن سالروز شهادت امام‌ محمدباقر(ع)، اضافه کرد: این امام از موقعیت ممتاز علمی در بین دانشمندان عصر خود برخوردار بود؛ این رجحان علمی و نیز اختلافات سیاسی در نظام حاکم فرصت مناسبی برای امام فراهم شد تا شاگردان برجسته‌ای تربیت کنند.
شرایط ذخایر خونی استان مطلوب نیست
رئیس شورای شهر مشهد تصریح کرد: نهم ذی‌الحجه، روز عرفه و روز شناخت و معرفت است. نهم مردادماه، روز ملی اهدای خون است و براساس گزارش‌ها، شرایط ذخایر خونی استان مطلوب نیست؛ استان خراسان رضوی در قیاس با سایر استان‌ها از شرایط متفاوتی برخوردار است چراکه علاوه بر جمعیت ثابت، میزبان خیل عظیمی از زائران و مسافران نیز هستیم. خوشبختانه اداره کل اهدای خون استان شرایط بهداشتی و بسیار مناسبی را در پایگاه ‌های انتقال خون ایجاد کرده که همشهریان می توانند با آسودگی خاطر و در سالم‌ترین شرای نسبت به اهدای خون اقدام کنند.

رئیس شورای شهر مشهد با تبریک و گرامیداشت ۱۰ ذی‌الحجه، روز عید قربان، تصریح کرد: عید قربان یکی از اعیاد مهم و بزرگ مسلمانان بوده که مورد اتفاق نظر تمام فرق اسلامی نیز هست؛ موضوع قربان، امتحان الهی ابراهیم(ع) در برابر بندگی و تسلیم در برابر خداوند متعال است و همه ما شاید به نوعی با امکانات و ظرفیت‌های دیگری در حال امتحان هستیم.
حیدری افزود: تعداد مبتلایان ویروس کرونا رشد ۳۰۰ درصدی داشته است. در موج نخست کرونا، با هماهنگی مدیریت استان و همراهی مردم و اعمال محدودیت‌ها، شرایط کنترل شد اما نوع مواجه و سیاست کلان کشور در بحث مقابله با کرونا تغییر کرده و بیشتر تمرکز، معطوف به رفتارهای خودکنترلی و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی توسط افراد است.
میزان استفاده از حمل‌ونقل عمومی نیز به یک پنجم رسیده است
وی با بیان اینکه در موج نخست شیوع ویروس که مراکز تجاری و اصناف و بخش‌های مختلف تعطیل شدند، تقاضا برای حمل‌ونقل عمومی به صفر رسید و شورای شهر هم نسبت به تعطیلی ناوگان اقدام کرد، ادامه داد: در چنین شرایطی، تعداد پروازهای ورودی به مشهد بیش از ۹۰ درصد کاهش یافت و اعمال محدودیت‌های مختلف هم پاسخ داد ولی در شرایط کنونی که همه بخش‌های مختلف فعال هستند، اعمال محدودیت کارکردی نخواهد داشت و بلکه آثار منفی نیز به همراه دارد. میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی شهروندان به شدت افزایش یافته و میزان استفاده از حمل‌ونقل عمومی نیز به یک پنجم رسیده است.
حیدری با اشاره به ممنوعیت اتراق در پارک‌ها و بوستان‌های سطح شهر، گفت: حوزه خدمات شهری شهرداری نیز باید مدیریت و مراقبت بیشتری داشته باشد؛ برنامه‌های فرهنگی در کوه‌پارک هم متوقف شده تا سلامت مردم به خطر نیفتد. ویروس کرونا تفاوتی بین افراد قائل نیست و همه را تهدید می‌کند خبر فوت رئیس بیمارستان اکبر و نیز حجت‌الاسلام طباطبایی در این روزها بسیار تاثربرانگیز بود؛ شهردار و بخش زیادی از کارکنان شورای شهر و شهرداری نیز درگیر این ویروس شده‌اند که برای آنها آرزوی بهبود و سلامتی داریم.
وی در خصوص سیاست توسعه متوازن و عدالت‌ محور شورای پنجم افزود: این مهم، یکی از بحث‌های شاخص در این دوره از مدیریت شهری بوده که در عمل هم پیوسته به آن تاکید داشته‌ایم. عدالت به معنای عام، اعم از عدالت سیاسی، قضایی، اجتماعی، اقتصادی و ... یکی از آرمان‌های بزرگ نظام و انقلاب بوده و در آموزه‌های دینی و فلسفه بعثت پیامبران و سیره ائمه(ع) تاکید شده است. بدون شک نظام برنامه‌ریزی و بودجه و بحث‌های مربوط به آمایش سرزمینی روی این موضوع تاثیرگذار است.

رئیس شورای شهر مشهد با بیان اینکه توسعه متوازن و عدالت‌محور شهر، عهدی بوده که شورای پنجم به شهروندان مشهدی بسته و به این عهد وفادار است، اظهار کرد: ۵۰ درصد از مجموع فضای سبز ایجاد شده در این دوره، در مناطق کم‌برخوردار و پیرامونی است. متاسفانه بزرگراه صدمتری موجب ایجاد فاصله‌ای بین دوطرف بزرگراه شده و رویکرد ما، کاهش این فاصله اجتماعی است؛ برهمین اساس احداث تقاطع‌ غیرهمسطح مصلی و پل ابوطالب شمالی و جنوبی در دستورکار شهرداری قرار گرفت تا اتصالی بین دوطرف برقرار شود و آثار اجتماعی و اقتصادی بسیاری برای ساکنان خواهد داشت.
آغاز عملیات خط چهار قطار شهری یک سال زودتر از زمانبندی
حیدری بیان کرد: احداث بولوار کشاورز، جاده محمدآباد به طرق، ۷۵ متری رضوان و ... از جمله پروژه‌های دیگری است که در مناطق کم‌برخوردار شهر مشهد و به منظور رفاه حال ساکنان این محدوده اجرایی شده است؛ خط چهار قطارشهری مشهد براساس برنامه زمان ‌بندی می توانست در سال ۱۴۰۰ کلید بخورد ولی یکسال زودتر آغاز شد و تعهدی ۱۰۰۰ میلیاردتومانی را عهده‌دار شدیم؛ خطی که خواجه‌ربیع را به شهرک شهید باهنر متصل می‌کند.
وی با بیان اینکه در بخش کشف‌رود هم همانگونه که کوه‌پارک داریم، رودپارک شکل خواهد گرفت، اضافه کرد: متاسفانه شرایط و زیرساخت‌های کشف‌رود در طول زمان خسارات جدی دیده‌اند ولی با جدیت به این موضوع ورود کرده‌ایم و در راستای بهبود شرایط قدم‌هایی تاثیرگذار برداشته شده است. بودجه‌های مصرفی در مناطق کم‌برخوردار هیچ سنخیت و تناسبی با درآمدهای این مناطق ندارد. امیدواریم با نگاه مدیریتی و هدایت‌کننده در بودجه، بتوانیم منابع را به این سمت سوق دهیم.
حوریه جمالی پور

لینک اصل خبر در سایت شهرداری مشهد

    منبع خبر

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد یک شهرداری در شهر مشهد می باشد

      نظرات