ثبت 33 مورد فروچاله در ابرکوه، هشدار زمین به ساکنانش

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای یزد با اشاره به ثبت 33 مورد فروچاله در ابرکوه، گفت: افزایش عمق چاه های کشاورزی، نشست زمین و پیدایش فروچاله ها نشانه هایی از مرگ آبخوان ها است.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای یزد، سی و دومین جلسه شورای حفاظت از منابع آب و هفدهمین جلسه شورای هماهنگی دشت پایلوت شهرستان ابرکوه با حضور فرماندار ابرکوه، معاون حفاظت و بهره برداری و جمعی از مسئولین برگزار شد.

«جواد منصوری» معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای یزد در ابتدای این جلسه براهمیت برگزاری جلسات شورای حفاظت منابع آب به منظور حفظ و حراست از این منابع ارزشمند تاکید کرد و گفت: هدف اصلی از تشکیل شورای حفاظت از منابع آب، افزایش بهره وری و مدیریت مطلوب بهره برداری از منابع آب است.

وی شهرستان های ابرکوه و خاتم را از قطب های مهم کشاورزی استان برشمرد و بیان کرد: حفظ و پایداری منابع آب لازمه کشاورزی است بنابراین تامین آب به روش های نوین جزو اولویت هایی است که باید در نظر بگیریم.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای یزد با اشاره به این که برداشت بی رویه منابع آب منجر به کاهش سطح سفره های آب زیرزمینی شده است، خاطرنشان کرد: از مجموع 609 دشتی که در کشور داریم، 409 دشت آن ممنوعه اعلام شده و همچنان نیز درحال افزایش است.

وی با بیان این که یزد 19 دشت دارد که به تازگی دو دشت دیگر نیز ممنوعه بحرانی اعلام شدند، گفت: پس از دشت یزد- اردکان که درحال حاضر وجود 700 هزار نفر از آب آن بهره مند می شوند، دشت ابرکوه با بیشترین برداشت و کسری مخزن مواجه است.

منصوری همچنین به افزایش فروچاله ها در شهرستان ابرکوه اشاره و تصریح کرد: با توجه به برداشت بی رویه آب و شرایط منابع آبی تعداد فروچاله ها در این شهرستان به 33 مورد رسیده است .

وی یاد آور شد: افزایش عمق چاه های کشاورزی ، کاهش کیفیت آب ، نشست زمین و پیدایش فروچاله ها ، نشانه هایی از نابودی آبخوان ها هستند که باید مورد توجه ویژه قرار گیرند.

در ادامه «محمد کاظمی نسب» فرماندار ابرکوه نیز اظهار کرد: در ابرکوه بحران آب به شکل ملموسی خود را به مردم و مسئولین نشان می دهد که هر سال شرایط بحرانی تر از قبل می شود.

وی افزود: گزارش ها مبنی بر این است که آبخوان در ابرکوه وضعیت نامساعدی دارد و به شکل مطلوب تری باید نسبت به رفع این مشکل اقدام کرد.

کاظمی نسب با تأکید بر اینکه مردم و مسئولین باید به موضوع سازگاری با کم آبی ورود کنند و در بخش کشاورزی که بیشترین حوزه مصرف آب است تغییر و تحول ایجاد کنند، افزود: باید در راستای تغییر نگرش کشاورزان نهضت تغییر کشت ایجاد شود که متأسفانه تا کنون علی رغم همه اقدامات صورت گرفته، جهش قابل توجهی را شاهد نبودیم.

وی با اشاره به اینکه در بخش صنعت برای تأمین آب صنایعی که مصرف زیادی هم ندارند با مشکل مواجه هستیم، خاطرنشان کرد: چاه های کشاورزی این شهرستان یا شور شده و یا نیاز به کف شکنی دارد که بعضا جواب نمی دهد؛ لذا اگر خشکسالی ادامه داشته و تشدید شود، چاه های کشاورزی یکی پس از دیگری خشک و از مدار خارج می شوند و برای جمعیت شاغل در بخش کشاورزی که حدود 10 هزار نفر هستند، مشکلات فراوانی ایجاد می شود.

فرماندار ابرکوه ادامه داد: اگر زراعت ها و محصولات پر آبخواه در ابرکوه کنار گذاشته شود و از سوی دیگر در زمینه احداث و توسعه کشت های گلخانه ای که نیازمند آب کمتر بوده و بهره وری بیشتری دارد، گام های مثبتی برداشته شود، می توان آن را یک موفقیت دانست.

وی در پایان با تأکید بر اینکه ابرکوه یک دشت ممنوعه بحرانی است و انتظار برداشت هزارن تن گندم در آن وجود ندارد بنابراین اگر به کشت های گلخانه ای رغبت نشان داده شود و این نوع کشت را توسعه دهند، می توان به پایداری منابع آب امیدوار شد.

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای یزد

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای یزد

    شركت آب منطقه‌ای یزد یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات