ثبت گونه یک پرنده جدید در پناهگاه حیات وحش یخاب

ثبت گونه یک پرنده جدید در پناهگاه حیات وحش یخاب

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان آران و بیدگل گفت: اولین ثبت پرنده ارزشمند ناماکوآ (قمری دم دراز، کبوتر دم دراز) با نام علمی oena capensis در استان اصفهان در مرداد ماه سال 1399 در پناهگاه حیات وحش یخاب توسط انجمن حامیان محیط زیست ابوزیدآباد انجام شد.

به گزارش«پارما» از اداره حفاظت محیط زیست شهرستان آران وبیدگل، سید عباس نگهبان در این باره افزود: با این رکورد تعداد پرندگان ثبت شده در پناهگاه حیات وحش یخاب از 100 قطعه به 101 قطعه رسید.

وی افزود: این منطقه به دلیل دارا بودن تنوع اقلیم و تنوع زیستگاهی،( زیستگاه شنزار و کوهستانی) از تنوع زیستی غنی جانوری بخصوص پرندگان برخوردار است به طوری که در چند سال اخیر با بهره‌گیری از ظرفیت محیط‌بانان، اعضای انجمن حامیان محیط زیست ابوزیدآباد و کارشناسان رشته محیط زیست دانشگاه صنعتی اصفهان و با بررسی فون پرندگان این منطقه، تاکنون مستند نگاری و ثبت 101 گونه پرنده انجام شده است.

پناهگاه حیات وحش یخاب با مساحت 272 هزار هکتار یکی از بی‌نظیرترین و بکرترین مناطق زیستگاهی ایران است که در مجاورت پارک ملی کویر و در شهرستان آران و بیدگل واقع شده است.

یخاب با برخورداری از گوناگونی زیستی و وجود گونه‌های ارزشمندی مانند پلنگ، یوزپلنگ، کاراکال، جبیر، شاه روباه و چند گونه ارزشمند دیگر با وسعت 272 هزار هکتار از سال 1392 منطقه شکار ممنوع اعلام شد و سال 1396 نیز به پناهگاه حیات وحش ارتقا یافت.
لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات