مقوله «مدیریت سیلاب شهری» در استان گلستان، ضرورتی بدیهی، فوری و...

سرپرست شرکت آب منطقه ای گلستان در جلسه بررسی دفع آبهای سطحی شهرها با حضور معاون عمرانی ، مدیران کل دفتر شهری و دفتر فنی استانداری و جمعی از شهرداران استان گفت : «سیلاب شهری» از طرفی به عنوان یکی از منابع آب قابل احیا و با ارزش در بسیاری از نقاط خشک و نیمه‌خشک جهان مطرح است و از طرف دیگر سیل‌های شهری و به ویژه تند سیلاب‌ها که بسیار سریع و مخرب عمل می‌کنند، بسیاری از شهرهای جهان را تهدید کرده و موجب ایراد خسارات مستقیم و غیرمستقیم می‌شود.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گلستان، مهندس سید محسن حسینی اظهار کرد: در استان گلستان 34 شهر وجود دارد که نیمی از جمعیت استان در آنها ساکن هستند و از غالب آنها رودخانه‌هایی عبور می‌کند ( 650 کیلومتر از رودخانه‌های استان در مجاورت شهرها و روستاها جریان دارد.)، لذا توجه بیشتر به مقوله «مدیریت سیلاب شهری» ضرورتی بدیهی، فوری و دقیق به شمار می‌آید.

وی بیان کرد: شهرها بخشی از حوضه آبریزند که با بالادست و پایین‌دست خود در ارتباط تنگاتنگ بوده و تاثیرپذیری و تاثیرگذاری دارند، بنابراین در مطالعات و اجرای طرح‌های مدیریت سیلاب اعم از «سازه‌ای» و «غیرسازه‌ای»، باید «مناطق بالادست شهر»، «محدوده شهر» و «مناطق پایین‌دست شهر» کاملا در نظر گرفته شود.

مهندس حسینی بیان کرد: شهرها غالبا از حوضه بالادست خود تهدید می‌شوند که از جمله شهرهای گنبدکاووس، انبارالوم، آق‌قلا، سیمین شهر و گمیش‌تپه که در سیلاب انتهای سال 1397 و ابتدای سال 1398، مورد هجوم سیلاب از بالادست شهر واقع شده و متحمل خسارات شدیدی شدند. در سیل‌های سنوات قبل نیز شهرهایی مانند کلاله، رامیان، علی‌آبادکتول و در سیل اخیر شهر آزادشهر از حوضه های بالادست خود متاثر شدند.

وی افزود: سیلاب یا رواناب حاصل از «مناطق بالادست شهر» و «محدوده شهر» که دارای کمیت قابل توجه و کیفیت بسیار متفاوت با آب باران است، نهایتا از شهر خارج شده و به «مناطق پایین‌دست شهر» جریان می‌یابد.

سرپرست شرکت آب منطقه ای گلستان بیان کرد: در این مناطق یا شهرهای دیگر ( مانند مزرعه‌کتول و سنگدوین در پایین‌دست علی‌آبادکتول) و یا روستاهای متعدد (در اغلب شهرها) و یا زیرساخت‌هایی مانند جاده و تاسیسات اقتصادی ( مانند جاده بین‌المللی منتهی به فرودگاه در پایین‌دست شهر گرگان) وجود دارند، لذا سیلاب و رواناب باید به خوبی مهار شده و با حداقل خسارت و کاهش بخشی از آلودگی، به مناطق امن در پایین‌دست که می‌تواند رودخانه، تالاب یا دریا باشد هدایت شود.

وی تصریح کرد: پس از ایجاد و توسعه شهرها، به دلیل تغییرات شدیدی که در آبراهه‌ها، نفوذپذیری خاک، تراکم جمعیت و ده‌ها مولفه دیگر به وجود می‌آید، دبی اوج سیلاب چندین برابر شرایط قبل از توسعه می‌شود، لذا ضمن اینکه در صورت تصمیم به ایجاد شهرهای جدید و یا توسعه شهرهای فعلی، باید سیستم‌های کنترل و جمع‌آوری و دفع سیلاب محدوده شهر را طراحی و اجرا کرد، بلکه لازم است روش‌های متعددی با هدف اصلی «کاهش رواناب‌های شهری» را به مورد اجرا گذاشت .

مهندس حسینی بیان کرد: لازم است شهرداران محترم شهرهای استان با حمایت شوراهای اسلامی، فرمانداران، مدیران استانداری و وزارت کشور، با همکاری دستگاه‌های ذیربط و ذیمدخل مانند هواشناسی ، منابع طبیعی و آبخیزداری ، جهاد کشاورزی ، راه و شهرسازی و آب منطقه ای ، به این مهم بیشتر بپردازند تا شاهد شهرهایی امن در برابر غالب سیل‌های به وقوع پیوسته باشیم.

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای گلستان

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای گلستان

    شركت آب منطقه‌ای گلستان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات