از سال ٩٦ تاکنون قیمت اتوبوس بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ درصد  ...

از سال ٩٦ تاکنون قیمت اتوبوس بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ درصد ...

از سال ٩٦ تاکنون قیمت اتوبوس بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ درصد افزایش داشته است/ یارانه اختصاص یافته به اتوبوسرانی باید افزایش پیدا کند

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس، بتول گندمی در حاشیه بازدید از سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد، این سازمان را یکی از مهمترین و بزرگترین زیرمجموعه‌های خدمات‌رسان شهرداری دانست و اظهارکرد: در ابتدای فعالیت شورای پنجم با چالش‌های مختلفی در حوزه اتوبوسرانی مواجه بودیم که یکی از آنها مطالبات انباشته شده و تجمع‌های اعتراضی بخش خصوصی بود.

وی با بیان اینکه حل کردن این موضوع بسیار دشوار بود ولی با مدیریت صحیح ، شرایط نسبتا خوبی فراهم شد، افزود: این موضوع از دو منظر حائز اهمیت بود؛ نخست اینکه رضایت نسبی شهروندان باید افزایش یابد و دوم اینکه منافع بخش خصوصی و سازمان اتوبوسرانی تامین شود.

گندمی در ادامه گفت: نگاه شورای شهر و مدیریت شهری، نگاه به منفعت جمعی بوده و خروجی این ۳ سال هم منجر به افزایش نسبی رضایت شهروندان و بخش خصوصی و ثبات شرایط شده است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر مشهد با بیان اینکه افزایش نرخ ارز سبب شده تا هزینه‌هایی چون خرید اتوبوس و تامین قطعات تا ۶ برابر افزایش پیدا کند، تصریح کرد: این افزایش قیمت نگرانی‌هایی را برای شهرداری داشته و در کنار این مشکلات، بحران کرونا هم چالش دیگری شده است.

وی با بیان اینکه پس از شیوع ویروس کرونا تعداد سفرهای درون شهری با اتوبوس به صورت میانگین از ۸۵۰هزار سفر در روز به ۴۰۰هزار سفر کاهش پیدا کرده و ۲ ماه نیز سرویس‌دهی تعطیل شد، گفت: در اوایل فعالیت شورای پنجم، شهروندان تنها ٣٣ درصد از بهای تمام شده هزینه هر سفر را پرداخت می‌کردند ولی در حاضر این عدد به ۲۰ درصد تقلیل پیدا کرده است.

گندمی افزود: با وجود همه این دشواری‌ها و تنگناها، با پشتکار و عزم تیمی بر بسیاری از این مشکلات فائق آمده‌‎ایم.

وی با بیان اینکه براساس برآوردهای که ابتدای سال و با توجه به شرایط داشتیم شهرداری مشهد باید ماهانه ۳۵۰ میلیاردتومان درآمد داشته باشد که بتوان پاسخگوی نیازها و هزینه‌های جاری شهر باشد، گفت: به طبع، در این شرایط میزان درآمدهای پیش‌بینی شده برای بخش‌های مختلف کاهش پیدا می‌کند و لذا از سازمان اتوبوسرانی هم انتظار داریم ستاد ویژه‌ای با حضور صاحبظران بخش خصوصی، شهرداری و متخصصان تشکیل دهد و در آن چالش‌ها و مسائل سازمان را به بحث و بررسی بگذارد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر مشهد تصریح کرد: از آغاز سال، پیش‌بینی کرده بودیم ۷۲ میلیاردتومان سازمان اتوبوسرانی کسب درآمد داشته باشد که ۳۰ میلیاردتومان آن تاکنون محقق نشده و علاوه بر این، هزینه‌های سنگینی بابت ضدعفونی، پرداخت هزینه‌های بخش خصوصی با وجود دو ماه تعطیلی و . ... نیز تحمیل شده است.

گندمی با اشاره به پیش‌بینی یارانه ۴۶۰ میلیاردی برای سازمان اتوبوسرانی در سال ۹۹، اظهارکرد: شرایط امسال بدون شک شرایط دشواری است و میزان یارانه تخصیصی به سازمان باید افزایش پیدا کند؛ میزان زیان‌ها باید با سرعت ارزیابی شود تا نسبت به مبلغ یارانه تخصیصی بازنگری صورت گیرد.

وی همچنین با بیان اینکه سن ناوگان اتوبوسرانی مشهد در حال حاضر بیش از ۹ سال است که این عدد باید به ۵.۵ سال کاهش یابد، افزود: براساس برنامه‌عملیاتی، خرید اتوبوس‌ هر ساله در دستورکار مدیریت شهری بوده است که به دلیل شرایط موجود محقق نشده است. در همین راستا نوسازی بخش زیادی از ناوگان فرسوده در دستورکار قرار گرفته و نصب تجهیزات سرمایشی و گرمایشی نیز برای بخشی از ناوگان که فاقد بودند، به اتمام رسیده است.

گندمی خاطرنشان کرد: افزایش ۶۰۰ تا ۷۰۰ درصدی بهای خرید اتوبوس و همچنین عدم تولید ، سبب شده تا در تامین و خرید ناوگان با مشکل روبرو شویم؛ در عین حال از ابتدای فعالیت شورای پنجم تاکنون ۲۰۰ دستگاه مینی‌بوس و ۱۸۰ دستگاه اتوبوس وارد چرخه سرویس‌دهی شده است. به منظور خرید ناوگان جدید هم بدنبال بهره‌گیری از ظرفیت‌های داخلی هستیم.

وی در ادامه افزایش رضایتمندی شهروندان از خدمات سازمان اتوبوسرانی را بسیار ارزشمند دانست و افزود: مدیران سازمان باید در این جهت تلاش کنند و همچنین رفتارهای اجتماعی میتواند در ناوگان حمل‌ونقل عمومی نهادینه شود؛ در بحث شهر همگان، توجه به تمامی زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های شهری و امکان بهره‌مندی عموم شهروندان از آنها، جزو شاخص‌ترین موضوعات بوده که سازمان اتوبوسرانی هم یکی از همین ظرفیت‌ها محسوب می‌شود و انتظار داریم بستر مناسبی برای استفاده اقشار مختلف از جمله میانسالان، معلولان و ... از ناوگان فراهم آید.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر مشهد در بخش دیگری از صحبت‌های خود به نشست‌های مردمی که با شهروندان در مناطق مختلف داشته اشاره کرد و گفت: یکی از خواسته‌های برخی شهروندان دسترسی آسان و راحت به حرم مطهر رضوی، بدون تغییر خط اتوبوس است؛ سازمان اتوبوسرانی باید ظرفیتی را در ساعات و روزهای مشخص برای این عزیزان فراهم آورد.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات