سالانه ۳۰ سانتی متر اُفت سطح آب‌های زیرزمینی در اردستان رخ...

سرپرست اداره منابع آب اردستان گفت: در دشت اردستان سالانه حدود ۳۰ سانتی متر سطح افت آب‌های زیرزمینی را شاهد هستیم.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای اصفهان و به نقل از ایسنا ، جمال‌الدین صمصامی ، اظهار کرد: مطالعات روی ۸ مسیل و رودخانه در حال انجام است و در یک ماه آینده بررسی‌ها برای بهسازی و همچنین میزان ساخت و سازهای غیرمجاز در مسیر رودخانه‌ها به پایان می‌رسد .

وی با بیان اینکه در دشت اردستان سالیانه حدود ۳۰ سانتی‌متر افت سطح ایستاده آب‌های زیرزمینی را داریم، گفت: همچنین طی ۱۴ ماه گذشته با محاسباتی که شده حدود ۶۱ سانتی‌متر اُفت سطح ایستگاه را داشتیم. بیشترین افت سطح ایستگاه در منطقه موغار در بخش مهاباد با حدود ۲ متر و کمترین آن در روستای کسوج بخش مرکزی است که حدود ۲۰ سانتی متر خیز آب را شاهد هستیم .

صمصامی افزود: این رقم برای شهرستان اردستان بسیار زیاد است و اگر این شرایط  ادامه داشته باشد به زودی شاهد خشک شدن و یا شوری بیش از حد بسیاری از چاه‌ها خواهیم بود .

نصب ۲۱۸ کنتور هوشمند بر روی چاه های کشاورزی

سرپرست اداره منابع آب اردستان با بیان اینکه در چند سال گذشته با نصب حدود ۲۱۸ کنتور هوشمند بر روی چاه های کشاورزی مصرف آنها را به حداقل رساندیم، گفت: همچنین با برنامه ریزی های انجام شده در سال جاری ۱۷ چاه صنعتی و خدمات به کنتورهای هجمی هوشمند مجهز شدند و ۱۵ حلقه چاه باقی مانده نیز  به زودی تجهیز  خواهند شد .

صمصامی با اشاره به برنامه های تشویقی مدیریت مصرف برق در بخش کشاورزی، گفت: با همکاری که با اداره برق انجام شده، مشترکان کشاورزی که در ایام پیک بارِ تابستان ( ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریور) از ساعت ۱۳ الی ۱۷ از برق استفاده نکنند علاوه بر اینکه هزینه برق مصرفی آن ها در سایر ساعات شبانه روز به صورت رایگان محاسبه خواهد شد، مشمول دریافت پاداش های تشویقی بر اساس دستورالعمل های وزارت نیرو خواهند شد .

وی با بیان اینکه یکی از معضلات حوزه آب منطقه ای  شهرستان اردستان چاه های غیرمجاز است ، گفت: در سال جاری ۶ حلقه چاه غیرمجاز پر شده و ۱۷ حلقه دیگر در نوبت پر شدن قرار دارد .

سرپرست اداره منابع آب اردستان با بیان اینکه افت محسوس سفره‌های زیر زمینی در برخی از نقاط شهرستان مانند زواره باعث فرونشست زمین شده است، گفت: علت فرونشست زمین به دلیل مرگ آب‌خوان‌ها به وجود می‌آید .

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای اصفهان

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای اصفهان

    شركت آب منطقه‌ای اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات