نیم سال با کرونا

نیم سال با کرونا

نیم سال با کرونا

میهمانی کرونا در ایران به تقریباً نیمی از سال رسیده و اطراق او در گوشه و کنار این کشور بویژه مشهد همچنان ادامه دارد. انگار کووید19 قرار نیست حالا حالاها ترکمان کند و می‌خواهد کماکان مدت‌های مدیدی را با ایرانی‌ها و همشهریان مشهدی همزیستی داشته باشد. باری، نمی‌توانیم شرایط کرونایی این روزهایمان را نادیده بگیریم و کتمان کنیم. این ویروس از هرجایی آمده و به هر ترتیبی که به گوشه و کنار جهان سرایت کرده، حالا گوشه‌ای از زندگی انسان‌ها را تسخیر کرده و باید برای خداحافظی با آن، تدابیری علمی و اثرگذار اندیشید.

پارلمان پنجم شهر مشهد نیز از همان روزهای نخستینی که این میهمان ناخوانده راهی شهرمان شد، عزم خود را جزم کرد تا با کووید19 نه از سر احساس بلکه با منطق و عقل سلیم وارد نبرد شود. رهاورد آن عزم جزم که تاکنون نیز ادامه داشته مصوبات متعددی است که هر کدام توانسته سدی را در برابر مشکلات و عارضه‌های کرونایی ایجاد کند. شورای شهر مشهد به عنوان یکی از پیشروترین پارلمان‌های شهری در مبارزه با کرونا در همان روزهای نخست اسفند سال گذشته با اختصاص ۵۰ میلیارد ریال اعتبار به دانشگاه علوم پزشکی مشهد به منظور اصلاح و بازسازی ۲۰ دستگاه آمبولانس و خرید تجهیزات مورد نیاز پزشکان و پرستاران بیمارستان‌های ارائه‌دهنده خدمات به بیماران کرونا، بنیان بسیاری از هم‌افزایی‌های دیگر بین‌بخشی را در این مسیر به ارمغان آورد. بعد از آن بود که دستگاه‌های دیگر نیز به تأسی از این اقدامات مدیریت شهری، هر کدام در بضاعت خود در عرصه کمک به پیکره بهداشت و درمان شهر و استان پای نهادند.
راه‌اندازی و تجهیز واحد تشخیص مولکولی SARS-CoV-2 توسط سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی و صدور مجوز تأمین تجهیزات پیشگیری از شیوع ویروس کرونا شامل ماسک (ویژه کارکنان شهرداری و شرکت‌های طرف قرارداد که مستقیماً با افراد در ارتباط هستند)، محلول ضد‌عفونی‌کننده برای عدم انتقال ویروس از طریق تماس با دست و محلول گند‌زدا برای ضد‌عفونی کردن وسایل حمل و نقل عمومی و محیط کار پرسنل و مراکز عمومی شهر مشهد تا سقف 10 میلیارد تومان نیز در زمره اقدامات اولیه‌ای بود که شورایی‌ها برای مقابله با کووید19 انجام دادند.
البته اعضای پارلمان شهری این اقدامات را برای نقش‌آفرینی خود در این جنگ سلامت کافی ندانستند و به همین دلیل و به تبع مشکلات اقتصادی به وجود آمده ناشی از کرونا دست به تصویب مصوبات حمایتی مختلفی از اقشار نیازمند و آسیب‌پذیر زدند. مصوبه عدم دریافت عوارض کسب و پیشه سه ماهه اول سال 1399 از مؤدیان مشمول، محاسبه و دریافت اجاره بهای ماهانه و مالکانه واحدهای تجاری در تملک شهرداری، سازمان‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات وابسته در سه ماهه اول سال 1399، برمبنای 50%، عدم دریافت اجاره‌بهای فضاهای فرهنگی و تفریحی، سالن‌های ورزشی، بهره‌برداری از پیاده‌روها و فضاهای شهری، بازارهای سیار، فضاهای روباز و بوستان‌های شهری و سایر صنوف که بنا به مصوبات ستاد استانی پیشگیری از کرونا، تعطیل شدند و عدم تغییر در نرخ بهای خدمات اتوبوس و مینی‌بوس تا 15 خرداد99 از مهم‌ترین اقدامات حمایتی شورا و مدیریت شهری از شهروندان مشهدی به حساب می‌آید که سختی شیوع این بیماری خسارت‌های زیادی را به آنها وارد کرده است.

هرچند برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات ضد کرونایی پنجمین دوره شورای شهر مشهد تا از بین رفتن این بیماری همچنان ادامه دارد، اما امیدواریم به لطف الهی و انجام اقدامات پیشگیرانه، هرچه زودتر شاهد اتمام این وضعیت ناراحت‌کننده در جهان و به تبع آن کشور و شهرمان باشیم.

محمدرضا حیدری، رئیس شورای اسلامی شهر مشهدمقدس

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات