رفع چالش کم‌آبی مسیر توسعه اقتصادی استان سمنان را هموارتر می‌کند

رفع چالش کم‌آبی مسیر توسعه اقتصادی استان سمنان را هموارتر می‌کند

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "علیرضا آشناگر" در جلسه شورای حفاظت از منابع آب و کارگروه سازگاری با کم آبی استان سمنان در سالن مدیریت بحران استانداری افزود: تدوین طرح سازگاری با کم آبی اقدامی مثبت برای اصلاح الگوی مصرف آب در استان سمنان است و با رفع نواقص جزئی، این طرح می‌تواند برای صرفه جویی در مصرف آب در دستور کار قرار گیرد.
وی خاطرنشان کرد: مسیر توسعه اقتصادی استان سمنان با رفع چالش کم آبی هموارتر می‌شود و باید مسئولان مربوط برای به سرانجام رسیدن طرح‌های تامین آب پایدار استان اقدام‌های لازم را انجام دهند.
استاندار سمنان با بیان اینکه چالش کم آبی در استان محسوس است، گفت: باید شرایط موجود آب در منطقه برای اصلاح الگوی مصرف و فرهنگ‌ صرفه جویی برای مردم تشریح شود.
وی با بیان اینکه ظرفیت استان سمنان در بخش‌های اقتصادی قابل توجه است، افزود: در کنار اصلاح الگوی مصرف باید به مسئله مهم رونق بخش صنعت و معدن‌ هم توجه داشت.
آشناگر اضافه کرد: راهی جز مدیریت منابع آب در استان سمنان وجود ندارد و باید اولویت‌ها و چالش‌های موجود در بحث‌ کم آبی بار دیگر برای مسئولان و اقشار مردم مرور شود.
وی گفت: استفاده از منابع آبی در استان سمنان بر اساس اولویت بندی باشد و برای تامین آب در بخش صنعت و معدن اقدام‌های لازم از سوی دستگاه‌های اجرایی مربوط انجام شود.
آشناگر اضافه کرد: زیرساخت‌های خوبی برای توسعه بخش صنعت و معدن در استان وجود دارد و باید از ظرفیت خطوط ریلی، نواحی و شهرک‌های صنعتی، جاده‌های دسترسی، فرودگاه‌ها، قرار گرفتن استان سمنان در دالان شرق به غرب و شمال به جنوب کشور با تامین آب پایدار نهایت بهره را برد.
استاندار سمنان خاطرنشان کرد: در اجرای طرح‌های مقابله با کم آبی، انحراف از هدف نداشته باشیم و باید طرح‌های کارشناسی به‌صورت منسجم‌ و عملیاتی در گام اجرایی قرار گیرد.
آشناگر گفت: جهاد کشاورزی برای اصلاح الگوی مصرف و صرفه‌جویی در مصرف آب، مانع تبدیل زمین‌های زراعی استان به اراضی باغی آب‌بر شود.
استاندار سمنان افزود: در سند بهره وری منابع آب استان، منابع آبی در نظر گرفته شده در بخش معدن و صنعت به صورت تفکیکی بیان شود، چرا که معادن ظرفیت اشتغالزایی برای هزاران نفر را در استان دارند.
وی ادامه داد: توسعه کشت گلخانه‌ای به‌طور ویژه در دستور کار دستگاه‌های اجرایی استان باشد و هشت طرح اولویت‌دار اقتصادی استان تزئینی نیست و مسئولان باید با نگاه اصولی این راهبردها را در گام اجرایی قرار دهند.
ایرج حیدریان مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان نیز در دومین جلسه شورای حفاظت از منابع آب و کارگروه سازگاری با کم آبی استان گفت: نصب کنتورهای هوشمند روی چاه‌ها بدون همراهی کشاورزان امکان‌پذیر نبود.
وی افزود: اصلاح الگوی کشت در استان سمنان نیازمند عزم ملی است و باید با برنامه‌ریزی اصولی به این سمت حرکت کرد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای سمنان با اشاره به اینکه اطلاع رسانی‌ها در ارتباط با استفاده بهینه از آب در بخش کشاورزی و آشامیدنی بایستی فراگیر شود، افزود: استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد و تشکل‌های مردمی برای اصلاح الگوی مصرف آب به‌صورت ویژه در دستور کار است.
حیدریان خاطرنشان کرد: اجرای سند سازگاری با کم آبی در استان نیازمند همراهی تمام دستگاه‌های اجرایی است و با عزم همگانی می‌توان برای عبور از چالش کم آبی در استان گام برداشت.
وی، اجرای طرح تعادل بخشی با استفاده از الگوی مدیریت مشارکتی و رویکرد مزرعه در دشت پایلوت ایوانکی را به عنوان یکی از دشت‌های پایلوت چهارگانه کشور دانست و آن را الگوی مناسبی در جهت مدیریت منابع آب و استفاده از منابع آن در سطح منطقه‌ای و محلی خواند.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات