اتصال سجادیه به بزرگراه آزادی، گامی در جهت تکمیل  ...

اتصال سجادیه به بزرگراه آزادی، گامی در جهت تکمیل ...

اتصال سجادیه به بزرگراه آزادی، گامی در جهت تکمیل شبکه شهری محدوده الهیه/ استانداری به موضوع تعیین تکلیف هزار هکتار از اراضی محدوده مشهد ورود کند

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس، محمدهادی مهدی‌نیا، ظهر امروز در مراسم بهره‌برداری همزمان از 3 پروژه شهری، شامل بازگشایی و اتصال بلوار سجادیه به بزرگراه آزادی، بازگشایی بلوار رضویه، احداث کندراه بزرگراه آزادی به‌همراه تعریض پل زرکش و ساماندهی ورودی روستای باغون‌آباد، ضمن تقدیر و تشکر از تلاش‌های مجموعه مدیریت شهری برای عمران و آبادانی، اظهارکرد: در دهه هفتاد که بحث آماده‌سازی اراضی الهیه و تهیه طرح‌های آماده‌سازی تفصیلی مطرح می‌شود، در حوزه اسکان، جمعیت‌پذیری و خدمات و راه‌های ارتباطی اهدافی در نظرگرفته می‌شود و پیش‌بینی مشاور، استقرار گروه‌های جمعیتی با سطح تراکم خاص بوده است.

وی افزود: براساس همین پیش‌بینی، بعضا مجتمع‌ها و سکونتگاه‌هایی شکل می‌گیرد که مبین این موضوع است ولی از ابتدای دهه 90، شاهد تغییر رویه در این محدوده هستیم و الهیه به لحاظ جایگاه شهری و سطوح و سرانه‌های خدماتی و ساخت‌وسازهای کالبدی کاملا متفاوت از پیش‌بینی مشاور می‌شود.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد با بیان اینکه این تغییر ساختار مجاب می‌کند که مابقی زیرساخت‌های مورد نیاز این پهنه هم برای تبدیل شدن به یک منطقه نمونه شهری، تحقق پیدا کند، گفت: در ابتدای فعالیت شورای پنجم، برخی تنگناهای دستیابی به این هدف استحصال شد.

مهدی‌نیا با اشاره به پیش‌بینی 4 اولویت در بحث ترافیکی برای محدوده الهیه، تصریح کرد: این اولویت‌ها شامل بازگشایی بلوار سجادیه و مهدیه به بزرگراه آزادی و اتصال این دو محور به شاندیز است تا از این طریق بتوان محدوده شمالی و شمال‌شرق الهیه را از بن‌بست خارج کرد.

وی با بیان اینکه اغلب ساخت‌وسازها و توسعه الهیه در قسمت جنوب‌غربی شکل گرفته و به دلیل وجود کاربری‌های صنعتی بزرگ‌مقیاس و نیز عدم توازن رشد، شاهد اراضی خالی و کاهش کیفیت زندگی در محدوده منتهی به بزرگراه آزادی هستیم، گفت: بسیار خرسندیم که یکی از این اولویت‌ها امروز محقق شده و امیدواریم 3 اتصال دیگر نیز اجرایی شود تا شاهد تکمیل جریان و شبکه شهری در این محدوده باشیم.

مهدی‌نیا در ادامه خاطرنشان کرد: در کنار اتصالات ترافیکی، موضوع تعیین تکلیف 1000 هکتار زمینی که در محدوده شهر مشهد قرار گرفته، دیگر موضوع مهم و قابل توجه است چراکه طرح تفصیلی این اراضی هنوز تهیه و ابلاغ نشده است.

وی در تشریح علل عدم تهیه طرح‌های تفصیلی این اراضی، گفت: اول اینکه بخش زیادی از این اراضی مورد اختلاف شهرستان‌های طرقبه‌-شاندیز و مشهد است که حل این معضل از سطح مدیریت شهری بالاتر بوده و از استاندار محترم درخواست داریم جلسه‌ای با حضور وزیر کشور و وزیر راه و شهرسازی و معاونان مربوطه تشکیل دهند و این معضل 13 ساله خاتمه یابد.

مهدی‌نیا تاکید کرد: مادامی که مساله اختلاف خط حریم و محدوده شهرستان‌ طرقبه‌-شاندیز حل نشود، 1000 هکتار زمین یاد شده و 550 هکتار زمین محدوده شهر مشهد که در محل تقاطع طرقبه‌-شاندیز و مشهد واقع شده‌اند، بلاتکلیف خواهند ماند.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد در ادامه گفت: اتصال بلوار سجادیه به جاده شاندیز منوط به عبور از یکی از پرمناقشه‌ترین پلاک های شهر مشهد یعنی پلاک 176 بوده که 12 سال است معارضات زیادی داشته و مردم درگیر آن هستند.

مهدی‌نیا به پیگیری‌های مجدانه و موفقیت‌آمیز شورای پنجم شهر مشهد برای حل‌وفصل مسائل حقوقی این پلاک و ارسال طرح به کمیسیون ماده 5 اشاره داشت و گفت: امیدواریم با مصوبه این کمیسیون، موانع اتصال برطرف شود و تا یکسال آینده بتوانیم شاهد تعیین تکلیف 1000 هکتار اراضی فوق‌الذکر باشیم و بخشی از فشار تامین مسکن برای اقشار متوسط کاهش یابد.

وی در پایان گفت: امیدواریم در آینده نزدیک شاهد اتصال سه محور یاد شده باشیم و زندگی باکیفیت‌تری را برای شهروندان مشهدی رقم بزنیم.

کلید واژه ها: اراضی - مشهد - شورای شهر -
لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات