طرح تفصیلی باید پاسخگوی نیازهای امروز و آینده شهر  ...

طرح تفصیلی باید پاسخگوی نیازهای امروز و آینده شهر ...

طرح تفصیلی باید پاسخگوی نیازهای امروز و آینده شهر باشد

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهد، حمیدرضا موحدی‌زاده با حضور در برنامه چهارشنبه‌های پاسخگویی ضمن اینکه این برنامه را به‌دلیل ایجاد ارتباط مستقیم با مردم بسیار مفید ارزیابی کرده، گفت: ازجمله موضوعاتی که سبب مراجعه شهروندان به 137 می‌شود نارضایتی ایشان از روند ساخت‌وساز ناموزون و مشکلاتی که در ساخت‌وسازها، تراکم‌ها، طبقات و عدم تناسب و تناسخ این اقدامات با عرض معابر و یا گهگاه عدم رعایت ضوابط شهرسازی است در معابر و کوچه‌ها به‌چشم می‌خورد.

وی ادامه داد: برای رفع ریشه‌ای مشکلات ابتدا باید طرح‌های بالادستی و وضعیت فعلی شهر باهم متناسب باشد. همچنین وقتی‌که برای شهر، طرح تفصیلی مطالعه می‌کنیم و مراحل طولانی خود را از مطالعه تا بررسی و تصویب در کمیسیون‌ها و مراجع مختلف و سپس ابلاغ به شهرداری طی می‌کند باید بتواند به نیازهای روز شهر و پیش‌بینی‌های دقیق آینده پاسخگو باشد.

وی با تأکید براینکه رشد موزون شهرها درگرو تهیه و طراحی طرح‌های جامع و تفصیلی دقیق بامطالعه و البته ماندگار برای مدت‌زمان طولانی است، اضافه کرد: پایبند بودن به ضوابط شهری در دوره‌های بلندمدت اساس توسعه شهر است و اگر نمی‌توانیم در بازه‌های طولانی مثلاً ۵۰ ساله به طرح‌های شهری پایبند بمانیم حداقل باید بتوانیم یک طرح را تا بیست سال بدون تغییر و عدول از آن رعایت کرده و ضوابط آن را بر شهر حاکم کنیم. تغییرات مداوم و بدون برنامه و بدون پیش‌بینی در ضوابط شهری باعث تغییر در برنامه‌های توسعه می‌شود.

به گفته وی، در پی یک برنامه ابلاغ شده، شهروندان اقدام به اخذ مجوز و ساخت‌وساز کرده و سرمایه‌گذاران بر اساس همین ضوابط و قواعد اقدام به برنامه‌ریزی و تأمین مالی برای پروژه‌های بزرگ می‌نماید. اما وقتی بدون برنامه‌ریزی قبلی طرح‌های شهری دچار تغییر می‌شود هم سرمایه‌گذاران دچار ضررهای بزرگ مالی شده و هم شهروندان برای توسعه بنا و تأسیسات خود دچار سردرگمی می‌شوند.

موحدی‌زاده یادآور شد: به ابتکار مدیریت شهری مقررشده طرح تفصیلی مشهد با دسته‌بندی در هفت حوزه مطالعه و طرح‌ریزی شود تا بتوانیم نسبت به تمام محلات، معابر و خیابان‌ها با ریزبینی و دقت عمل بیشتری به تنظیم ضوابط اقدام کرده و تا حد ممکن نقاط ابهام و چالش آفرین را در ضوابط شهری برطرف کنیم.

نایب رئیس شورای شهر مشهد افزود: طرح تفصیلی باید به‌طور واقع‌بینانه نیازهای شهر را دیده باشد. ضمن اینکه با توجه به رشد بالای جمعیت شهر مشهد، به‌ناچار برای اسکان این جمعیت ساخت‌وسازها به سمت مرتفع سازی رفته که سبب ناهمگونی بیشتر ظاهر و جلوه شهر شده است. لذا در طرح تفصیلی کاربردی می‌بایست پهنه‌بندی‌های تخصصی شهر ازجمله پهنه بلندمرتبه‌سازی مشخص و تعیین شود. با توجه به آنکه در شورای شهر مشهد در دوره پنجم نگاه کاملاً تخصصی و کارشناسی به موضوعات وجود دارد، تأکید فراوانی داریم که طرح تفصیلی جدید مشهد با نهایت دقت، کاربردی و بدون ایراد طراحی و تصویب شود.

وی خاطرنشان کرد: بر همین اساس شهرداری از بخشی از درآمدهای خود که حاصل تراکم فروشی بوده محروم شده است اما عمیقاً معتقدیم که فروش شهر به‌هیچ‌وجه راه مناسبی برای تولید درآمد نیست و باید جلوی آن اتفاق گرفته شود. درآمدهای شهری باید از محل عوارض ساخت‌وساز نوسازی نگهداری و... تأمین شود.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات