مهندس خرم: طرح جامع براى مبحث ۲۲ باید تهیه شود

مهندس خرم: طرح جامع براى مبحث ۲۲ باید تهیه شود


جلسه مشترک هیات رئیسه و مدیران سازمان نظام مهندسی ساختمان و مدیران معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با حضور رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان، «ادغام شیوه نامه نحوه اعطای صلاحیت ممیزی و بازرسی انرژی( تهیه شده توسط کمیسیون انرژی، استاندارد مصالح و محیط زیست دوره هفتم) با شیوه نامه نحوه اعطای صلاحیت تعمیرات و نگهداری ساختمانها»، « بررسی شبکه نوآوری صنعت ساختمان کشور» و «بررسی تفاهم نامه چهارجانبه بازرسی آبفا پیرو قانون توسعه و بهینه سازی آب شرب شهری و روستایی» سه دستور کار جلسه مشترک هیات رئیسه و مدیران سازمان نظام مهندسی ساختمان و مدیران معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با حضور رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور بود.

در ابتدای جلسه مهندس خرم رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان با تاکید بر اینکه نظام فنی و اجرایی به اصلاح نیاز دارد، با اشاره به تشکیل جلسات مکرر در این خصوص، اظهارداشت: برای هر کدام از مسائل باید طرح عملیاتی تهیه شود.

وی گفت: در دو برنامه پنج ساله فرصت‌های شغلی حداقل به تعداد ۱۰۰ هزار شغل برای اعضا فراهم می شود، فرصت خوبی است که با شتاب پیش برویم.

مهندس خرم همچنین به موضوعات روز مهندسی شامل طرح اقدام ملی - تعارض منافع - تعرفه خدمات مهندسی - آموزش - مباحث ۲۲ گانه و محورهای متعدد فعالیت آن مثلاً مبحث ۲۲ پرداخت و تصریح کرد: حداقل ۲۰ محور فعالیت وجود دارد که برای هر کدام باید طرح عملیاتی تهیه شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان تاکید کرد: در صورت واگذاری کامل امورات آموزشی به سازمان، آمادگی داریم کلیه هزینه های راه اندازی سامانه آموزش را پرداخت و از همان نیروهای مدنظر وزارتخانه استفاده کنیم, ضمن اینکه وزارتخانه نباید درگیر اجرا شود و با واگذاری برخی امور به سازمان می تواند به برنامه ریزی مسائل کلان بپردازد, چراکه ضروری ترین بخش همه ملت ها امر مسکن و ساختمان است.

در همین حال، مهندس طاهری اصل مدیر شبکه نوآوری سازمان در این جلسه ضمن اشاره به قوانین و آئین نامه های مصوب مجلس و دولت در زمینه های مدیریت و ممیزی انرژی و همچنین تعمیر و نگهداری، هر دو شیوه نامه را تشریح کرد و دلایل و ضرورت ادغام و اجرایی کردن هرکدام از آنها را مورد تاکید قرار داد.

در ادامه دکتر مانی فر مدیرکل دفتر مقررات ملی به بحث نگهداری و تعمیر پرداخت و گفت: این امر یک فرآیند اجرایی و بحث ممیزی انرژی یک چیزی از جنس بازرسی است؛ یک چیزی از جنس ماموریت های برون سپاری شده است؛ برای این نتیجه باید فرآیندی تعریف شود. برهمین اساس، موضوعاتی که مطرح می‌شود، جایگاه آن باید در مبحث ۲۲ مقررات ملی مشخص شود، چراکه نظامات اداری آن تصویب نشده است.

وی با بیان اینکه با یک صلاحیت دادن مسئله حل نمی‌شود، افزود: در بحث نگهداری مشاور املاک دست شرکت بازرسی را می‌گیرد و با هماهنگی مالک نسبت به بازرسی ساختمان اقدام می‌کنند؛ به این دلیل که مشاور املاک آموزش لازم را دیده در این خصوص می تواند اقدام کند.

به گفته دکتر مانی فر، با استفاده از ساختارهای موجود پیش برویم. بر همین اساس، موضوع ممیزی به بازرسی نزدیک تر است تا نگهداری ما پیش از آن که ساز و کار و فرآیند مناسبی را برای اجرای یک جریانی در یک زنجیره درست تعریف کرده باشیم، به سمت تعریف صلاحیت جدید نرویم و جایگاه آن را تعریف کنیم.

در ادامه جلسه هر یک از اعضای هیات رئیسه و مدیران حاضر در جلسه، نظرات و راهکارهای خود را ارائه کردند و در پایان مهندس خرم  اظهارداشت: یک زمانی را باید تعیین کرد که موضوع صلاحیت مطالعه شود، زیرا  هر چه جلو برویم،جزئی تر می شود.

وی با بیان اینکه در مبحث ۲۲ مسایل بسیار گسترده، متنوع و پیچیده است و نیاز است تا مشاور گرفته شود، تاکید کرد: طرح جامع مبحث ۲۲ باید تهیه شود، زیرا سیاست باید مشخص باشد، ضمن اینکه گام بعدی که باید مشاور انجام دهد، اگر قانون نیست، موضوع تدوین قانون است و مقرراتی که لازم است برای آن در نظر گرفته شود.

به گفته مهندس خرم، طراحی ساختار، طراحی سیستم و طراحی فرآیندها و نیروی انسانی (کادرسازی برای انجام کار و سازماندهی) از دیگر موضوعاتی هستند که باید در این مقررات در نظر گرفته شوند.

در پایان جلسه مقرر شد این جلسات تداوم یابد و در جلسه آتی با حضور دکتر محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی دو موضوع شبکه نوآوری صنعت ساختمان و تفاهم نامه بازرسی آبفا بررسی شود.
لینک اصل خبر در سایت سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

    منبع خبر

    سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

    سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

    سازمان نظام مهندسی ساختمان شورای مرکزی

      نظرات