صرفه‌جویی 163 میلیون مترمکعب آب در استان مرکزی

صرفه‌جویی 163 میلیون مترمکعب آب در استان مرکزی

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "عزت اله آمره‌ای" در نشست خبری با رسانه‌های استان افزود: از 13 هزار حلقه چاه موجود در استان تعداد هفت هزار حلقه چاه مجاز کشاورزی، دو هزار و 600 حلقه چاه فاقد پروانه و مابقی چاه‌های مجاز مربوط به شرب و خدمات است.
آمره‌ای ادامه داد: از دو هزار و 600 حلقه چاه فاقد پروانه در استان یک هزار و 600 حلقه مربوط به قبل از سال 85 (فرم یک) و یک هزار حلقه چاه مربوط به بعد از سال 85 است (فرم 5) که طبق قانون تعیین تکلیف چاه‌های فاقد پروانه بایستی مسدود شوند.
وی بیشترین تعداد چاه‌های غیرمجاز فرم 5 را با 190 حلقه چاه مربوط به شهرستان شازند دانست و ساوه، خنداب، خمین و اراک را در جایگاه‌های بعدی برشمرد و گفت: طی چهار سال اخیر حفاری‌های غیرمجاز در استان انجام نشده است و هیچ چاه غیرمجازی به چاه‌های غیرمجاز افزوده نشده است که این امر به دلیل گستردگی گروه‌های گشت و بازرسی، اطلاع رسانی و آگاهی بخشی و مشارکت خود بهره برداران و نصب کنتورهای هوشمند بوده است.
وی همچنین خاطرنشان کرد: از ابتدای اجرای طرح احیا و تعادل بخشی در استان سه هزار حلقه چاه غیرمجاز پر شده است و در حال حاضر هم برای پر شدن یک هزار حلقه چاه غیرمجاز در استان تقسیم بندی زمانی و شهرستانی صورت گرفته است و تا پایان برنامه هفتم توسعه تمامی چاه‌های فاقد پروانه در استان تعیین تکلیف خواهند شد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی در خصوص نصب کنتورهای هوشمند نیز گفت: نصب این کنتورها الزامی است، اما در حوزه تأمین مالی مورد نیاز نصب این کنتورها در قانون بودجه مغایرت‌هایی وجود دارد، گاهی دولت هزینه را متقبل می‌شود و گاهی هزینه‌ها را بر عهده کشاورز می‌گذارد که در این صورت کشاورزان نیز تمایلی به نصب کنتور ندارند و روند نصب این کنتورها بسیار کند است.
آمره ای ادامه داد: از ابتدای اجرای طرح احیا و تعادل بخشی تاکنون 1500 دستگاه کنتور حجمی هوشمند روی چاه‌ها نصب شده که باعث جلوگیری از اضافه برداشت تا 34 میلیون مترمکعب آب شده است.
وی همچنین از تدوین سند سازگاری با کم آبی در استان خبر داد و افزود: در حال حاضر مجموع مصارف آب در استان حدود 3 میلیارد متر مکعب است که کاهش برداشت از منابع آب زیرزمینی استان به میزان 700 میلیون مترمکعب تا پایان برنامه‌های ششم و هفتم توسعه از مهمترین اهداف این برنامه است.
وی تاکید کرد: عموماً این کاهش مصرف در بخش کشاورزی است چرا که حدود 91 درصد آب در استان در اختیار این بخش است و مابقی در اختیار بخش‌های دیگر همچون شرب، صنعت، خدمات و فضای سبز و برای آنها نیز برنامه‌هایی به جهت کاهش مصرف پیش‌بینی شده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی اظهار کرد: در بخش کشاورزی با کنترل اضافه برداشت‌ها، تعیین تکلیف چاه‌های غیرمجاز، نصب کنتورهای حجمی و برنامه‌های دیگر موفق خواهیم شد طی برنامه ششم و هفتم توسعه این کاهش مصرف در منابع آب زیرزمینی را محقق کنیم.
وی خاطرنشان کرد: در کنار این برنامه، برنامه‌ای نیز توسط جهاد کشاورزی تدوین شده که جبران کننده این کاهش مصرف خواهد بود و با این برنامه جبرانی اگرچه ما میزان برداشت‌ها از منابع آبی را کاهش می‌دهیم ولی سطح زیرکشت و میزان تولیدات در استان کاهش پیدا نخواهد کرد.
آمره ای افزود: در این برنامه جایگزین جهاد کشاورزی با اجرای سیستم‌های تحت فشار، اصلاح الگوی کشت و... موفق خواهیم شد هم میزان تولید و هم بخشی از آب را که مازاد برداشت می‌کنیم مدیریت کنیم.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی همچنین گفت: اگر چه سفره‌های آب زیرزمینی در استان طی دو سال اخیر یک بهبود نسبی داشتند، اما همچنان تمامی دشت‌های استان مرکزی به جهت توسعه برداشت از منابع آب زیرزمینی و کشاورزی ممنوعه هستند.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات