ساختارهای شدیداً متمرکز مدیریت منابع آب دیگر پاسخگو نیست

وزیر نیرو با تاکید بر ضرورت دوری از تمرکزگرایی در مدیریت منابع آب گفت: ساختارهای شدیداً متمرکز دیگر پاسخگوی نیازهای کشور در بخش آب نیست و این ساختار باید بازطراحی شود.

دکتر «رضا اردکانیان» روز یکشنبه نوزدهم مرداد ماه در نشست هم‌اندیشی بازطراحی ساختار کلان بخش آب کشور که با حضور نمایندگان دستگاه‌های ستادی و اجرایی مرتبط با موضوع آب برگزار شد، افزود: نادیده نگیریم که ما در یک ساختار کاملاً معیوب و غیر همراه با عرصه مدیریت منابع آب فعالیت می‌کنیم؛ ساختاری که از بدو تاسیس شدیداً متمرکز است .

وی افزود: این تمرکزگرایی در دهه‌های نخست عمر خود به‌دلیل وجود جمعیت کم در کشور، گره‌گشا بوده است تا مشکل‌ساز، اما چنین ساختاری هم‌اینک با 31 استان با گستردگی و جمعیت 83 میلیونی قطعاً دیگر جوابگو نیست و کشور در عین تمرکز گرفتار بلای بخشی‌نگری است .

دکتر اردکانیان گفت: ساختارهای ما قبل از خود ما ساختارهای شدیداً بخشی است و ما در این ساختار، مظروفی هستیم که به شکل ظرف درآمده‌ایم؛ خارج از این ظروف، همه باور داریم که عرصه مدیریت منابع آب عرصه‌ای بین بخشی است و بدون کار کردن با هم به جایی نخواهیم رسید، اما به محضی که داخل ظروف می‌شویم ظاهر آن‌ها را به خود می‌گیریم و از قبل تا به امروز این گونه بوده است .

وی تصریح کرد: این عرصه به منزل نخواهد رسید مگر این که از این دو بیماری مزمن «تمرکزگرایی» و «بخشی نگری»، ولو موقتی فاصله بگیریم .

وزیر نیرو خطاب به شرکت کنندگان در این نشست گفت: در این راستا همه «مسئولیت‌ها» را متوجه وزارت نیرو و در این وزارتخانه متوجه شخص بنده بدانید و من همه این مسئولیت‌ها را می‌پذیرم. اما همه «اختیار» را باید به اشتراک بگذاریم تا با توان علمی و تجربه چندین ساله هر کدام از شما حاضران، بتوانیم به یک نتیجه مناسب و مشترک برسیم .

دکتر اردکانیان افزود: در عرصه‌هایی از جمله آب یک دستگاه هماهنگ کننده می‌شود، ما متولی آب هستیم اما این تولی‌گری باید بازتعریف شود؛ این بدان معناست که متولی آن هستیم که به عنوان هماهنگ کننده مسئله آب را برطرف کنیم .

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای اردبیل

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای اردبیل

    شركت آب منطقه‌ای اردبیل یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات