حجم مسافرت‌های درونشهری و برونشهری مشهد  ...

حجم مسافرت‌های درونشهری و برونشهری مشهد ...

حجم مسافرت‌های درونشهری و برونشهری مشهد نگران‌کننده است/ بهره‌گیری از ظرفیت‌های تشکل‌های مردمی پررنگ‌تر شود

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس، محمدرضا حیدری، صبح امروز و در آغاز یکصدویکمین جلسه علنی شورا به تشریح مناسبت‌های هفته جاری پرداخت و ابتدا با تبریک فرارسیدن 20 ذی‌الحجه، سالروز ولادت امام‌کاظم(ع)، اظهارکرد: بخشندگی، برخورداری از اخلاق علوی، صبر و بردباری و حلم امام‌کاظم(ع) از ایشان شخصیت بی‌بدیلی ساخته بود؛ رنج‌ها و مشقت‌های وارده به امام در دوران حصر و زندان و مقاومت و پافشاری ایشان به ارزش‌های دینی موجب شد تا این امام همام، الگویی شاخص برای تاریخ و تشیع باشند.

حیدری در ادامه گفت: بخشندگی، از ویژگی‌های بارز امام‌کاظم(ع) بوده و بذل و بخشش ایشان زبان‌زد خاص و عام بوده چراکه هیچ نیازمندی از در خانه‌ ایشان ناامید برنگشته است؛ ما نیز بعنوان پیروان این امام وارسته، باید در راستای سیره عملی حضرت گام برداریم و به وظایف خود عمل کنیم.

21 مرداد، روز حمایت از صنایع کوچک، دومین مناسبتی بود که رئیس شورای شهر مشهد در این جلسه به آن اشاره کرد و افزود: در بحث رویکردهای حوزه اشتغال، کشورهای درحال توسعه تجربه‌های موفقی دارند و سرمایه‌گذاری‌های مختلفی روی صنایع بزرگ و کوچک داشته‌اند.

وی با بیان اینکه کشورهای درگیر بحران اشتغال، تمرکز بیشتری روی صنایع کوچک دارند چراکه با سرمایه کمتر، اشتغال بیشتری ایجاد می‌کند، تصریح کرد: بسیار خرسندیم که شورای شهر مشهد و کمیسیون اقتصادی در مقیاس شهری موضوع حمایت از مشاغل خرد و خانگی را در دستورکار خود قرار داده تا از این طریق بتوان اشتغالزایی و توانمندسازی شهروندان ساکن در مناطق کم‌برخوردار و محلات هدف باز‌آفرینی را دنبال کرد.

حیدری گفت: در مرکز توانمندسازی و شبکه‌های کسب‌وکار خرد و خانگی، مبتنی بر زنجیره‌های ارزش، اقدامات خوبی شکل گرفته و مصوبه‌ای هم در این خصوص در تبصره 54 بودجه داشتیم؛ مدیریت شهری و شورای پنجم شهر مشهد مسئولیت مستقیمی در این جهت نداشته ولی با هدف توانمندسازی شهروندان قدم در این عرصه گذاشته و امیدواریم با استمرار و پیگیری به شکل کامل عملی شود.

رئیس شورای شهر مشهد با گرامیداشت 22 مردادماه، روز تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی، افزود: حمایت از تشکل‌های مردمی و مشارکت‌اجتماعی یکی از بحث‌های محوری و برنامه‌های شاخص شورای پنجم بوده و مبنای موفقیت مدیریت شهری به میزانی است که در ایجاد تعامل و ارتباط با مردم موفق باشد، بتواند اعتمادسازی کند و از سرمایه اجتماعی خود بهره گیرد تا شهروندان در عرصه‌های تصمیم‌سازی و حوزه‌های عملی کنار مدیریت شهری باشند.

حیدری با بیان اینکه تاکنون حوزه اجتماعی سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری در طرح‌هایی مثل محله ما و دفاتر تسهیلگری از ظرفیت تشکل‌های مردمی استفاده کرده و گام‌هایی برداشته است، گفت: در عین حال هنوز ظرفیت‌ها و فرصت‌های بسیاری وجود دارد که مورد استفاده قرار نگرفته و بیش از پیش باید مورد توجه قرار گیرد.

وی در ادامه تصریح کرد: یکی از عوامل پذیرش و مشارکت شهروندان، باور کردن احساس شایستگی و دانش‌مداری مدیران شهری است؛ از جمله زمینه‌های تحقق این مهم، حذف زواید و اصلاح فرآیند‌ها، پرهیز از هزینه‌های بیهوده و استفاده مناسب از منابع مالی و ارائه کارهای با کیفیت در عرصه خدمات و عمران شهری است که مردم دائم رصد می‌کنند و از این طریق در جهت حفظ و نگهداری و مشارکت بیشتر تشویق می‌شوند.

حیدری گفت: توجه به حوزه فرهنگی و اجتماعی، بویژه در حوزه مشارکت‌های اجتماعی یکی از رویکردهای مورد تاکید شورای پنجم بوده و امیدواریم کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر و شهرداری نیز در جهت رسیدن به استانداردهای مطلوب گام بردارند.

رئیس شورای شهر مشهد همچنین با اشاره به 25 مردادماه، روز خانواده، اظهارکرد: خانواده یکی از پایدارترین نهادهای اجتماعی است؛ در جریان مدرنیته و تغییرات سبک زندگی، عمدا و یا سهوا تلاش شده نقش این نهادی بنیادین کمرنگ شود ولی این اتفاق نیفتاد چراکه اصل و اساس خانواده با فطرت و شرایط خلقتی که خداوند برای انسان پیش‌بینی کرده سازگار است.

حیدری گفت: خانواده را کانون محوری و اساسی جریان زندگی اجتماعی می‌دانیم و به تبعیت از آموزه های دینی خود، روی این اصل اساسی که در آموزه‌های دینی و سیره ائمه تاکید شده، باورمند هستیم؛ خوشبختانه در ایران هم علیرغم همه تاثیرات جریان عمومی جهانی شدن، خانواده همچنان محور است.

وی با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا کانون خانواده و شبکه‌های خویشاوندی و ارتباطات خانوادگی را تحت‌الشعاع خود قرار داده و آثار روانی و اجتماعی نیز داشته است، تصریح کرد: این تاثیر، نشان از محور بودن خانواده است؛ مدیریت شهری و حوزه فرهنگی و اجتماعی شهرداری باید در راستای آموزش خانواده‌ها و تقویت آن تلاش کند.

حیدری در ادامه صحبت‌های خود به وضعیت کرونا در مشهد اشاره داشت و گفت: گزارش‌هایی مبنی بر کاهش اندک آمار مبتلایان و مرگ‌ومیر داشته‌ایم که علت آن، توجه مردم به پروتکل‌های اجتماعی و استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری‌های اجتماعی است؛ حجم بالای مسافرت‌های درونشهری و برونشهری، امکان بروز موج دیگری از ویروس را محتمل کرده که امیدواریم اتفاق نیفتد.

وی با اشاره به پیش رو بودن ماه محرم و صفر، گفت: رویکرد مدیریت شهری در برگزاری مراسم عزاداری امام‌حسین(ع)، رویکردی است که ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام نماید؛ قطعا میتوانیم هر خانه را به مکانی برای برگزاری مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان تبدیل کنیم.

رئیس شورای شهر مشهد در بخش دیگری از صحبت‌های خود به رویکرد شفافیت و انضباط مالی شورای پنجم اشاره داشت و گفت: این مهم یکی از بحث‌های محوری بوده که قول آن را به مردم دادیم و در برنامه‌ها و مصوبات نیز پیوسته به آن تاکید داشتیم.

حیدری با بیان اینکه ساختار بروکراتیک و حجیم و بزرگ شهرداری ایجاب می‌کند که به شفافیت و انضباط مالی توجه ویژه‌ای داشته باشیم چراکه گستردگی مجموعه میتواند زمینه‌ساز ایجاد برخی از مشکلات باشد، تصریح کرد: در بحث استفاده از فناوری‌های نوین و گردش آزاد اطلاعات اتفاقات خوبی افتاده که در این خصوص از تلاش‌ها و زحمات مهندس آل‌شیخ کمال تقدیر و تشکر را داریم.

وی افزود: طراحی سامانه فاش، بارگذاری تمامی اطلاعات شهرسازی و دسترسی آنلاین شهروندان، تشکیل کارگروه شفافیت در شورای شهر و پیگیری مستمر اتفاقات شهرداری و لایحه سوت‌زنی از جمله مصوبات شورا در باب تحقق شفافیت و انضباط مالی بوده و در ادامه راه هم به منظور نهادینه شدن و توجه ویژه به این موضوع، وقت بیشتری خواهیم گذاشت؛ کمیسیون‌های تخصصی و کارگروه‌ها نیز نظارت بیشتری اعمال کنند تا برنامه‌هایی که به مردم در زمینه شفافیت داده بودیم، محقق شود.

حیدری خاطرنشان کرد: اطلاعات مختلفی روی سامانه فاش بارگذاری شده که شهروندان می‌توانند از آن استفاده کنند؛ این داده‌ها میتواند در اصل رقابت‌پذیری و کنترل برخی از انحرافات احتمالی، عامل موثری باشد که امیدواریم با همراهی، گام‌های ماندگار و نهادینه‌ای در فضای شهر برداریم.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات