رشد ۸۷ درصدی شناسایی چاههای غیرمجاز در آذربایجان غربی

رشد ۸۷ درصدی شناسایی چاههای غیرمجاز در آذربایجان غربی

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی در گفتگو با خبر نگاران از رشد ۸۷ درصدی شناسایی چاههای غیرمجاز دراین استان خبر داد.

دکتر اتابک جعفری مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی ضمن اعلام این خبر افزود: امسال ۱۱۳ حلقه چاه غیرمجاز در آذربایجان غربی مسدود شده است .

وی  با اشاره به وضعیت چاههای غیرمجاز سطح استان با بیان اینکه ۴۵۰ حلقه چاه غیرمجاز طی سال گذشته مسدود شده است، گفت: تا پایان تیرماه سال جاری ۱۱۳ حلقه چاه غیرمجاز مسدود شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۳ درصد کاهش را نشان می دهد .

وی اظهار کرد: تا پایان تیر ماه سال جاری نیز ۱۰۳ حلقه چاه غیر مجاز جدید در حال حفاری استان شناسایی شده است که این میزان در مدت مشابه سال گذشته ۵۵ حلقه بود .

جعفری ادامه داد: شناسایی چاههای غیرمجاز جدید درحال حفاری در مقایسه با سال گذشته ۸۷ درصد رشد داشته است .

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص روند لایروبی رودخانه ها و انهار استان گفت: امسال ۱۵.۵۶ کیلومتر از رودخانه های و انهار منتهی به دریاچه ارومیه لایروبی شده است .

دکترجعفری با بیان اینکه طی سال گذشته ۱۰۲ کیلومتر از انهار و رودخانه های منتهی به دریاچه ارومیه با اعتباری بالغ بر ۵۲ میلیارد و ۷۲۶ میلیون ریال انجام شده است، افزود: طی سال جاری ۱۵.۵۶ کیلومتر از انهار و رودخانه های منتهی به دریاچه لایروبی شده که طبق برنامه ریزی مقرر است امسال ۴۱.۴۵ کیلومتر لایروبی شود .

وی در پاسخ به میزان آب صرفه جویی شده در اثر لایروبی رودخانه ها و انهار برای هدایت به سمت دریاچه افزود: ساماندهی و لایروبی مسیر رودخانه ها بیشتر در بازه انتهای رودخانه که به پیکر اصلی دریاچه منتهی می‌شود انجام پذیرفته است در بازه زمانی قبل از لایروبی مسیر جریان،  با توجه به شیب بسیار کم در مناطق پست حاشیه دریاچه ارومیه همچنین پس روی پیکره  آبی دریاچه ، حجم آب سیلابی دچار پخش شدگی شده و با تشکیل ماندآب و سپس بخیر باعث هدر رفت آب و عدم انتقال آن به پیکری اصلی می شد که بعد از اجرای طرح ساماندهی و لایروبی بازه های پایین‌دست رودخانه ها این نقیصه تا حدودی برطرف شده و آب عبوری با کمترین میزان تلفات به پیکره اصلی هدایت شده است  اما با توجه به اینکه امکان اندازه گیری میزان آب عبوری دربازه لایروبی شده بعد از آخرین ایستگاه هیدرومتری امکان پذیر نیست نمی‌تواند رقم دقیقی از درصد صرفه جویی از هدر رفت آب را محاسبه کرد .

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان با اشاره به حجم مخازن سدهای استان تصریح کرد: در حال حاضر مخازن سدهای استان ۱۰۷۶ میلیون مترمکعب آب دارد که این میزان در مدت مشابه سال گذشته ۱۲۶۷ میلیون مترمکعب بوده است.

وی با بیان اینکه حجم مخازن سدهای استان ۱۵ درصد نسبت به سال گذشته کاهش دارد، گفت: سد شهید کاظمی بوکان با ۳۸۱ میلیون مترمکعب، سد آغ چای چایپاره با ۱۸۳ میلیون مترمکعب و سد شهرچای ارومیه  با ۱۳۱ میلیون مترمکعب بیشترین حجم آب را به خود اختصاص داده اند.

لینک اصل خبر در سایت شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    منبع خبر

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات