اقناع اعضای شورای شهر مشهد از پاسخ شهردار

اقناع اعضای شورای شهر مشهد از پاسخ شهردار

اقناع اعضای شورای شهر مشهد از پاسخ شهردار

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، امروز در یکصد و یکمین جلسه علنی شورای شهر ابتدا سوال محمد حاجیان شهری از شهردار مشهد در خصوص اجرای مصوبه شورای شهر خصوص شفاف سازی و اطلاع رسانی کامل اطلاعات معاملات شهرداری در دستور کار قرار گرفت.

محمد حاجیان شهری، رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر مشهد در این خصوص اظهار کرد: از جمله شعارهای لیست امید بحث شفافیت، شهرداری شیشه ای، جلب اعتماد مردم به شهرداری، فساد ستیزی و جلوگیری از فساد بود، برهمین اساس با پیگیری های اینجانب در بهمن ماه ۹۶ و با همراهی اعضای شورا، کمیته شفافیت در شورای شهر تشکیل شد.
وی افزود: اولین مصوبات خروجی این کمیته که بعد از این در شورای شهر نیز به تصویب رسید، مصوبه ۱۶ مرداد ۹۷ بود که به شهرداری ابلاغ شد؛ براساس آن باید اسناد کلیه معاملات شهرداری اعم از مناقصات، مزایده ها، استعلام ها، قراردادهای مشارکتی و غیره از ابتدای آغاز فرایند، حین آن و اتمام فرایند در سامانه ای به نام سامانه «فاش» برای اطلاع رسانی به مردم، ظرف سه ماه بارگزاری شود.
رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر مشهد با بیان این که حدود دو سال از ابلاغ این مصوبه می گذرد و شهرداری مشهد با راه اندازی سامانه «فاش» اطلاعات عنوان شده در این مصوبه را به شکل غیر دقیق، ناقص، مغشوش و بر اساس اطلاعات کم ارزش معاملات بارگذاری کرده است، بیان کرد: این اطلاعات نه تنها قابلیت زیادی را برای آگاهی افراد عادی ندارد، بلکه برای پژوهشگران حوزه مالی و اقتصادی نیز قابل استفاده نیست.
حاجیان شهری خاطرنشان کرد: سئوال بنده این است که «هدف از اجرای این مصوبه چه بود؟» که در پاسخ باید بگوییم هدف از این مصوبه، ایجاد شفافیت در معاملات شهرداری به منظور جلوگیری از هرگونه روابط مالی ناسالم، نظارت بر پیمانکاران طرف قراداد با شهرداری، اطلاع رسانی و ایجاد دسترسی برای عموم مردم از چگونگی معاملات و هزینه کرد درآمد ها از محل عوارض و فروش اموال شهرداری و.. بوده است.
وی اضافه کرد: مجموع بودجه عمرانی شهرداری مشهد طی سال های ۹۷ ،۹۸ و۹۹ حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان بوده است، آیا با توجه به این ارقام نجومی، مردم حق ندارند به طور شفاف و دقیق بدانند شهرداری چگونه پول آن ها را هزینه می کند؟ چگونه اموال آنها را می فروشد و کجا آن را هزینه می کند؟
رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: به همین دلیل و پس از گذشت ۲۰ ماه از تصویب مصوبه مذکور و اجرا نشدن کامل آن در تاریخ ۲۰ فروردین ۹۹ یک تذکر به شهردار داده شد و اکنون پس از گذشت چهار ماه و طولانی شدن فرایند سوال، همچنان تغییری در فرایند بارگذاری اطلاعات در سامانه «فاش» رخ نداده است، لذا امیدوارم امروز پاسخ آقای شهردار درباره روند اجرای دقیق و کامل این مصوبه قانع کننده باشد.
مصوبه شورای شهر ۸۰ درصد محقق شده است
در ادامه این جلسه و پس از صحبت های رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر، محمد رضا کلائی شهردار مشهد در پاسخ به این سئوال گفت: آن چیزکه در مصوبه ۱۵ مرداد ۹۷ ذکر شده بخشی از پازل شفافیت است و من مفاد آن را برای استحضار بزرگواران عرض نمی کنم بلکه برای یادآوری می گویم که در بهمن ۹۶ که به نوعی کمیته شفافیت شکل گرفت و موضوع شفافیت به شکلی سروسامان یافت و شورای شهر به سمت عملیاتی شدن شعار خود در مسیر شفافیت گام برداشتند و در معاونت برنامه ریزی این موضوع را دنبال کردیم.
وی افزود: بنا شد در قالب فضای اطلاع رسانی شفاف، در سامانه ای به نام «فاش» اطلاعاتی که نشانگر فرایندها و عملیات اجرایی مدیریت شهری و تصمیمات ما است را در اختیار مردم قرار دهیم.
شهردار مشهد اظهار کرد: به موازات این کار و آماده شدن زیرساخت های آن، بخشی از اهداف در قالب طرحی دیگر از سوی برخی از اعضای شورای شهر مطرح شد که منجر به مصوبه ۱۵ مرداد ۹۷ شد.
کلائی بیان کرد: بنابراین آن چیزی که تحت عنوان سامانه «فاش» دنبال می کردیم یک موضوعی بود که بخشی از آن به صورت ساماندهی شده مورد تاکید قرار گرفته بود .
وی با بیان این که در زمان آقای تقی زاده در این خصوص صحبت هایی انجام شد، افزود: در آن زمان مقرر شد این مصوبه در قالب سامانه «فاش» در کنار سایر نکاتی که در این مصوبه ذکر شده بود، قرار گرفته و اجرایی شود اما با این شرط که استانداردهای این مصوبه نیز رعایت شود.
شهردار مشهد خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین نکات در این خصوص این بود که اطلاعات در قالب سامانه های متعددی از جمله «سیبنا»، «مپسا» و سامانه های مختلفی که وجود داشت، در دسترس بود و با توجه به این امر ما سه راهبرد را در حوزه معاونت برنامه ریزی مورد تاکید قراردادیم.
کلائی تصریح کرد: نکته اول این که اطلاعات برخط از سامانه های مذکور بر سامانه «فاش» بنشیند و ورود داده به جز فرایندهایی که در شهرداری انجام می شود، باشد. نکته دوم این که شکل داده ها به گونه ای باشد که مردم به راحتی بتوانند از آن استفاده کنند و اطلاعات با آسانی بیشتری در اختیارشان قرار بگیرد.
وی اضافه کرد: نکته سوم، اینکه همانطور که مصوبه تاکید کرده بود بخشی از موضوعات اداری و مالی و فرایندهایی که به تسویه حساب منجر می شود، منوط به بارگذاری اطلاعات شود.
شهردارمشهد، با اشاره به این که با این سه راهبرد اقدامات در خصوص شفاف سازی آغاز شد، گفت: من در جلسه ای در مرداد ماه ۹۷ اعلام کردم که این اقدامات سه ماهه که هیچ سه ساله هم قابلیت تحقق کامل ندارد و اگر بتوانیم ظرف سه ماه به ۵۰ درصد دستاوردهای مورد نظر برسیم مناسب است و اکنون هم به این حرف اعتقاد دارم.
اگر اهتمام مدیریت شهری به اجرای مصوبه باشد، اصل کار محقق خواهد شد
کلائی عنوان کرد: در این میان نکته اصلی این است که اگر اهتمام مدیریت شهری به اجرای مصوبه باشد، اصل کار محقق خواهد شد.
وی ادامه داد: برای این که امروز پاسخ دقیق تری بدهیم از دوستان درخواست کردیم تا آیتم ها را مشخص کنند. بر این اساس باید بگویم ما عناصری را در مصوبه داریم که آنها را برای این که قیق تعیین تکلیف شوند؛ در چهارگروه مستقل قرار دادیم.
شهردار مشهد اظهار کرد: گروه «الف»، مرتبط به موضوعاتی هستند که زیرساخت های آن آماده نیست، لذا ابتدا بررسی کردیم کدام اطلاعات را باید در اختیار مردم قراردهیم .گروه «ب» مرتبط با مواردی بود که اطلاعات آن آماده است اما زیرساخت های مورد نیاز برای این کار آماده نیست.
کلائی بیان کرد: گروه «ج» نیز به موضوعاتی مرتبط است که بارگذاری در سامانه ها انجام می شود ولی ارتباط سیستمی با سامانه «فاش» وجود ندارد، در همین راستا ما بیشترین تلاش خود را کردیم تا از سامانه هایی که تامین اعتبار می کنند، از سامانه هایی که تخصیص می دهند یا سامانه هایی که پرداخت می کنند، اطلاعات را بخوانیم اما برای دست یابی به بخشی از این اطلاعات ارتباط سیستمی وجود نداشت.
وی افزود: به طور مثال در حوزه اقتصادی وقتی فراخوانی برای یک طرح اقتصادی زده می شود، این فراخوان با سامانه «فاش» ارتباط سیستمی ندارد و تنها در سامانه معاونت اقتصادی بارگذاری می شود.
شهردار مشهد به چهارمین گروه برای ارزیابی تحقق مصوبه شورای شهر در خصوص شفافیت اشاره کرد و تصریح کرد: چهارمین گروه «د» است که تحت عنوان، الزام سیستمی شدن اطلاعات در نظرگرفته شده است.
کلائی عنوان کرد: بعد از این تقسیم بندی، گفتیم اگر هرکدام از این گروه ها را بخواهیم اجرایی کنیم این کار با چه وضعیتی باید انجام شود.
وی با بیان این که مصوبه شورا چند تبصره دارد، ادامه داد: تبصره ماده یک می گوید، کلیه فرایندهای مربوط، اعم از اعلام فرخوان، پرداخت هزینه خرید اسناد، تبادل مستندات، دریافت قیمت، فرایند بازگشایی پاکت ها، اعلام برنده و عقد قرارداد وفق قوانین و مقرارت جاری باید از طریق سامانه و در بستر تارنما قابل اجرا باشد.
شهردارمشهد، گفت: ما در اعلام فراخوان، برگزاری مناقصات یا ترک تشریفات موارد را مورد بررسی قراردادیم، در اعلام فراخوان و آگهی و موارد استعلامی وضعیت «د» را داریم که بر اساس آن به الزام سیستمی تاکید دارد که در این بخش تحقق مصوبه را شاهد هستیم.
کلائی مطرح کرد: در مناقصه عام نیز وضعیت «د» را داریم، در مناقصه محدود با طرفین مکاتبه می کنیم و آگهی نداریم در مزایده هم حراج انجام می شود، اما در موضوع سرمایه گذاری وضعیت «ج» را داریم یعنی ارتباط سیستمی وجود ندارد به این معنی که برای طرح های اقتصادی فراخوان می زنیم اما این فرخوان در سامانه سرمایه گذاری وجود دارد و این قابلیت را دارد که مردم آن را ببینند اما با سامانه «فاش» ارتباط سیستمی وجود ندارد.
وی با اشاره به این که در پرداخت هزینه اسناد، بستر را فراهم کرده ایم اما همکاران معتقدند که نیازی به این موضوع ندارند، افزود: در موضوع تبادل مستندات، استعلام ها و مناقصه ها نیز ارتباط سیستمی وجود دارد اما در مناقصه های محدود عملا این موضوع وجود ندارد؛ یعنی وقتی می خواهیم مناقصه محدود برگزار کنیم و به طرف قراداد نامه می زنیم قابلیت این که ببینند دیگرانی که در این مناقصه شرکت کرده اند، چه اطلاعاتی را ارائه داده اند، وجود ندارد.
شهردار مشهد اظهار کرد: در مجموع در جداول موجود برای بررسی عملکردها باید به سراغ گروه های «الف» و «ج» برویم که براساس آن بررسی شود، آیا برقراری سیستمی در این موارد نیاز است یا خیر.
کلائی بیان کرد: در فراخوان، مزایده و سرمایه گذاری اکنون این ارتباط سیستمی وجود دارد و در حراج هم این ارتباط موضوعیت ندارد .
وی با بیان این که در موضوعاتی مانند دریافت قیمت و بازگشایی پاکت ها نیز همکاران ما خدمت اعضای کمیته شفافیت رسیده اند و آنجا استدلال هایی را مطرح کردند مبنی بر این که افشای قیمت یا موضوع بزگشایی پاکت ها شاید به اصل معامله و یا اصل هدف شفافیت ضربه بزند، اضافه کرد: لذا کمیته شفافیت تصمیماتی را گرفته که الزام بارگذاری اطلاعات در سامانه را از دوش ما برداشته است که با توجه به موضوعات حقوقی و قانونی این امر منطقی است .
شهردار مشهد تصریح کرد: درموضوع اعلام برنده و عقد قرارداد نیز، ما درمناقصه عام ارتباط سیستمی و بارگذاری را داریم اما در بحث استعلام، نیز اکنون به طور مثال نمی توانید بگویید از سه شخص استعلام شده، کدام شخص چه قیمت هایی را ارائه داده است. ما این اطلاعات را داریم اما ارتباط سیستمی نداریم در بخش سرمایه گذاری و مزایده نیز وضعیت به همین شکل است.
کلائی عنوان کرد: بررسی این موارد، می تواند دستور کار کمیته شفافیت نیز باشد، که در خصوص آن اظهار نظر کنند که چه بخش هایی ارتباط سیستمی بیشتری دارد.
وی با اشاره به تبصره ماده یک مصوبه شورای شهر درخصوص شفافیت افزود: در ماده یک تبصره دو که بر این موضوع تاکید دارد که باید اطلاعات به صورت برخط در اختیار شهروندان قرار بگیرد، ما در گروه «الف» که طبق آن زیرساخت ها باید آماده شود، به خود نمره صفر داده ایم زیرا به دلیل آماده نبودن زیرساخت ها مقصر هستیم.
شهردار مشهد اظهار کرد: در گروه« ب»، نیز آن جا که زیرساخت ها آماده است و اطلاعات بارگذاری نمی شود، نیز به خود نمره یک را داده ایم، در گروه «ج»، نداشتن ارتباط سیستمی نمره دو و در گروه «د» که در ارتباط با مهیا شدن تحقق الزام سیستمی است، نمره سه را به خودمان می دهیم .
کلائی بیان کرد: در مجموعه با این عدد گذاری می توانیم به درصد تحقق مصوبه شفاف سازی برسیم که تا حدودی می تواند از موضوعات کیفی بهتر باشد.
وی اضافه کرد: در تبصره دو ماده یک مصوبه مذکور که عملا تیتر عناوین ارجاع فرایندها را داریم ۱۰ عنوان اساسی وجود دارد که برای ما مهم است زیرا افشا کننده مفاسد، آن چیزی است که عملا نشان می دهد در کجا، چه ارتباطاتی وجود دارد
شهردار مشهد با بیان این که این موضوع در تبصره دو ماده یک خودش را خیلی نشان می دهد، اظهارکرد: این ارزیابی ها نشان می دهد در اجرای این تبصره ۸۰ درصد پیشرفت داشته ایم که به نظرم عدد مناسبی است که این نیز می تواند مورد توجه کمیته شفافیت باشد.
کلائی خاطرنشان کرد: تبصره سه ماده یک مصوبه نیز یکسری اصول و مشخصات را برای ایجاد سامانه مشخص کرده است و اتصال سیستمی را مورد تاکید قرار داده است که این در اصل به نوعی شیر فلکه سرراه است و اگر بارگذاری ها انجام نشود توسط بخشی از مدیریت شهری عملا موضوع پرداخت، مفاسا حساب ها و مواردی مانند این دچار مشکل می شود.
وی اضافه کرد: یکی دیگر از موارد مورد توجه مصوبه قابلیت جستجوی گسترده در سامانه است که این موضوع اکنون درسامانه «فاش» وجود دارد .
شهردار مشهد تصریح کرد: معتقدم این موارد و سایر موارد به صورت جدا گانه دست آوردهای بزرگی است هم به لحاظ این که مدیریت شهری این ریسک را پذیرفته است که این اطلاعات را در اختیار مردم قراردهد و هم بالاخره در این نظام بروکراتیک این اتفاقات هرچند در زمانی طولانی افتاده است.
کلائی عنوان کرد: نکته بعدی که مصوبه بر آن تاکید کرده بود ایجاد ساختار برای دریافت نظرات و پیشنهادات مردم بود که این اتفاق افتاده است .
وی با اشاره به تاکید مصوبه در تبصره چهار ماده یک به بارگذاری تخصیص وجه قرادادهای مربوط از ابتدای سال ۹۸، در سامانه ادامه داد: در این خصوص باید به نکته ای اشاره کنم؛ مصوبه نمی گوید هر اطلاعاتی مرتبط به قرادادهایی که از ۲۰سال قبل منعقد شده در سامانه ها ثبت شود، بلکه می گوید از ابتدای سال ۹۸ کسی که این فرایند را رعایت نکند و این اطلاعات را بارگذاری نکند، پرداختی به او انجام نشود لذا به این موضوع نیز باید توجه شود.
شهردار مشهد گفت: این که شفافیت یکی از نکات اصلی مدنظر شورای پنجم است هیچ تردیدی نیست، در این که به اندازه کافی و بیش از همه کلان شهرها نیز شورا به این موضوع پرداخته شکی نیست لذا با توجه به این موارد با قاطعیت می گویم غنای مصوبات شورای شهر مشهد در کنار مصوبه منع مداخله، مصوبه افشای اطلاعات شهرسازی که سه پایه اساسی موضوع شفافیت است بیشتر است.
کلائی افزود: در مجموع عددی که به تحقق مصوبه شفافیت می دهم، ۸۰ درصد است که قطعا برای من راضی کننده نیست زیرا طی دوسال گذشته ما می توانستیم آن را محقق کنیم، اما با این حال به نظرم نه سه ماه عدد مناسب و دقیقی است و نه دو سال عدد مناسب و دقیقی ولی در این میان مهم اهتمام مدیریت شهری به تحقق این امر است که بیشتر از این خواهد بود.
گفتنی است پس از پاسخ شهردار به سئوال رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر، محمد حاجیان شهری اعلام کرد که از پاسخ های شهردار قانع نشده است، بر این اساس طبق آئین نامه شورای شهر در خصوص قانع شدن اعضای شورای شهر از پاسخ شهردار رای گیری انجام شد که در مجموع بیشتر اعضای شورای شهر از پاسخ محمدرضا کلائی قانع شدند.
مجید خبیری

لینک اصل خبر در سایت شهرداری مشهد

    منبع خبر

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد یک شهرداری در شهر مشهد می باشد

      نظرات