تالیف 30 عنوان کتاب راهنما ویژه محیط‌بانان

تالیف 30 عنوان کتاب راهنما ویژه محیط‌بانان

یازده جلد از 30 عنوان کتاب تخصصی تحت عنوان «بسته آموزشی راهنمای محیط‌بانان» منتشر شد.


به گزارش«پارما» از روابط عمومی دانشکده محیط‌زیست، آرش یوسفی رئیس مرکز آموزش محیط‌زیست و تربیت محیط‌بان با اعلام این خبر بیان داشت: این مجموعه کتاب‌های راهنما با رویکرد آموزشی و برای افزایش سطح توانمندی‌های محیط‌بانان تهیه و تدوین شده است.

یوسفی گفت: در سال‌های گذشته و هنگام برگزاری دوره‌های آموزش ویژه محیط‌بانان بدو و حین خدمت بارها با مشکل کمبود منابع آموزشی تخصصی مواجه می‌شدیم. کتاب‌های بسیار خوبی در زمینه محیط‌زیست توسط اساتید تألیف شده است اما منابعی که به‌صورت اختصاصی در راستای افزایش ارتقای مهارت‌های محیط‌بانان در موقعیت‌های مختلف باشد، بسیار اندک است.


وی افزود: سطح سواد، میزان تجربه و سابقه کاری و تنوع اقلیمی مناطق خدمتی هم از دیگر چالش‌هایی بود که باعث می‌شد برخی از منابع آموزشی در دوره‌ها چندان کارآمد نباشد. به همین دلیل تصمیم گرفته شد به‌صورت ویژه منابع آموزشی تألیف شود.


یوسفی با بیان اینکه رویکرد رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست «افزایش توان آموزشی به عنوان سلاح اصلی محیط‌بانان است» گفت: برای آسیب‌شناسی رفع این نقصان، جلسات و نشست‌های متعددی با اساتید دانشگاهی، مدیران کل، محیط‌بانان بازنشسته و فرماندهان یگان برگزار و در نهایت مقرر شد تحت نظر معاونت آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط‌زیست و دانشکده محیط‌زیست، 30 عنوان کتاب آموزشی ویژه محیط‌بانان تألیف شود.


رئیس مرکز آموزش محیط‌زیست و تربیت محیط‌بان افزود: اصول و مبانی امداد و نجات، سوانح و حوادث، اطفا حریق، اصول و مبانی کمک‌های اولیه، سوختگی و مصدومیت، گزیدگی و گازگرفتگی حیوانات، خونریزی و شکستگی، کنترل خشم، سلاح سازمانی، نفر، خودرو و اماکن کتاب‌های هستند که مراحل انتشار خود را گذرانده و در حال حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرند.


وی افزود: کتاب‌های دیگر با عناوین تنوع گیاهی ایران، جی‌پی‌اس، بی‌سیم، حفاظت اطلاعات، دستگیری و بازداشت، سلامتی و بهداشت، ارتباط مؤثر با جوامع محلی، شناخت مناطق حفاظت‌شده، ضابطان دادگستری، شناخت و حفاظت محیط‌زیست، آلاینده‌های محیط‌زیست (آلاینده‌های آب‌وخاک)، آلاینده‌های‌های محیط‌زیست (صوت و پرتو)، حیات‌وحش (مبانی فنون مدیریت حیات‌وحش)، حیات‌وحش (آشنایی با آبزیان)، حیات‌وحش (پستانداران ایران)، حیات‌وحش (بیماری‌های حیات‌وحش)، آلاینده‌های محیط‌زیست (آلودگی هوا و گردوغبار) و مبانی قوانین و مقررات محیط‌زیست، تحت تألیف هستند و مراحل پایانی خود برای انتشار را می‌گذارند.


این مدیر سازمان حفاظت محیط‌زیست در پایان افزود: کتابچه‌های فعلی علاوه بر آنکه در دوره‌های آموزشی تدریس خواهند شد، با توجه به نیاز و درخواست مدیران کل استانی در اختیار محیط‌بانان هر استان هم قرار خواهند گرفت. قطع و وزن کتاب‌ها به شکلی طراحی‌شده که حمل آن در کوله‌پشتی برای محیط‌بانان آسان باشد و در شرایط گشت و مأموریت هم بتوانند از آن‌ها به‌عنوان کتاب راهنما استفاده کنند.
لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات