ارائه طرح بازچرخانی آب برای رفع مشکلات آبی استان گیلان

ارائه طرح بازچرخانی آب برای رفع مشکلات آبی استان گیلان

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "وحید خرمی" با ابراز رضایت نسبی از وضعیت آب زراعی استان در دو سال گذشته گفت: وضعیت آبی در دو سال اخیر بسیار خوب و عالی بوده و کشاورزان در اکثر مناطق مشکلی نداشتند زیرا رهاسازی آب به‌موقع انجام شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان گیلان با اشاره به رهاسازی حدود د‌و میلیارد مترمکعب در سال زراعی امسال افزود: با هماهنگی‌های صورت گرفته امسال دو ماه زودتر آب را رهاسازی کرده و در بهار دو برابر حد ظرفیت سفیدرود در جهت کنترل سیلاب‌ها، آب را رهاسازی کردیم که بسیار قابل‌توجه است.

خرمی با اشاره به اینکه اراضی شالیزارهای منطقه فومنات از کانال فومنات آب‌گیری می‌کنند، تصریح کرد: در منطقه فومنات در حوزه تأمین آب کشاورزی دارای مشکلاتی هستیم که کشاورزان عزیز شهرستان‌های شفت، فومن، بخش‌هایی از صومعه‌سرا و رضوانشهر با دغدغه‌ کمبود آب کشاورزی مواجه می‌شوند که این موضوع به دلیل این است که کانال آب بر فومنات قابلیت انتقال آب ۳۳ تا ۳۵ مترمکعب بر ثانیه را دارد و این در حالی است که مقدار آب موردنیاز این منطقه حدود بیش از ۵۰ مترمکعب بر ثانیه است.

وی با اشاره به کمبود حدود ۳۰ درصدی آب کشاورزی منطقه فومنات افزود: آب موردنیاز این منطقه از منابع محلی همچون رودخانه‌ها، آب‌بندان‌ها و چاه‌های عمیق و نیمه عمیق و اجرای نوبت‌بندی تأمین می‌شود که در برنامه‌های بلندمدت با اجرای سدهای شفارود و لاسک مشکل تأمین آب کشاورزی این مناطق به حداقل خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان گیلان از ایجاد یک طرح جدید با عنوان بازچرخانی آب در این مناطق خبر داد و تصریح کرد: در این طرح پمپی در آخرین محل زهکشی آب قرار گرفته و مجدد به شبکه باز می‌گردد که انجام این کار دارای هزینه‌های زیادی است.

خرمی با اشاره به کیفیت بالای آب در سد شهر بیجار گفت: یکی از بهترین و باکیفیت‌ترین آب‌های کشور در سد شهر بیجار وجود دارد که از آب‌معدنی هم کیفیتش بهتر بوده و آب شرب ۷۰ درصد جمعیت شهری استان گیلان را تأمین می‌کند.

وی مجموع آب موجود در استان را ۶ میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب عنوان کرد و افزود: سالانه حدود سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب در استان استفاده‌شده و مابقی به دریا ریخته می‌شود که از این میزان آب حدود دو میلیارد مترمکعب آب از طریق سد سفیدرود تأمین و وارد شبکه‌های آبیاری جهت مصرف آب کشاورزی حدود ۱۷۲ هزار هکتار از اراضی شالیزارهای تحت پوشش شبکه می‌گردد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان گیلان با بیان اینکه سدهای در حال افتتاح در استان میزان آب تنظیمی را با افزایش مواجه می‌کند، گفت: اگر تا سال ۱۴۱۰ سد پل رود، شفارود، لاسک و عزیز کیان افتتاح شده و به بهره‌برداری برسد میزان آب تنظیمی استان چهار میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب است.

خرمی با تأکید بر سخت‌گیری‌های انجام شده در حوزه آب زیرزمینی گفت: سالانه حدود یک هزار و ۲۰ میلی‌متر باران یعنی ۱۴ میلیارد مترمکعب در استان بارش داریم که همه آب قابل‌استفاده نیست به همین دلیل در استان گیلان و به‌منظور عدم ایجاد مشکلاتی به‌مانند استان همدان و یزد در حوزه آب‌های زیرزمینی سختگیری‌های شدیدی انجام می‌شود.

وی یکی از برنامه‌های آب منطقه‌ای در خصوص احیای رودخانه‌ها را ایجاد کف‌بند دانست و بیان کرد: در رودخانه‌ها افتادگی بستر داریم و با سازه‌های که با رودخانه همخوانی دارد مشکلات را در این حوزه برطرف کنیم که یکی از این موارد ایجاد کف بند به‌منظور احیای رودخانه است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان گیلان با اشاره به برنامه‌های این سازمان برای احیای تالاب‌های استان گیلان تصریح کرد: تالاب‌های استان به‌خصوص تالاب انزلی جزو سرمایه‌های گردشگری و طبیعی استان است لذا قصد داریم با تعیین حریم به سمت احیای تالاب برای جلوگیری از خشکی آن برویم.

لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات