اعضای بدن 70 درصد از مورد‌های مرگ مغزی مشهد اهدا  ...

اعضای بدن 70 درصد از مورد‌های مرگ مغزی مشهد اهدا ...

اعضای بدن 70 درصد از مورد‌های مرگ مغزی مشهد اهدا می‌شود/ تقبل هزینه‌های دفن و اختصاص قطعه «بخشندگان حیات»، مایه خرسندی است

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس، ابراهیم خالقی، مسئول مرکز فراهم‌آوری و پیوند اعضاء دانشگاه علوم پزشکی مشهد در جلسه مشترک اعضای انجمن حامیان پیوند و اهدای عضو مهر رضوی با رئیس شورای شهر مشهد، ضمن تشکر از همراهی و پشتیبانی های شورای پنجم و مدیریت شهری در این دوره، اظهارکرد: از سال 1380 تا پایان سال 1398، اعضای بدن 983 از افرادی که دچار مرگ مغزی شده‌اند، با کسب رضایت، به 3971 نیازمند اهدا شده است.

وی در تشریح آمار مربوط به سال گذشته، گفت: در سال 98، رضایت اهدای عضو 125 مورد مرگ مغزی گرفته شد که برهمین اساس 115 پیوند کلیه، 79 پیوند کبد، 10 پیوند قلب، 200 پیوند قرنیه و 250 مورد پیوند پوست داشته‌ایم.

خالقی با بیان اینکه یکی از مشکلات ما، اخذ رضایت از خانواده‌هایی است که دارای مورد مرگ مغزی هستند، افزود: در سال 80 تنها 10 درصد از خانواده‌ها برای اهدای عضو رضایت می‌دادند ولی سال گذشته این عدد در مشهد به 70 درصد رسیده است؛ مردم ما بهترین مردم هستند و این 30 درصد هم بخاطر کوتاهی ماست.

مسئول مرکز فراهم‌آوری و پیوند اعضاء دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: فکر مردم را باید دائما با مفهوم اهدای عضو آشنا کنیم و در بحث اطلاع‌رسانی گام های جدی برداریم تا این فرهنگ، بیش از پیش نهادینه شود.

خالقی با بیان اینکه روزانه در کشور بین 7 تا 10 نفر از افرادی که در لیست اهدای عضو هستند، بعلت عدم دریافت عضو فوت می‌کنند، گفت: سالانه در کشور 2500 تا 3000 مرگ مغزی داریم و از این آمار 1000 نفر به اهدای عضو می‌رسند.

وی در ادامه افزود: پیش از مصوبه حمایتی شورای پنجم، دانشگاه علوم پزشکی مشهد هزینه دفن و کفن اهداکنندگان عضو را پرداخت می‌کرد؛ بابت این مصوبه حمایتی و نیز اختصاص بخشندگان حیات در بهشت‌رضا برای اهداکنندگان، از شورای شهر مشهد کمال تقدیر و تشکر را داریم.

خالقی این رویکرد حمایتی شورای شهر مشهد را مایه خرسندی دانست و گفت: یکی از درخواست‌های ما از اعضای شورای شهر، نامگذاری بوستانی در سطح شهر با عنوان اهداکنندگان اعضاست و امیدواریم این مهم هم محقق شود.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات