اجاره بها ثابت شد‌، کاهش نیافت

اجاره بها ثابت شد‌، کاهش نیافت

اگرچه بیش از یک ماه از پایان فصل تابستان گذشته اما همچنان نرخ‌های اجاره در بازار مسکن نه تنها با افت مواجه نشده بلکه ثابت باقی مانده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) بسیاری از مشاوران املاک فعال در مناطق مختلف تهران معتقدند که سال‌های قبل به محض اینکه فصل جابه‌جایی مستاجران به اتمام می‌رسید‌، اجاره بهای واحدهای باقیمانده یا واحدهایی که به تازگی در بازار عرضه می‌شد به دلیل کمبود تقاضا‌، بسیار منصفانه تعیین می‌شد اما چند سالی است که موجران همه فصول سال را به چشم فصل تابستان می‌بینند و حتی با نبود تقاضا در بازار هیچ تخفیفی برای مستاجران قائل نمی‌شوند.

نارضایتی مستاجران از نرخ‌های اجاره

یکی از فعالان بازار مسکن در حوالی میدان صادقیه درباره وضعیت فعلی بازار اجاره به دنیای اقتصاد گفت: حجم عقد قراردادهای اجاره در حال حاضر اسفناک است چراکه تعداد مشتری در مقایسه با واحدهای عرضه شده به بازار اجاره‌، انگشت شمار است اما با این توصیف مالکان با وجود چنین شرایطی حاضر به اعلام نرخ‌های منصفانه برای اجاره واحدشان نیستند و همین مساله باعث شده تا تعداد قراردادهای اجاره در ماه کم باشد.

وی درباره میزان رضایت مستاجران از نرخ‌های اجاره‌ تاکید کرد: نزدیک به ۸۰ درصد از متقاضیان در بازار اجاره از نرخ‌ها راضی نیستند و از سوی دیگر اکثر مالکان بلافاصله بعد از گوشزد مشاوران املاک درباره بالا بودن نرخ‌های اجاره‌، فایل اجاره واحد خود را به بنگاه دیگری انتقال می‌دهند.

حاکمیت اجبار بر سر مستاجران

اکثر مستاجران در تابستان گذشته مجبور به اجاره واحدهایی شدند که اجاره بهای آنها بالاتر از قدرت پرداخت‌شان بود. مشاور املاکی در منطقه قیطریه با افزودن این خبر گفت: برای مثال در تابستان مستاجری در بازار اجاره این منطقه به دنبال واحدی با شرایط ۱۰ میلیون تومان ودیعه و ۹۰۰ هزار تومان اجاره بود اما در اتمام جست‌وجو مجبور شد ۱۰ میلیون تومان ودیعه به همراه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان اجاره ماهانه را برای اجاره یک واحد مسکونی به اجبار قبول کند.

وی در رابطه با نرخ‌های پیشنهادی اجاره کنونی اذعان کرد: جابه‌جایی نسبت به یک ماه گذشته کاهش یافته اما موجران همچنان اصرار بر ثابت نگه‌داشتن میزان اجاره بهای تعیین شده در تابستان را دارند.

۱۰درصد نرخ‌های اجاره هم واقعی نیست!

در غرب تهران‌، یکی از بنگاهداران درباره میزان واقعیت یا کذب بودن نرخ‌های اجاره در بازار مسکن گفت: حتی ۱۰ درصد از اجاره بهای کل واحدهای مسکونی در محدوده خیابان اشرفی اصفهانی حقیقی نیست زیرا اکثر موجران نرخ‌های اجاره را بر حسب سلیقه یا نیاز مالی شان تعیین می‌کنند.

 

    نظرات