منابع ناشی از قبوض پرداختی مردم برای مدیریت اوج بار و سرمایه‌گذاری در شبکه هزینه می‌شود/ شتاب‌بخشی به طرح‌های آبرسانی در سایه یکپارچه‌سازی شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی

منابع ناشی از قبوض پرداختی مردم برای مدیریت اوج بار و سرمایه‌گذاری در شبکه هزینه می‌شود/ شتاب‌بخشی به طرح‌های آبرسانی در سایه یکپارچه‌سازی شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "رضا اردکانیان" عصر روز شنبه هم‌زمان با شانزدهمین هفته از پویش #هرهفته_الف_ب_ایران، در حاشیه آئین جشن تحقق برنامه عبور موفق از دوره اوج مصرف برق تابستان 1399 (برنامه 099) که در قالب پروژه‌های "ساز و کاری"  برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: شهرهای زیادی در کشور وجود دارند که نیازمند کابل‌های خودنگهدار هستند تا با استقرار این کابل‌ها بتوان از خاموشی‌های ناشی از اتفاق‌ها کاست و علاوه بر زیبایی بیشتر محیط شهری، با محیط زیست هم از حیث عدم قطع درختان سازگاری بیشتری داشته باشیم، همچنین در مجموع پاسخ مثبتی به توصیه اخیر مقام معظم رهبری داده باشیم که فرمودند حواستان به شبکه‌های توزیع و انتقال باشد، که این‌ها نیازمند سرمایه‌گذاری است.
وی گفت: ما به کمک مردم بویژه مصرف‌کنندگان عمده و بخش‌های تولیدی کشور و ۲۹۵ هزار موافقت‌نامه‌ای که از آغاز امسال تا قبل از شروع فصل گرم با بخش‌های مختلف صنعت و کشاورزی به امضا رساندند توانسته‌ایم مصرف این بخش‌ها در زمان اوج بار تابستان را از ساعاتی به ساعات دیگر منتقل کنیم و پیک اوج بار را کاهش دهیم.
وی گفت: این موجب شده که مصارف وقت شب که عمدتا خانگی است و شکل عادی خود را دارد به عنوان اوج بار خود را نشان دهد، به این معنا که ما کاهش در مصارف شب نداشتیم و کاهش اصلی را در روز داشتیم که امسال اوج بار ما در روز ۳۱ تیر در هنگام شب به ثبت رسید.
وزیر نیرو افزود: مردم پاسخ مثبت‌تری به درخواست‌هایی دادند که از آن‌ها خواسته شده بود در ظهر تابستان دمای کولر گازی منازلشان را به جای ۱۸ یا ۱۷ روی ۲۴ بیاورند و دور آن را کند کنند و در بخش خانگی و نیز  تولیدی پیک‌سایی کنیم.
اردکانیان درباره حذف قبوض کاغذی در حوزه آب هم گفت: در خصوص قبض آب هم همکاران شروع کرده‌اند و طبق گزارش وصولی در آستانه اجرای این طرح هستند‌. امیدواریم از قِبل حتی شرایط کرونایی هم که عدم مراجعه حضوری مردم را ضروری‌تر می‌کند بتوانیم یک نوع رفتار هوشمند در بخش ارباب رجوع صنعت آب را هم توسعه دهیم.
اردکانیان درباره گذر از پیک مصرف آب هم گفت: وضعیت آب به نسبت سال‌های خشکی که پشت سر گذاشته‌ایم و در فاصله نزدیک به ما هم هست، شرایط نسبتا مناسب‌تری است. اکنون درصد قابل توجهی از مخازن سدها آب دارند و برنامه‌ریزی‌ها این گونه است که در بخش شرب و بهداشت بویژه در شرایط کرونایی با مشکل جدی مواجه نشویم، بتوانیم نیازهای بخش کشاورزی را پاسخگو باشیم، در سال جهش تولید،  موضوع امنیت غذایی و خاطرجمعی از تولید کالاهای اساسی در کشور تا درصد بالاتری فراهم شود، به نیاز بخش صنعت پاسخ دهیم و خدمات مربوط به جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب را به گونه‌ای که اعلام وعده کردیم انجام دهیم.
وی گفت: ما اکنون، مدت قابل ملاحظه‌ای است که تقریبا هر ماه یک تصفیه‌خانه فاضلاب را در کشور وارد مدار بهره‌برداری می‌کنیم، هر ۵۰ روز یک بار یک سد مخزنی از محل اعتبارات ملی افتتاح می‌شود، ده‌ها هزار هکتار شبکه‌های اصلی آبیاری و زهکشی توسط ما و شبکه‌های فرعی توسط بخش کشاورزی و طرح‌های آبرسانی روستایی وارد مدار می‌شود.
اردکانیان گفت: امسال بنا داریم در سایه یکپارچه‌سازی شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی و تجمیع امکانات اعم از مالی، فنی و نیروی انسانی سرعت بیشتری به آبرسانی روستایی داده شود و طبق وعده تا پایان دولت ۱۰ میلیون نفر جمعیت روستایی کشور از نعمت شبکه آب پایدار بهره‌مند شوند.
وی گفت: برای بخش آب مانند برق، زمان حاضر زمان خاصی برای اوج مصرف نیست، امید است با کاهش دما و عدم استمرار آن در نقاطی که با تنش آبی مواجه هستند، مردم با مشکلات کمتری مواجه شوند.
وزیر نیرو همچنین درباره تاثیرات قانون جدید آب بر منابع آب زیرزمینی گفت: حدود چهل سال از عمر قانون فعلی ما با عنوان قانون توزیع عادلانه آب می‌گذرد و مربوط به زمانی است که به لحاظ شرایط اقلیمی و جمعیتی و نیازهای کشور دغدغه ما توزیع عادلانه آب بوده است. یعنی آنقدر آب موجود و تقاضا محدود بوده که رعایت عدالت در توزیع مهم بوده است، اکنون که توزیع آب مسئله کماکان مهمی است، مقولاتی همچون حفاظت از منابع آب، کیفیت آب و تعادل بخشی به کاهش منابع زیرزمینی و سایر بخش‌هایی که عرصه‌های جدید مدیریت مصرف آب هستند، مسائل مهم‌تری به شمار می‌آیند، به نحوی که قانون جدید بتواند نه تنها پاسخگوی نیازهای یک جامعه بیش از ۸۰ میلیون نفر جمعیت امروز باشد، بلکه نیازهای شرایط پیش‌رو، سال‌ها و دهه‌های بعد را هم پاسخگویی کند؛ اما چون روز به روز ماهیت بین بخشی بودن آب برای همه مشخص می‌شود و تعداد ذی‌نفعان این عرصه بیشتر خودشان را نشان می‌دهند، این حرکت را با یک همکاری نزدیک ابتدا در سازمان دولت شروع کردیم و بعد در فرآیند تدوین لایحه قانونی حتما همه تشکل‌‌ها و ذی‌نفعان را مشارکت می‌دهیم. وی یادآوری کرد: اولین جلسه هم‌اندیشی در خصوص تدوین لایحه جدید قانون جامع بهره‌برداری پایدار از منابع آب را هفته گذشته با حضور دستگاه‌های اجرایی در سطح دولت و مجلس، مرکز پژوهش‌های مجلس و فرهنگستان علوم و سازمان‌های نظارتی و دانشگاهی کشور تشکیل دادیم. کارگروه‌ها شکل گرفتند و به موقع در این رابطه اطلاع رسانی و از نقطه‌نظرات همه دست‌اندرکاران موضوع آب استفاده می‌کنیم که به عنوان یک میراث از این دولت ریل‌گذاری مناسب برای مدیریت منابع آب را برای سال‌های پیش رو کرده باشیم.
وی خاطرنشان کرد: برنامه ما تقدیم هر چه زودتر این لایحه قانونی به مجلس شورای اسلامی است.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات