رسیدگی به خرید و فروش حیوانات در فضای مجازی

رسیدگی به خرید و فروش حیوانات در فضای مجازی

مسئول مرکز فوریت‌های سایبری سازمان حفاظت محیط زیست گفت: رسیدگی به وضعیت خرید و فروش حیوانات در فضای مجازی اینستاگرام در اولویت کار این سازمان است که با همکاری پلیس فتا رصد و پیگیری می شود.

به گزارش «پارما» از ایمنا ، اعضای انجمن حفاظت از پرندگان آوای بوم حدود دو ماه پیش با ارسال نامه‌ای به مدیران وب سایت و اپلیکیشن دیوار (سایت درج رایگان آگهی نیازمندی‌ها) مسدود شدن راه‌های خرید و فروش حیات وحش در این وب‌سایت را خواستار شده بودند. نامه آنها در کمتر از هفت ساعت روز شنبه 24 خرداد به امضای 223 نفر از اعضای انجمن‌های محیط زیستی، محیط‌بانان، کارشناسان و اساتید دانشگاه محیط زیست سراسر کشور رسید و امضا کنندگان در اعتراض به خرید و فروش حیات وحش در وب‌سایت و برنامه موبایلی دیوار، از مدیران آن خواستند که به مسئولیت اجتماعی و اخلاقی خود عمل کرده و یک بار برای همیشه با استفاده از ابزار فنی خود، خرید و فروش حیات وحش را در سایت دیوار غیر ممکن کنند. مدیران سایت دیوار نیز از این درخواست محیط زیستی ها استقبال کرده‌اند.

در این پیوند، علیرضا ساجدین مسئول مرکز فوریت‌های سایبری سازمان حفاظت محیط زیست در گفت و گو با ایمنا اظهار کرد: بخش زیادی از ثبت انواع آگهی خرید و فروش در سایت دیوار که روزانه به 800 هزار مورد می‌رسد، به دلیل ناآگاهی مدیران سایت دیوار به خرید و فروش گونه‌های جانوری اختصاص یافته بود.

وی ادامه داد: به رغم اینکه از درج آگهی برای خرید و فروش برخی گونه‌ها با فیلترگذاری خودداری می‌کردند، اما کافی نبود.

مسئول مرکز فوریت‌های سایبری سازمان حفاظت محیط زیست گفت: شکوائیه رسمی از سایت دیوار ارائه نکردیم و به دنبال تعامل بودیم زیرا هدف سازمان حفاظت محیط زیست فرهنگ‌سازی، آموزش و تعامل با شعار توسعه پایدار ایران با 80 میلیون محیط بان است.

ساجدین افزود: با مدیران دیوار وارد مذاکره شدیم و با تعامل کار را پیش بردیم و آنها نیز استقبال کردند از این رو در کمتر از دو ماه گذشته جلساتی با مدیرعامل و مدیر روابط عمومی سایت دیوار برگزارشد و دغدغه‌های دو طرف مطرح شد.

مسئول مرکز فوریت‌های سایبری سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در این جلسات تصمیم گرفتیم کمیته کارشناسی تشکیل دهیم و لیستی به روز شده از گونه‌های حمایت شده، بومی و غیربومی و در معرض خطر انقراض در اختیار مدیران دیوار قرار گیرد؛ این کمیته در حال شکل‌گیری است و جلسات آن باید دست‌کم یک یا دو بار در ماه برای فرهنگ‌سازی برگزار شود.

وی با بیان اینکه مدیران سایت دیوار نیز با انتشار کلیپ‌های آموزشی برای فرهنگ‌سازی در این سایت موافقت کردند، گفت: آنها قول مساعد دادند که از فروش حیوانات در سایت دیوار جلوگیری کنند.

ساجدین درباره جلوگیری از خرید و فروش گونه‌های جانوری در صفحات اینستاگرام، اظهار کرد: پیج‌های اینستاگرام در کار ما محدودیت ایجاد می‌کند اما رسیدگی به وضعیت خرید و فروش حیوانات در این برنامه نیز در اولویت کار سازمان حفاظت محیط زیست است که با همکاری پلیس فتا در حال پیگیری است.

وی گفت: پلیس فتا به صورت حضوری و غیرحضوری با مرکز فوریت‌های سایبری سازمان محیط زیست همکاری می‌کند؛ در بخش تخصصی، رصد و پایش تخلفات و دادن اطلاعات، مشخصات و آدرس فرد متخلف را پلیس انجام می‌دهد و ما طبق قوانین و دستورالعمل‌ها از متخلف شکایت کرده و او را به مراجع قضائی معرفی می‌کنیم.

ساجدین با بیان اینکه از خرید و فروش حیوانات در سایت‌های داخلی نیز جلوگیری خواهیم کرد، افزود: پیگیر ایجاد تعامل با سایت درج آگهی خرید و فروش شیپور نیز هستیم اما جلوگیری از خرید و فروش حیات وحش آنقدر گسترده است که به ابراز و افراد بیشتری نیاز داریم، با وجود این تلاش می‌کنیم با فرهنگ‌سازی، مردم در فضای مجازی و حقیقی خودشان تخلفات را کنترل کنند.‌

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات