شناسایی ۱۸ گونه مارمولک و سوسمار در استان کردستان

شناسایی ۱۸ گونه مارمولک و سوسمار در استان کردستان



به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان؛ رییس اداره نظارت بر امورحیات وحش این اداره کل گفت: مارمولک ها مهره داران خزنده خونسردی هستند که یکی از فاکتورهای طبیعی کنترل کننده جمعیت بندپایان در زیستگاه ها به حساب می آیند؛ در نتیجه از لحاظ اکولوژیکی در هرم انرژی دارای اهمیت و ارزش بالایی هستند.

حیدر ویسی تصریح کرد: امروزه متخصصان علوم کشاورزی و محیط زیست به این نتیجه رسیده اند که از سموم آفت کش برای مبارزه با حشرات آفت استفاده نکنند زیرا این سموم آثار مخربی را بر محیط زیست وارد کرده و هر چند سال یک بار باید نوع سم به کار رفته را به علت ایجاد مصونیت و سازگاری در آفات تعویض کرد و سم های قوی تری را به کار برد و این امر خود به مراتب آثار منفی وارد بر محیط زیست را بیشتر خواهد کرد؛ از این رو بشر به فکر پرورش و استفاده از انواع مختلفی از بندپایان، مارمولک ها و پرندگانی مانند جغد به قصد مبارزه با آفات مزارع افتاده است.

وی اظهار کرد: این روش مبارزه که امروزه در بسیاری از کشورها رواج پیدا کرده تحت عنوان مبارزه بیولوژیک نام گرفته است؛ زیرا که مارمولک ها با کنترل جمعیت حشرات، بشر را در جهت برداشت محصول بیشتر و سالم تر از زمین یاری می کنند.

ویسی خاطر نشان کرد: متاسفانه امروزه مامولک ها(سوسمارها) در معرض خطر هستند و فعالیتهای انسانی مانند (تخریب جنگل ها و مرتع، جاده سازی و فعایت های کشاورزی)،آلودگی محیط زیست، شکار و برداشت خزندگان از طبیعت و معرفی گونه های مهاجم به زیستگاههای طبیعی مهمترین خطراتی هستندکه سوسمارهای استان و کشور  را تهدید می کنند.

وی در پایان افزود: طبق مطالعات انجام شده و پایان نامه دکترای متخصصین هجده گونه سوسمار(مارمولک) در مناطق استان کردستان شناسایی شده است.

مارمولک ها در دنیا از اندازه ۲ سانتی متر (کگوهای پلنگی) تا حدود ۵.۳ متر(اژدهای کومودو) دیده می شوند و نباید مارمولک هایی مانند اژدهای کومودو را که دارای اندازه درشتی هستند با تمساح و کروکودیل اشتباه گرفت. تقریبا می توان گفت سوسمارها در همه جای ایران پراکندگی دارند و به واسطه دو ویژگی خون سرد بودن و پوشیده شدن بدنشان از پولک و یا صفحات شاخی از سایر مهره داران جدا می شوند و دارای چهار دست و پا هستند، برخلاف دوزیستان فاقد مرحله لاروی آبزی هستند. بیشتر تخم گذارند.تخم سوسمارها  دارای پوسته محافظی است که آنها را قادر می سازد در مکان های خشک نیز تخم گذاری کنند.

لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات