زمستان امسال به سوخت بيشتري براي تامين برق در شبكه نياز خواهد بود

زمستان امسال به سوخت بيشتري براي تامين برق در شبكه نياز خواهد بود

به گزارش پايگاه خبري توانير به نقل از روابط عمومي شركت برق منطقه اي خراسان با اشاره به روند افزايشي مصرف برق در كشور خاطرنشان كرد: ميزان رشد برق در هر سال به طور متوسط 7 درصد است. بر اين اساس پيش بيني مي شود در زمستان سال جاري متناسب با رشد مصرف برق به يك ميليون متر مكعب سوخت بيشتر از پارسال براي نيروگاه ها در حوزه سه استان خراسان نياز داشته باشيم.
مهندس رضا رياحي در نشستي كه به منظور برنامه ريزي براي تامين سوخت نيروگاه هاي برق با حضور نمايندگان استانداري، دادستاني، شركت توليد و پخش فرآورده هاي نفتي و شركت گاز خراسان رضوي و شركت توليد نيروي برق خراسان برگزار شد، با تاكيد بر لزوم برنامه ريزي از هم اكنون براي تامين سوخت مورد نياز نيروگاه هاي برق در سال جاري اظهار كرد: براي حل برخي مسائل در استان لازم است هماهنگي هاي لازم با مديران ارشد در حوزه هاي مختلف در سطح ملي صورت گيرد و از ظرفيت هاي استاني و هماهنگي بين دستگاه ها نيز استفاده لازم به عمل آيد.
وي در اين زمينه به سه پيشنهاد مشخص اشاره كرد و گفت: يكي از راهكارها براي تامين سوخت مورد نياز نيروگاه هاي برق در استان اين است كه با ديسپاچينگ هاي ملي گاز و برق در سطح كشور جلساتي برگزاري كنيم و هماهنگي هاي لازم از هم اكنون و قبل از شروع فصل سرما صورت گيرد.
مهندس رياحي اضافه كرد: مسير ديگر براي تامين گاز، استفاده از ظرفيت كشورهاي همسايه نظير تركمنستان است كه بايستي از ظرفيت هاي بخش خصوصي در اين زمينه بهره برد.
مديرعامل شركت برق منطقه اي خراسان اضافه كرد: يكي ديگر از مسيرهاي پيش رو، بهره برداري حداكثري از ظرفيت هاي استان در جهت تقويت ناوگان حمل و نقل براي سوخت رساني به نيروگاه ها مي باشد.

مهندس حميد موسوي معاون بهره برداري شركت برق منطقه اي خراسان نيز در اين نشست اظهار كرد: بايد توجه داشت تامين سوخت نيروگاه ها اهميت بسيار زيادي داشته و حل مسائل آن نيازمند تعامل است.

وي تاكيد كرد: واحدهاي مسئول در استان هاي خراسان شمالي و جنوبي نيز بايد پيش بيني هاي لازم براي تامين سوخت نيروگاه هاي خود را از هم اكنون به عمل آورند.

مهندس موسوي تصريح كرد: در چند سال اخير پايداري شبكه در زمستان به دليل كمبود سوخت مورد توجه ويژه قرار گرفته است.

دكتر هاشم مرتضوي مديرعامل شركت توليد نيروي برق خراسان نيز در اين نشست بيان كرد: بايد توجه داشت نيروگاه هاي كشور بر مبناي مصرف گاز طراحي و خريداري شده و گازوئيل تنها يك سوخت اضطراري براي آن به شمار مي رود. اثرات منفي مصرف اين سوخت در تعميرات و نگهداري واحدهاي نيروگاهي خود را نشان مي دهد. در تابستان اين عذر پذيرفته است كه به دليل مصرف بالاي برق، برخي محدوديت ها در مصرف برق اعمال شود ولي با وجود 5000 مگاوات ظرفيت نصب شده و پايين بودن ميزان مصرف برق در زمستان، پذيرفته نيست كه به دليل كمبود سوخت، دچار محدوديت يا خاموشي در برق رساني به مردم در زمستان شويم. اين جلسات هم انديشي براي پيش بيني و مديريت مناسب سوخت در زمستان است.

وي خاطرنشان كرد: پيشنهادي كه در خصوص حذف بازار برق براي مديريت مصرف سوخت در ايام زمستان ارئه شده نيز كارآمد نيست. لازم است در ايام زمستان در بازار برق به گونه اي كار شود كه با توجه به كمبود سوخت بتوان نياز سوختي نيروگاه هاي با راندمان بالا را تامين كرد و براي نيروگاه هايي كه به اين دليل در سرويس قرار نمي گيرند، جبران خسارت صورت گيرد.

لینک اصل خبر در سایت سایت خبری شرکت توانیر

    منبع خبر

    سایت خبری شرکت توانیر

    سایت خبری روابط عمومی شرکت توانیر

      نظرات